Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. - 13. - Zadání semestrálního úkolu (KP), seznámení s průběhem semestru a požadavky vyučujího. Jasné směrování studenta k nejpodstatnějším vlastnostem šperku, ale i designu, veškerá tato činnost musí především splňovat naplnění ideových a materiálových potřeb člověka. - Šperk a člověk, šperk a tělo. - Dětský šperk. - Šperk pro ženu. - Šperk pro muže. - Realizace v materiálu. - Průběžné zadavání, plnění a odevzdávání dílčích seminárních úkolů. - Průběžná tvorba semestrálního projektu - konzultace, korektury. - Předložení finální verze projektu vyučujícímu ve stanoveném termínu. - Rešerše historického a současného zpracování, grafický výstup. - Prezentace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 130 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 35 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku s využitím možností tvarování běžných materiálů a způsobů tematizace vzájemných kompozičních a materiálových vztahů v souvislosti k zadanému tématu tvorby, reprodukovat a aplikovat o technických a technologických postupech zpracování 3D modelu produktu nebo prototypu komplexního projektového zadání, využívat vhodných formem prezentace a propagace prototypu/projektu, využívat způsobů zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům konstrukčního týmu, kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, |
Odborné dovednosti |
---|
volnou rukou i ve 3D editorech naskicovat návrhové varianty vytvářeného šperku, navrhnout varianty předmětu, objektu, šperku, v plošném i prostorovém rozvrhu, s ohledem k jeho technické funkčnosti a estetickým kvalitám, vybrat nejvhodnější variantu a vytvořit komplexní projektovou dokumentaci a portfolio, předložit svůj návrh a výběr zadavateli a zdůvodnit jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, zvolit odpovídající technologii výroby modelu a navrhovat technologický postup výroby prototypu, na základě technických, technologických a ergonomických zásad designu kovu a šperku samostatně navrhovat nové podoby šperků pro různé cílové skupiny, užívat reflektivní strategie vlastního stylu práce a vztahu k zadanému nebo volenému tématu, |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
o plánování složitějšího projektu vývoje náročnějšího objektu či šperku zaměřeného na různé pohlaví a různé věkové skupiny, o organizaci času a práce na projektu, o navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku, o vlivu tvarování a návrh na následnou funkci a jiné faktory, o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, o technologických procesech jiných disciplín potřebných pro návrh a realizaci prototypu šperku na profesionální úrovni, o lokálních i zahraničních společnostech a jednotlivcích zabývající se problematikou daného projektu, o navrhování inovací v oblasti technologie a funkčnosti výrobků, o současných i historickým módních trendech a jejich vlivu na vlastní práci i práci jiných, o hmotné kultuře, jejím vývoji a vzájemném ovlivňování, |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně vypracovat projekt se zaměřením na tvorbu šperku pro různé věkové skupiny a různá pohlaví na základě rámcového zadání včetně několika různých variant řešení s důrazem na různé aspekty funkce a výroby, zvolit nejvhodnější variantu z hlediska potřeb zadavatele a vlastního přínosu, směřovat obecné zadání designu kovu a šperku do oblasti svého zájmu, samostatně v něm hledat inovace a vlastní styl, sepíše a vybaví vizualizacemi rešerši projektu šperku v zadané tematické oblasti, doplnit doprovodnou studií historického a současného zpracování včetně vlastního grafického výstup, na základě analýzy zadaného úkolu aplikovat nejvhodnější variantu materiálu i technologie být aktivním členem týmu, zastupovat svou disciplínu a profesi a samostatně se vzdělávat v zájmu rozvoje společné práce, zvolit odpovídající technologii výroby modelu a navrhne technologický postup výroby prototypu, předem stanoveným způsobem zhotoví prototyp vysoké kvality, vytvořit 3D model komplexního produktu pomocí standardních modelérských postupů, nebo 3D editorů a 3D tisku, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, před zákazníkem a před ostatními členy týmu, vybírat vhodné formy prezentace a propagace prototypu/projektu, reflektovat efekty propagace a volit formy pro dané cílové skupiny, |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Praktická zkouška, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Český granát a drahé kameny v ČSSR. Pardubice: DT ČSVTS, 1983.
-
Pro orientaci v oboru kromě jeho samotné historie, je důležitá znalost aktuálních tendencí. Proto jsou studenti v rámci výuky upozorňováni na články v odborném tisku, výstavy a webové adresy..
-
Schmuck 2001. München: Bayerischer Handwerkstag, 2001. ISBN 3-933363-08-X.
-
Schmuck 2003. München: Bayerischer Handwerkstag, 2003. ISBN 3-933363-14-4.
-
Šperk, kámen a kov. Obecní dům, 2002. ISBN 80-8633-915-7.
-
Dormer, Peter. The new jewelery : trends + traditions. London: Thames and Hudson, 1994. ISBN 0-500-27774-5.
-
Falk, Fritéz. Schmuck der Moderne 1960-1998 : Bestandskatalog der modernen Sammlung des Schmuckmuseums Pforzheim. Stuttgart: Arnoldsche, 1999.
-
Filip, Jan. Umělecké řemeslo v pravěku. Praha : Společnost přátel starožitností, 1941.
-
Křížová, Alena. Proměny českého šperku na konci 20. století. Vyd. 1. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0920-5.
-
Miller, Judith. Šperky. Praha: Noxi, 2004.
-
Mrázek, Ivan. Drahé kameny ve středověku Moravy a Slezska. Brno : Moravské zemské muzeum, 2000. ISBN 80-7028-160-X.
-
Novák, Vratislav Karel. Šperky a drobné plastiky. Brno: Dům umění města Brna, 1983.
|