Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1.- 13. Seznámení s průběhem semestru, zadání semestrálního projektu (KP) studentům: vypracovat po teoretické i praktické stránce vlastní projekt dle studentova vlastního zadání. Student se sám rozhodne pro jakékoli téma a po dohodě s pedagogem na něm bude pracovat. Úkol směřuje k zodpovědnému individuálnímu přístupu k vlastní tvorbě. - Posouzení návrhů zadání studentů, upřesňování literatury a dalších pramenů, odsouhlasení témat projektů, souhlas vedoucího ateliéru se započetím prací na projektu dle návrhu studenta. - Průběžná tvorba projektu - teoretická část (obsah projektu, konzultace...). - Průběžná tvorba projektu - praktická část (v souladu s teoretickým zadáním)- povinné průběžné konzultace, povinné průběžné korektury. - Individuální konzultace, teoretické i názorné praktické ukázky k tématum jednotlivých studentů. - Průběžné zadávání, korektury a odevzdávání všech seminárních úkolů dle pokynu vyučujícího, jejich pravidelné konzultace. - Předložení výsledné verze teoretické i praktické části KP v termínu stanoveném vyučujícím. - Prezentace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 100 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 65 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 208 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku s využitím možností tvarování běžných materiálů a způsobů tematizace vzájemných kompozičních a materiálových vztahů v souvislosti k zadanému tématu tvorby, zvažovat a analyzovat různé faktory výroby související s návrhem složitějšího produktu a jeho průmyslovou výrobou ve spolupráci se specializovanou firmou, reprodukovat a aplikovat o technických a technologických postupech zpracování 3D modelu produktu nebo prototypu komplexního projektového zadání, využívat vhodných formem prezentace a propagace prototypu/projektu, využívat způsobů zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům konstrukčního týmu, kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, efektivně zjišťovat informace o lokálních i zahraničních společnostech a jednotlivcích zabývající se problematikou daného projektu, navrhování inovací v oblasti technologie a funkčnosti výrobků, reprodukovat znalosti o technologických postupech podpůrných a technických disciplín, možnosti kooperace s jednotlivými disciplínami a specializovanými firmami, |
Odborné dovednosti |
---|
volnou rukou i ve 3D editorech naskicovat návrhové varianty vytvářeného šperku, navrhnout varianty předmětu, objektu, šperku, v plošném i prostorovém rozvrhu, s ohledem k jeho technické funkčnosti a estetickým kvalitám, vybrat nejvhodnější variantu a vytvořit komplexní projektovou dokumentaci a portfolio, předložit svůj návrh a výběr zadavateli a zdůvodnit jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, zvolit odpovídající technologii výroby modelu a navrhovat technologický postup výroby prototypu, na základě technických, technologických a ergonomických zásad designu kovu a šperku samostatně navrhovat nové podoby šperků pro různé cílové skupiny, užívat reflektivní strategie vlastního stylu práce a vztahu k zadanému nebo volenému tématu, předložit svůj návrh a výběr zadavateli a zdůvodnit jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu v závislosti na jeho následném využití, zpracovat technickou dokumentaci výroby, vybavit si vhodné formy prezentace a propagace prototypu/projektu v závislosti na typu diváka, zákazníka, nebo pro budoucího výrobce svého produktu, využívat a respektovat zásady a specifika spolupráce produktového designéra s průmyslovou firmou pro výrobu produktů jeho designu, |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
o samostatném plánování složitějšího projektu vývoje náročnějšího objektu či šperku, o organizaci času a práce na projektu, o náležitostech forem propagace, o možnostech prezentace formou dokumentárního filmu či fotografické reportáže o průběhu realizace a výsledné podoby projektu, vystihující podstatu sdělení a jeho atmosféru s akcentem na cíl projektu o navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku, o vlivu tvarování a návrh na následnou funkci a jiné faktory, o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, o technologických procesech jiných disciplín potřebných pro návrh a realizaci prototypu šperku na profesionální úrovni, o lokálních i zahraničních společnostech a jednotlivcích zabývající se problematikou daného projektu, o navrhování inovací v oblasti technologie a funkčnosti výrobků, o současných i historickým módních trendech a jejich vlivu na vlastní práci i práci jiných, o hmotné kultuře, jejím vývoji a vzájemném ovlivňování, o specifických dílčích technických a technologických postupů při zpracování vlastního designu v průmyslovém měřítku, o samostatné alteraci pracovních postupu na základě komplikací a proměn v průběhu práce, o navrhování inovací v oblasti technologie a funkčnosti výrobků a jejich kolekcí, o zdrojích informací a zakázek vedoucí k inovativní činnosti, |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně komplexně teoreticky navrhnout vlastní projekt, vyhodnotit nejvhodnější způsob řešení a následně jej prakticky zrealizovat. na základě rámcového zadání včetně několika různých variant řešení s důrazem na různé aspekty funkce a výroby, zvolit nejvhodnější variantu z hlediska potřeb zadavatele a vlastního přínosu, směřovat obecné zadání designu kovu a šperku do oblasti svého zájmu, samostatně v něm hledat inovace a vlastní styl, sepíše a vybaví vizualizacemi rešerši projektu šperku v zadané tematické oblasti, doplnit doprovodnou studií historického a současného zpracování včetně vlastního grafického výstupu, na základě analýzy zadaného úkolu aplikovat nejvhodnější variantu materiálu i technologie, jejich alterace a kombinace vhodné pro specifický případ, být aktivním členem týmu, zastupovat svou disciplínu a profesi a samostatně se vzdělávat v zájmu rozvoje společné práce, zvolit odpovídající technologii výroby modelu a navrhne technologický postup výroby prototypu, předem stanoveným způsobem zhotoví prototyp vysoké kvality, vytvořit 3D model komplexního produktu pomocí standardních modelérských postupů, nebo 3D editorů a 3D tisku, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, před zákazníkem a před ostatními členy týmu, vybírat vhodné formy prezentace a propagace prototypu/projektu, reflektovat efekty propagace a volit formy pro dané cílové skupiny, volit ze širší škály forem prezentace a výsledné formy zpracovat v odpovídající kvalitě, být schopen prezentovat produkt a jeho problematiku laické i odborné veřejnosti z různých kontextech, vlastní práci samostatně prezentovat na vysoké úrovni, svůj projekt dokáže doplnit filmovým dokumentem a fotografickou reportáží o průběhu realizace a výsledné podobě projektu, vystihující podstatu sdělení a jeho atmosféru s akcentem na cíl projektu, |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Praktická zkouška, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Pro orientaci v oboru kromě jeho samotné historie, je důležitá znalost aktuálních tendencí. Proto jsou studenti v rámci výuky upozorňováni na články v odborném tisku, výstavy a webové adresy..
-
Hejdová, D. a spol. Dějiny uměleckého řemesla a užitého umění v českých zemích I. Praha, 1999.
-
Kämpfer, Fritz. Kunsthandwerk im Wandel. Berlin: Verl. d. Nation, 1984.
-
Křížová, Alena. Kov - šperk 1993. Brno: Dům umění, 1993.
-
Mergl, Jan. Moser 1857-1997. Karlovy Vary: Moser, 1997.
-
Voillot, Patrick. Diamants et pierres précieuses. Paris: Gallimard, 1997. ISBN 2-07-053427-8.
|