Vyučující
|
-
Mangiante Filip, Prof. akad. mal.
-
Lufinka František, MgA. Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Zpracování obrazového doprovodu a vizuální podoby celé knihy. 2. Obálka, přebal, předsádka. 3. Patitul, titul, iniciály. 4. Záhlaví, medailony, celostránková a dvoustránková ilustrace. 5. Klišé, kartuš, ex libris. 6. Propojení témat s chemickým tiskem. 7. - 10. Konzultace semestrálního úkolu. 11. - 13. Semestrální úkol - tvorba autorského kresleného fontu s iniciálami, konzultace. Hodnocení semestrální práce a příprava na KPZ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 117 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
mít přehled o běžných materiálech a médiích vhodných pro grafické techniky včetně jejich vlastností a specifik zacházení s nimi vybavit si základní metody a postupy běžných grafických technik, tradiční i některé netradiční reprodukovat odborný slovník ilustrace a grafiky, plynule ho využívat v komunikaci o tvůrčím procesu vybavit si běžné dělení grafických technik a technická kritéria pro tato dělení |
Odborné dovednosti |
---|
tvořit kresebné návrhy pro grafické zpracování včetně specifik daných podstatou realizované techniky technicky zpracovat základní matrice pro většinu základních grafických technik projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit používat základních strojů, nástrojů a jiného vybavení grafické dílny |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní znalosti typografie a tvorby fontu včetně jeho různých kvalit dalšího dílčího rozlišení základních grafických technik a jejich využití v tiskařské praxi pro tvorbu konvenčních komplexnějších celků (knihy, propagační materiály, atd.) technologických postupů běžných grafických technik a jejich integrování do zautomatizovaných motorickch procesů plánování projektu a rozdělení práce do jednotlivých fází |
Odborné dovednosti |
---|
tvorby kresebných návrhů s ohledem na specifika daná podstatou realizované techniky a na účel a jednotný styl zpracovávaného celku používat strojů, nástrojů a jiného vybavení grafické dílny včetně chemických látek a materiálů pro různé typy tisku technického zpracování matrice pro většinu běžných grafických technik mechanické i chemické povahy tvorby stylově jednotného jednoduchého komplexního celku na zadané téma od návrhu postupů jednotlivých metodických kroků přes hodnocení složky estetiky a originality po realizaci finálního autorského produktu reflektovat svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, být si vědom potenciálu těchto souvislostí pro novou originální tvorbu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Bohatcová, Mirjam. Česká kniha v proměnách staletí. 1. vyd. Praha : Panorama, 1990. ISBN 80-7038-131-0.
-
Bowlt, John E.; Hernad, Béatrice. Aus vollem Halse : Russische Buchillustration und Typographie 1900-1930. Aus den Sammlungen der Bayerischen Staatsbibliothek München. 1. Dezember 1993 - 29. Januar 1994. München : Prestel, 1993. ISBN 3-7913-1289-8.
-
Čapek, Josef. Umění přírodních národů. Praha : Československý spisovatel, 1949.
-
Heller, Steven,; Wiedemann, Julius. 100 illustrators. Praha : Slovart, 2013. ISBN 978-80-7391-808-8.
-
Hora-Hořejš, Petr. Toulky českou minulostí. 1. vyd. Praha : Via Facti, 2004. ISBN 80-239-3027-3.
-
Kneidl, P. Z historie evropské knihy.
-
Krejča, Aleš. Grafické techniky. 2. vyd. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-7151-636-8.
-
Kritter, Ulrich von. Slawische Buchillustration im 20. Jahrhundert : Rußland, Polen, Tschechien, Slowakei. Köln : Bölau, 1998. ISBN 3-412-12497-4.
-
Meggs, Philip B. A history of graphic design. New York : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
-
Pijoan J. Dějiny umění IX..
-
Pijoan, José. Dějiny umění. 1. Praha, 1998.
-
Rambousek, Jan. Litografie a ofset. 1948.
-
Read, Herbert. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967.
-
Reynek, Bohuslav; Quinn, Justin,; Putna, Martin C.,; Šerých, Jiří. The well at morning : selected poems and graphic artworks, 1925-1971. First English edition. 2017. ISBN 978-80-246-3425-8.
-
Rilke, R. M. Dopisy mladému básníkovi.
-
Slánský, B. Technika malby. Paseka, 2005.
-
Stehlíková, Blanka. Cesty české ilustrace v knize pro děti a mládež. 1. vyd. Praha : Albatros, 1984.
-
Wiedemann, Julius. Illustrations Now! : 96 illustrators from 13 countries. Hong Kong : Taschen, 2008. ISBN 978-3-8365-0509-3.
|