Vyučující
|
-
Mangiante Filip, Prof. akad. mal.
|
Obsah předmětu
|
1. Způsoby uchování obrazu - reliéf, šablona, chemie, nebo digitální způsob. 2. Zadání prvního úkolu - blokový tisk B2, obraz a písmo kramářská píseň technikou kolorování grafiky. 3. - 6. Konzultace semestrálního úkolu, kolorování, velkoformátový tisk, piéce unique. 7. Zadání druhého semestrálního úkolu - poster B1 v kombinované technice např. serigrafie a lino, obsahem je literární téma. 8. - 13. Konzultace semestrálního úkolu, kombinované techniky, pečeť, vodoznak. Hodnocení semestrální práce. V tomto semestru si studenti individuálně volí jednu ze čtyř poloh uchování obrazu na matrici - buď reliéf, nebo šablonu, chemickou cestu či digitální způsob. Následně provedou její zpracování zvoleným způsobem (historizujícím - tradičním nebo aktuálním - současnou technologií), kombinují tradiční a "zasuté" polohy grafického projevu s tendencemi dnešními.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 208 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 85 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
typografie a tvorby fontu včetně jeho různých kvalit a volby založené na účelu produktu dalšího dílčího rozlišení pokročilejších grafických a digitálních technik a jejich využití v tiskařské praxi pro tvorbu konvenčních komplexnějších celků, ale i využití grafiky pro vlastní umělecké vyjádření technologických postupů pokročilejších grafických technik a jejich integrování do zautomatizovaných motorickch procesů, vědomí některých možností využití grafických technik netradičním způsobem a možnosti, které tím vznikají pro vlastní tvůrčí činnost v práci na velkých i malých formátech plánování komplexnějšího projektu a rozdělení práce do jednotlivých fází, hledání a alterace jednotlivých kroků a hledání ideálního řešení z hlediska procesu i produktu práce reprodukovat odborný slovník ilustrace a grafiky, plynule ho využívat v komunikaci o tvůrčím procesu |
Odborné dovednosti |
---|
tvorby kresebných návrhů o vysoké vypovědní hodnotě s ohledem na specifika daná podstatou realizované techniky a na přesah k jiným grafickým a ilustračním formám a jejich kombinaci odborně a poučeně používat strojů, nástrojů a jiného vybavení grafické dílny včetně chemických látek a materiálů pro různé typy tisku a kombinovat je s digitálními nástroji ovládání technologie velkoformátového tisku a zachování matrice pro tyto tisky technického zpracování matrice pro většinu běžných grafických technik mechanické i chemické povahy, techniky uchování obrazu na matrici historizujícím i aktuálním způsobem tvorby stylově jednotného komplexního celku na zadané téma od návrhu postupů jednotlivých metodických kroků přes hodnocení složky estetiky a originality po realizaci finálního autorského produktu porovnání s funkcí a původním účelem práce reflektovat svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, být si vědom potenciálu těchto souvislostí pro novou originální tvorbu a inspiračních zdrojů, které s touto skutečností pracují |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
typografie a tvorby fontu včetně jeho různých kvalit a volby založené na účelu produktu a vlastním osobitém vyjádření dalšího dílčího rozlišení pokročilejších grafických a digitálních technik a jejich využití v tiskařské praxi pro tvorbu konvenčních komplexnějších celků, ale i využití grafiky pro vlastní umělecké vyjádření technologických postupů pokročilejších digitálních i grafických technik a jejich integrování do zautomatizovaných motorickch procesů, vědomí některých možností využití grafických technik netradičním způsobem a možnosti, které tím vznikají pro vlastní tvůrčí činnost v práci na velkých i malých formátech i na displeji samostatné plánování komplexnějšího projektu a rozdělení práce do jednotlivých fází, hledání a alterace jednotlivých kroků a hledání ideálního řešení z hlediska procesu i produktu práce reprodukovat odborný slovník ilustrace a grafiky, plynule ho využívat v komunikaci o tvůrčím procesu |
Odborné dovednosti |
---|
tvorby kresebných návrhů o vysoké vypovědní hodnotě s ohledem na specifika daná podstatou realizované techniky a na přesah k jiným grafickým, digitálním a ilustračním formám a jejich kombinaci odborně a poučeně používat strojů, nástrojů a jiného vybavení grafické dílny včetně chemických látek a materiálů pro různé typy tisku a kombinovat je s digitálními nástroji ovládání technologie velkoformátového tisku a zachování matrice pro tyto tisky technického zpracování matrice různého formátu pro tradiční i netradiční grafické techniky mechanické i chemické povahy, techniky uchování obrazu na matrici historizujícím i aktuálním způsobem individuální tvorby stylově jednotného komplexního celku na zadané i vlastní téma od návrhu postupů jednotlivých metodických kroků přes hodnocení složky estetiky a originality po realizaci finálního autorského produktu porovnání s funkcí a původním účelem práce reflektovat svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, být si vědom potenciálu těchto souvislostí pro novou originální tvorbu a inspiračních zdrojů, které s touto skutečností pracují |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Bible podle Vydání Kralického.
-
Bohatcová, Mirjam. Česká kniha v proměnách staletí. 1. vyd. Praha : Panorama, 1990. ISBN 80-7038-131-0.
-
Bowlt, John E.; Hernad, Béatrice. Aus vollem Halse : Russische Buchillustration und Typographie 1900-1930. Aus den Sammlungen der Bayerischen Staatsbibliothek München. 1. Dezember 1993 - 29. Januar 1994. München : Prestel, 1993. ISBN 3-7913-1289-8.
-
Čapek, Josef. Umění přírodních národů. Praha : Československý spisovatel, 1949.
-
Hájek, L. Figurální malba východní Asie.
-
Heller, Steven,; Wiedemann, Julius. 100 illustrators. Praha : Slovart, 2013. ISBN 978-80-7391-808-8.
-
Kneidl, P. Z historie evropské knihy.
-
Krejča, Aleš. Grafické techniky. 2. vyd. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-7151-636-8.
-
Kritter, Ulrich von. Slawische Buchillustration im 20. Jahrhundert : Rußland, Polen, Tschechien, Slowakei. Köln : Bölau, 1998. ISBN 3-412-12497-4.
-
Meggs, Philip B. A history of graphic design. New York : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
-
Pijoan, José. Dějiny umění. 1. Praha, 1998.
-
Reynek, Bohuslav; Quinn, Justin,; Putna, Martin C.,; Šerých, Jiří. The well at morning : selected poems and graphic artworks, 1925-1971. First English edition. 2017. ISBN 978-80-246-3425-8.
-
Slánský, B. Technika malby. Paseka, 2005.
-
Stehlíková, Blanka. Cesty české ilustrace v knize pro děti a mládež. 1. vyd. Praha : Albatros, 1984.
-
Šmejkal, František. František Muzika. Praha : Odeon, 1966.
-
Štech, V. V. Rembrandt Kresby a Grafika.
-
Wiedemann, Julius. Illustrations Now! : 96 illustrators from 13 countries. Hong Kong : Taschen, 2008. ISBN 978-3-8365-0509-3.
-
Zahálka, F. Přehled knihtisku.
|