Vyučující
|
-
Mangiante Filip, Prof. akad. mal.
-
Procházka Radek, MgA.
|
Obsah předmětu
|
01 - úvod do předmětu, základy bezpečnosti práce, vztahy k předchozím disciplínám, zadání úlohy pro semestrální zápočtovou práci, základní instruktáž 02 - ukázky historických tisků, historie knihy a Plzeň, depozitář SVK 03 - seznámení s písmovkou, základní typografické míry, prokladový materiál 04 - sazba hladká a její pravidla, sazba smíšená a její pravidla 04 - exkurze, tisk z výšky a jeho současné využití 05 - základy korekturních procesů, sazba a její korektura 06 - úklid materiálu a pořádek na pracovišti - systém v knihtiskové dílně 07- pohled na vývoj sazby a tisku od vynálezu knihtisku do současnosti, vývoj v oboru, exkurze DTP, ofset, knihárna 08 - samostatná práce u kasy 09 - zalamování textu a obrazu, tvorba štočku 10 - tisk z výšky 11 - příprava a realizace semestrálního úkolu 12 - realizace semestrálního úkolu 13 - promítání filmu s tematikou knihtisku
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Exkurze, výuka v terénu
- Kontaktní výuka
- 78 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 8 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
schopnost kooperovat při společných úkolech |
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, projevit základní znalost o výtvarných a slohových kánonech v rámci vývoje výtvarného a užitého umění, |
Odborné dovednosti |
---|
ovládat základní vyjadřovací prostředky a možnosti fotografie a jejích různých metod, pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, navrhovat rukou volnou i skrze základní grafické editory vizuální metafory se zaměřením na možnosti grafiky, spolupracovat a podílet se na organizaci týmu při práci na společném úkolu, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
pozice disciplíny v historickém kontextu a ve vztahu k ostatním disciplínám a užití téhož principu v polygrafické praxi, znalostmi vývoje knihtisku, pravidel sazby a základů typografie vůbec, technických a technologických postupů a jejich srovnání s jinými metodami, jednotlivých pracovních postupů vedoucí ke znovuvytvoření obrazu, |
Odborné dovednosti |
---|
zvolit optimální prostředek k realizaci svého tvůrčího záměru a vybrat nejvhodnější postup, samostatně užívat základních grafických postupů, nástrojů a materiálů používaných v této grafické disciplíně ve vlastní tvorbě, plánovat a spolupracovat na vypracování skupinového projektu využívajícího výrazové prostředky této grafické disciplíny, dokáže prakticky realizovat základní knihtiskové postupy při použití tradiční technologie tisku z výšky ovládá pravidla sazby, základy typografie, základy ruční sazby, tvorbu kompozice tiskovin, korekturní procesy dokáže samostatně používat základní polygrafickou terminologii |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Grapheion : Evropská revue o moderní grafice, umění knihy, tisku a papíru. Praha : Středoevropská galérie a nakladatelství, 1997.
-
Katalogy výstav souč. výtvarných umělců, česká kresba, 20. st.
-
Monografie výtvarných umělců 19.a 20. st., katalogy výstav souč. výtvarných umělců, česká kresba, 20. st.
-
Jůna L. Lept a příbuzné techniky.
-
Krejča, Aleš. Techniky grafického umění : Průvodce pracovními postupy a dějinami originální tiskové grafiky. Praha : Artia, 1981.
-
Marco, Jindřich. O grafice. Praha : Mladá fronta, 1981.
-
Rambousek, Jan. Slovník a receptář malíře-grafika. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954.
-
Tetiva, Vlastimil. České umění 20. stol. 20.
|