Předmět: Ateliér Malba 11

« Zpět
Název předmětu Ateliér Malba 11
Kód předmětu KVU/MA11
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 17
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bořík Alexander Hanns, MgA.
Obsah předmětu
1. - 13. - Předložení návrhu svého semestrálního projektu - klauzurní práce (KP). - Stanovení termínů průběžných konzultací zadaných dílčích seminárních úkolů a závěrečného autorského projektu - klauzurní práce. - Stanovení mezního termínu pro odevzdání kompletně dokončeného autorského projektu - klauzurní práce a dílčích seminárních úkolů v souladu s požadavky vyučujícího. - Konzultace konceptu autorského projektu. - Realizace projektu. - Průběžné konzultace tvorby projektu. - Finalizace projektu. - Konzultace finální podoby. - Odevzdání závěrečné verze autorského projektu v zadaném termínu a v souladu s požadavky vyučujícího. - Portfolio, prezentace.

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 65 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 100 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 208 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 20 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
reprodukovat názvy a definice pokročilých a netradičních stavebních prvků výtvarného jazyka v malbě a příbuzných oborech, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích, jejich využití a alternativ pro malířské techniky a metody, vybavit si postupy a možná uplatnění kresebného a malířského vyjadřování, využívat znalosti o výrazových a výtvarných prostředcích vhodných pro malířské techniky a jejich využití ve výtvarné praxi pro tvorbu konvenčních komplexnějších celků, ale i využití malby pro vlastní umělecké vyjádření a jejích specifických forem pro posun vlastního stylu, interpretovat své znalosti o historických i současných stylových kánonech a přístupech, možnostech jejich propojení, aplikovat způsoby nahlížení a interpretaci tvorby a umění v jejich společenském kontextu i obecném smyslu, kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, porovnat výsledky dosažené na zadaném poli tvorby (vlastní i cizí), hodnotit je a vyvádět z těchto procesů závěry a akceptovat práci jiných autorů, mít poučené vědomí o vlastních schopnostech a možnostech a jejich možném a zamýšleném rozvoji, plánování projektu v produkčním týmu řešícím komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu, aplikovat znalosti o ilustrátorském a sémantickém tvarosloví při navrhování zadaného úkolu, ovládat slovník a kvality estetiky a umění ve svém vyjadřování o díle a jeho hodnocení,
Odborné dovednosti
tvorby kresebných návrhů o vysoké výpovědní hodnotě s ohledem na specifika daná podstatou realizované techniky a na přesah k jiným výtvarným formám a jejich kombinaci, nových technologií, obsahových interpretací a dalších možností a přístupů k tvorbě, navrhovat stylizace vizuálně zpracovávaných témat a jejich začlenění do výtvarně účinné kompozice v rámci vlastního širšího jednotného stylu a jeho rozvoje, smysluplně pracovat na malbách ve veřejném prostoru v souladu s prostředím, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu v závislosti na jeho následném využití, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, odůvodnit a obhájit svůj návrh v oblasti použitých materiálů, možné reversibility, časového odhadu prací, výčtu pracovních pomůcek i ekonomické rozvahy, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, vybrat nejvhodnější variantu finálního malířského projektu a vytvořit k ní portfolio obsahující kompletní písemnou i fotografickou dokumentaci, vybírat vhodné formy prezentace a propagace grafického projektu v závislosti na cílové skupině diváka, s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství, být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, zdůvodnit a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu, nakladateli, porotci či diváky, zvolit si vlastní oblast zájmu a problematiku, kterou se bude zabývat a grafickým způsobem řešit, hledat uplatnění pro svou práci v praxi a zúčastňovat se soutěží a výstav,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o možnostech inspirace a tvorby na základě vlastní inovativní invence a vlastního zvoleného a zkoumaného tématu, o aspektech samostatné volby tohoto tématu, o vlastních schopnostech a možnostech a svém dalším možném směřování, o možných teoretických východiscích jakožto základu pro vlastní autorské zadání a dílo, o možnostech projevu vlastního výtvarného profilu, o plánování komplexního a technicky náročnějšího projektu výtvarného a malířského charakteru podle vlastního zadání, o plánování a organizaci práce a specializovaných postupů vlastních nebo v rámci týmu, technologických postupů pokročilejších malířských a kombinovaných výtvarných metod a přístupů, o několika výrazných protagonistech jednotlivých přístupů, o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce na malířských projektech v náročnějších celcích, o širším spektru pokročilých výtvarných a vizuálních prostředků, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití tradičním i experimentálním způsobem, o náročnějších technikách malby a jejich přesahu do dalších technik a technologií včetně možností užití netradičních historických a soudobých materiálů, o historických i soudobých stylových kánonech figurálního i nefigurálního umění, o nahlížení a interpretaci tvorby a umění v jejich společenském kontextu i obecném smyslu, možnosti využití těchto kontextů při tvorbě vlastních vizuálních znaků a jejich významů,
Odborné dovednosti
učit se využívat nové technologie, obsahové interpretace o další možnosti a přístupy k tvorbě, aplikovat je a experimentovat, samostatně hledá zdroje a inspirace pro inovace v oblasti malířství, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, pracovat s několika různorodými alternativami a variacemi, zvolit nejvhodnější návrh vzhledem ke specifickým kritériím každého projektu i dle vlastního zadání, komplexně teoreticky navrhnout svůj individuální projekt, stanovit mu kritéria a priority a držet se jich, samostatně vypracovat projekt podložený vlastní teoretickou rešerší dle vlastního zadání, vybrat nejvhodnější variantu finálního malířského projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu, vynaložit snahu o hledání různorodých řešení daného problému, o udržení originality vlastního návrhu a vlastní posun směrem k osobitému výtvarnému a grafickému projevu a přínosu, akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, správně vnímat a akceptovat práci jiných umělců a reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, reflektovat svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, být si vědom potenciálu těchto souvislostí pro novou originální tvorbu a inspiračních zdrojů, které s touto skutečností pracují, vytvořit si vlastní tvůrčí platformu a jasný názor na svoji další výtvarnou cestu, volit zadání jevící potenciál pro rozvoj vlastního osobitého stylu, nahlížet a interpretovat tvorbu a umění v jejich společenském kontextu i obecném smyslu,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Seminární výuka (badatelské metody),
Prezentace práce studentů,
Projektová výuka,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Gombrich, Ernst Hans; Konečný, Lubomír. Umění a iluze : Studie o psychologii obrazového znázorňování. 1. vyd. Praha : Odeon, 1985.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr