Vyučující
|
-
Mangiante Filip, Prof. akad. mal.
-
Lufinka František, MgA. Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Semestrální úkol - zadání KP, soubor figurálních kreseb a technické zkoušky v reliéfní matrici. 2. Technické zkoušky v reliéfní matrici. 3. Studium archetypálních, předhistorických výtvarných projevů a technik. 4. Kolektivní formy práce s pískem, vodou, kameny, hlínou, základní prvky otiskování. 5. Redefinování slovníku ilustrace a grafiky. 6. Komorní figurální kresba převáděná do reliéfních způsobů tvorby matrice. 7. Dřevořez. 8. Linoryt. 9. Knihtisk. 10. Itaglio. 11. Rytina. 12. - 13. Příprava na KPZ, čtyřbarevný linoryt B3 technikou tónového tisku na literární téma.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 91 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
mít základní přehled o materiálech a médiích vhodných pro grafické techniky vybavit si základní metody a postupy běžných grafických technik reprodukovat odborný slovník ilustrace a grafiky vybavit si běžné dělení grafických technik a technická kritéria pro tato dělení |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat samostatně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit tvořit kresebné návrhy pro grafické zpracování včetně specifik daných podstatou techniky technicky zpracovat základní matrice pro několik různých grafických technik |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
různých výtvarných a grafických projevů předhistorické doby a jejich variace odborného slovníku ilustrace a grafiky dalšího dílčího rozlišení základních grafických technik a jednotlivých odlišností v rámci jedné konkrétní grafické techniky některých netradičních výtvarných projevů formou grafiky |
Odborné dovednosti |
---|
tvorby základních kresebných návrhů s ohledem na specifika daná podstatou realizované techniky reflektovat svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech efektivního převodu základní kresby do podoby zpracovatelné grafickými metodami s ohledem na specifické možnosti a potenciál dané metody používat základních strojů, nástrojů a jiného vybavení grafické dílny technického zpracování základní matrice pro většinu běžných grafických technik |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Bohatcová, Mirjam. Česká kniha v proměnách staletí. 1. vyd. Praha : Panorama, 1990. ISBN 80-7038-131-0.
-
Bowlt, John E.; Hernad, Béatrice. Aus vollem Halse : Russische Buchillustration und Typographie 1900-1930. Aus den Sammlungen der Bayerischen Staatsbibliothek München. 1. Dezember 1993 - 29. Januar 1994. München : Prestel, 1993. ISBN 3-7913-1289-8.
-
Čapek, Josef. Umění přírodních národů. Praha : Československý spisovatel, 1949.
-
Heller, Steven,; Wiedemann, Julius. 100 illustrators. Praha : Slovart, 2013. ISBN 978-80-7391-808-8.
-
Kneidl, P. Z historie evropské knihy.
-
Krejča, Aleš. Grafické techniky. 2. vyd. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-7151-636-8.
-
Kritter, Ulrich von. Slawische Buchillustration im 20. Jahrhundert : Rußland, Polen, Tschechien, Slowakei. Köln : Bölau, 1998. ISBN 3-412-12497-4.
-
Meggs, Philip B. A history of graphic design. New York : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
-
Pijoan, José. Dějiny umění. 1. Praha, 1998.
-
Reynek, Bohuslav; Quinn, Justin,; Putna, Martin C.,; Šerých, Jiří. The well at morning : selected poems and graphic artworks, 1925-1971. First English edition. 2017. ISBN 978-80-246-3425-8.
-
Slánský, B. Technika malby. Paseka, 2005.
-
Stehlíková, Blanka. Cesty české ilustrace v knize pro děti a mládež. 1. vyd. Praha : Albatros, 1984.
-
Wiedemann, Julius. Illustrations Now! : 96 illustrators from 13 countries. Hong Kong : Taschen, 2008. ISBN 978-3-8365-0509-3.
|