Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. - 13. Zadání tématu semestrálního projektu (KP), seznámení s průběhem semestru a požadavky vyučujícího. -Seznámení s problematikou užití šperku v závislosti na prostředí a uplatnění šperku jako nositele určitých obsahů. Budou probírány situace, v nichž šperk hraje nezastupitelnou roli ve společenské komunikaci. - Šperk pro různé příležitosti - svatba, pohřeb, divadlo a koncert, slavnostní příležitost, rituální šperk, divadelní rekvizita, filmový šperk, bižuterie. - Průběžné zadávání, korektury, konzultace, plnění a odevzdávání dílčích seminárních úkolů. - Průběžné konzultace, korektury a tvorba semestrálního projektu. - Předložení finální verze projektu vyučujícímu v požadovaném termínu. - Rešerše historického a současného zpracování, grafický výstup. -Prezentace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 130 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku s využitím možností tvarování běžných materiálů a způsobů tematizace vzájemných kompozičních a materiálových vztahů v souvislosti k zadanému tématu tvorby, reprodukovat a aplikovat o technických a technologických postupech zpracování 3D modelu produktu nebo prototypu komplexního projektového zadání, využívat vhodných formem prezentace a propagace prototypu/projektu, využívat způsobů zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům konstrukčního týmu, kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, efektivně zjišťovat informace o lokálních i zahraničních společnostech a jednotlivcích zabývající se problematikou daného projektu, navrhování inovací v oblasti technologie a funkčnosti výrobků, |
Odborné dovednosti |
---|
volnou rukou i ve 3D editorech naskicovat návrhové varianty vytvářeného šperku, navrhnout varianty předmětu, objektu, šperku, v plošném i prostorovém rozvrhu, s ohledem k jeho technické funkčnosti a estetickým kvalitám, vybrat nejvhodnější variantu a vytvořit komplexní projektovou dokumentaci a portfolio, předložit svůj návrh a výběr zadavateli a zdůvodnit jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, zvolit odpovídající technologii výroby modelu a navrhovat technologický postup výroby prototypu, na základě technických, technologických a ergonomických zásad designu kovu a šperku samostatně navrhovat nové podoby šperků pro různé cílové skupiny, užívat reflektivní strategie vlastního stylu práce a vztahu k zadanému nebo volenému tématu, předložit svůj návrh a výběr zadavateli a zdůvodnit jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu v závislosti na jeho následném využití, zpracovat technickou dokumentaci výroby, |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
o plánování složitějšího projektu vývoje náročnějšího objektu či šperku zaměřením na tvorbu a znalosti používání šperku ve společenských vazbách (vhodné používání k identifikaci charakterů osob a dějů v oblasti profánní i sakrální), o organizaci času a práce na projektu, o navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku, o vlivu tvarování a návrh na následnou funkci a jiné faktory, o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, o technologických procesech jiných disciplín potřebných pro návrh a realizaci prototypu šperku na profesionální úrovni, o lokálních i zahraničních společnostech a jednotlivcích zabývající se problematikou daného projektu, o navrhování inovací v oblasti technologie a funkčnosti výrobků, o současných i historickým módních trendech a jejich vlivu na vlastní práci i práci jiných, o hmotné kultuře, jejím vývoji a vzájemném ovlivňování, o specifických dílčích technických a technologických postupů při zpracování vlastního designu v průmyslovém měřítku, |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně vypracovat projekt se zaměřením na tvorbu a znalosti používání šperku ve společenských vazbách (vhodné používání k identifikaci charakterů osob a dějů v oblasti profánní i sakrální) na základě rámcového zadání včetně několika různých variant řešení s důrazem na různé aspekty funkce a výroby, zvolit nejvhodnější variantu z hlediska potřeb zadavatele a vlastního přínosu, směřovat obecné zadání designu kovu a šperku do oblasti svého zájmu, samostatně v něm hledat inovace a vlastní styl, sepíše a vybaví vizualizacemi rešerši projektu šperku v zadané tematické oblasti, doplnit doprovodnou studií historického a současného zpracování včetně vlastního grafického výstup, na základě analýzy zadaného úkolu aplikovat nejvhodnější variantu materiálu i technologie, jejich alterace a kombinace vhodné pro specifický případ, být aktivním členem týmu, zastupovat svou disciplínu a profesi a samostatně se vzdělávat v zájmu rozvoje společné práce, zvolit odpovídající technologii výroby modelu a navrhne technologický postup výroby prototypu, předem stanoveným způsobem zhotoví prototyp vysoké kvality, vytvořit 3D model komplexního produktu pomocí standardních modelérských postupů, nebo 3D editorů a 3D tisku, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, před zákazníkem a před ostatními členy týmu, vybírat vhodné formy prezentace a propagace prototypu/projektu, reflektovat efekty propagace a volit formy pro dané cílové skupiny, volit ze širší škály forem prezentace a výsledné formy zpracovat v odpovídající kvalitě, být schopen prezentovat produkt a jeho problematiku laické i odborné veřejnosti z různých kontextech, |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Praktická zkouška, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Pro orientaci v oboru kromě jeho samotné historie, je důležitá znalost aktuálních tendencí. Proto jsou studenti v rámci výuky upozorňováni na články v odborném tisku, výstavy a webové adresy..
-
Slovenský šperk. Bratislava: Slovenská národná galéria, 1991. ISBN 80-85188-13-9.
-
Baumgärtel, Rolf. Schmuck und Edelsteine. Leipzig: Deutscher Verlag für Grundstoffindustrie.
-
Hejdová, D. a spol. Dějiny uměleckého řemesla a užitého umění v českých zemích I. Praha, 1999.
-
Křížová, Alena. Kov - šperk 1993. Brno: Dům umění, 1993.
-
Mergl, Jan. Moser 1857-1997. Karlovy Vary: Moser, 1997.
-
Shirley, A. Frank. Metal: design and construction. Amersham: Hulton Educational Publications, 1973. ISBN 0-7175-0653-3.
-
Voillot, Patrick. Diamants et pierres précieuses. Paris: Gallimard, 1997. ISBN 2-07-053427-8.
|