Předmět: Ateliér Kov a šperk 9

« Zpět
Název předmětu Ateliér Kov a šperk 9
Kód předmětu KVU/KS9
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 11
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mach Petr, MgA.
Obsah předmětu
1. - 13. - Zadání semestrálního úkolu (KP), seznámení s průběhem semestru a požadavky vyučujího. Jasné směrování studenta k nejpodstatnějším vlastnostem šperku, ale i designu, veškerá tato činnost musí především splňovat naplnění ideových a materiálových potřeb člověka. - Šperk a člověk, šperk a tělo. - Dětský šperk. - Šperk pro ženu. - Šperk pro muže. - Realizace v materiálu. - Průběžné zadavání, plnění a odevzdávání dílčích seminárních úkolů. - Průběžná tvorba semestrálního projektu - konzultace, korektury. - Předložení finální verze projektu vyučujícímu ve stanoveném termínu. - Rešerše historického a současného zpracování, grafický výstup. - Prezentace.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 130 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 35 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku s využitím možností tvarování běžných materiálů a způsobů tematizace vzájemných kompozičních a materiálových vztahů v souvislosti k zadanému tématu tvorby, reprodukovat a aplikovat o technických a technologických postupech zpracování 3D modelu produktu nebo prototypu komplexního projektového zadání, využívat vhodných formem prezentace a propagace prototypu/projektu, využívat způsobů zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům konstrukčního týmu, kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu,
Odborné dovednosti
volnou rukou i ve 3D editorech naskicovat návrhové varianty vytvářeného šperku, navrhnout varianty předmětu, objektu, šperku, v plošném i prostorovém rozvrhu, s ohledem k jeho technické funkčnosti a estetickým kvalitám, vybrat nejvhodnější variantu a vytvořit komplexní projektovou dokumentaci a portfolio, předložit svůj návrh a výběr zadavateli a zdůvodnit jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, zvolit odpovídající technologii výroby modelu a navrhovat technologický postup výroby prototypu, na základě technických, technologických a ergonomických zásad designu kovu a šperku samostatně navrhovat nové podoby šperků pro různé cílové skupiny, užívat reflektivní strategie vlastního stylu práce a vztahu k zadanému nebo volenému tématu,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o plánování složitějšího projektu vývoje náročnějšího objektu či šperku zaměřeného na různé pohlaví a různé věkové skupiny, o organizaci času a práce na projektu, o navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku, o vlivu tvarování a návrh na následnou funkci a jiné faktory, o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, o technologických procesech jiných disciplín potřebných pro návrh a realizaci prototypu šperku na profesionální úrovni, o lokálních i zahraničních společnostech a jednotlivcích zabývající se problematikou daného projektu, o navrhování inovací v oblasti technologie a funkčnosti výrobků, o současných i historickým módních trendech a jejich vlivu na vlastní práci i práci jiných, o hmotné kultuře, jejím vývoji a vzájemném ovlivňování,
Odborné dovednosti
samostatně vypracovat projekt se zaměřením na tvorbu šperku pro různé věkové skupiny a různá pohlaví na základě rámcového zadání včetně několika různých variant řešení s důrazem na různé aspekty funkce a výroby, zvolit nejvhodnější variantu z hlediska potřeb zadavatele a vlastního přínosu, směřovat obecné zadání designu kovu a šperku do oblasti svého zájmu, samostatně v něm hledat inovace a vlastní styl, sepíše a vybaví vizualizacemi rešerši projektu šperku v zadané tematické oblasti, doplnit doprovodnou studií historického a současného zpracování včetně vlastního grafického výstup, na základě analýzy zadaného úkolu aplikovat nejvhodnější variantu materiálu i technologie být aktivním členem týmu, zastupovat svou disciplínu a profesi a samostatně se vzdělávat v zájmu rozvoje společné práce, zvolit odpovídající technologii výroby modelu a navrhne technologický postup výroby prototypu, předem stanoveným způsobem zhotoví prototyp vysoké kvality, vytvořit 3D model komplexního produktu pomocí standardních modelérských postupů, nebo 3D editorů a 3D tisku, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, před zákazníkem a před ostatními členy týmu, vybírat vhodné formy prezentace a propagace prototypu/projektu, reflektovat efekty propagace a volit formy pro dané cílové skupiny,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Praktická zkouška,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Český granát a drahé kameny v ČSSR. Pardubice: DT ČSVTS, 1983.
  • Pro orientaci v oboru kromě jeho samotné historie, je důležitá znalost aktuálních tendencí. Proto jsou studenti v rámci výuky upozorňováni na články v odborném tisku, výstavy a webové adresy..
  • Schmuck 2001. München: Bayerischer Handwerkstag, 2001. ISBN 3-933363-08-X.
  • Schmuck 2003. München: Bayerischer Handwerkstag, 2003. ISBN 3-933363-14-4.
  • Šperk, kámen a kov. Obecní dům, 2002. ISBN 80-8633-915-7.
  • Dormer, Peter. The new jewelery : trends + traditions. London: Thames and Hudson, 1994. ISBN 0-500-27774-5.
  • Falk, Fritéz. Schmuck der Moderne 1960-1998 : Bestandskatalog der modernen Sammlung des Schmuckmuseums Pforzheim. Stuttgart: Arnoldsche, 1999.
  • Filip, Jan. Umělecké řemeslo v pravěku. Praha : Společnost přátel starožitností, 1941.
  • Křížová, Alena. Proměny českého šperku na konci 20. století. Vyd. 1. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0920-5.
  • Miller, Judith. Šperky. Praha: Noxi, 2004.
  • Mrázek, Ivan. Drahé kameny ve středověku Moravy a Slezska. Brno : Moravské zemské muzeum, 2000. ISBN 80-7028-160-X.
  • Novák, Vratislav Karel. Šperky a drobné plastiky. Brno: Dům umění města Brna, 1983.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr