Předmět: Modelování

« Zpět
Název předmětu Modelování
Kód předmětu KVU/KSMO
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Česal Ivan, Doc. MgA.
  • Strnadová Hana, MgA. Mgr.
Obsah předmětu
1. Zadání projektu č. 1 - Modelování na téma - soch. hlína. 2. Individuální výběr z kresebných návrhů. 3. - 5. Modelování - průběžné konzultace. 6. Tvorba formy. 7. Odlévání. 8. Zadání projektu č. 2 - Volná plastika z nalezených předmětů. 9. - 10. Práce na úkolu č. 2. 11. - 12. Finalizace úkolů. 13. Hodnocení. Studenti nejprve modelují ze sochařské hlíny kompozici na dohodnuté téma. Z hotové plastiky vytvoří formu a následně odlijí plastiku v daném materiále (většinou sádře). Odlitek se studenti učí patinovat. Druhým projektem semestru je "plastika z nalezených předmětů". Tento projekt uvolňuje více prostoru pro studentovu invenci a pro hru a tím vhodně doplňuje projekt první, který je více řemeslně náročný.

Studijní aktivity a metody výuky
Kooperativní výuka, Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
reprodukovat názvy a definice základních stavebních prvků výtvarného jazyka v sochařství a prostorové tvorbě, usouvztažnit základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, porovnat výsledky dosažené na zadaném poli tvorby (vlastní i cizí),
Odborné dovednosti
vypracovat kresebné a základní modelářské skici na zadané téma, na základě kritérií vybrat odpovídající návrhy, pracovat s prostorovou a materiálovou představivostí,
Obecné způsobilosti
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o technikách modelace a jejich možnostech pro využití v různých disciplínách, o technických a technologických postupech tvorby a odlévání forem a jejich patinování, o způsobech adjustace a expozice díla, o historických i soudobých stylových kánonech sochy a jejích přesazích do dalších médií,
Odborné dovednosti
reprodukovat do sochařské hlíny portrét jako bustu i jako reliéf, vytvářet sochařské formy (sádrové, voskové...), odlévat do forem tradiční i netradiční sochařské materiály, porovnat a používat různé sochařské přístupy, realizovat základní sochařská zadání pomocí různých technologií, realizovat sochařský projekt podle vlastního návrhu v měřítku 1:1,
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální konzultace,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Praktická zkouška,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Periodika: Kunstforum, FlahArt, Umělec.
  • The AZ of Modern Design. 2006.
  • Byars, Mel. The design encyclopedia. London : Laurence King, 2004. ISBN 1-85669-349-X.
  • Droste, Magdalena. Bauhaus, 1919-1933. Köln : Taschen, 2002. ISBN 3-8228-2105-5.
  • Francis, Mark. Pop. 1st pub. London : Phaidon, 2005. ISBN 0-7148-4363-6.
  • Hauffe, Thomas. Design. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0284-X.
  • Hudson, J. 1000 NEW DESIGNS. London : Laurence King, 2006.
  • Meyer, James Sampson. Minimalism. London : Phaidon, 2000. ISBN 0-7148-3460-2.
  • Ruhrberg, Karl; Schneckenburger, Manfred; Frickeová, Christiane; Honnef, Klaus; Walther, Ingo F. Umění 20. století : [malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie]. Praha : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-521-8.
  • Šedý, V. Sochařské řemeslo, základ sochařského umění.
  • Štech, V. V. Rozprava o reliefu.
  • Volavka, V. O soše. Praha, 1959.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr