Vyučující
|
-
Bořík Alexander Hanns, MgA.
|
Obsah předmětu
|
1. - 13. - Předložení návrhu svého semestrálního projektu - klauzurní práce (KP). - Stanovení termínů průběžných konzultací zadaných dílčích seminárních úkolů a závěrečného autorského projektu - klauzurní práce. - Stanovení mezního termínu pro odevzdání kompletně dokončeného autorského projektu - klauzurní práce a dílčích seminárních úkolů v souladu s požadavky vyučujícího. - Konzultace konceptu autorského projektu. - Realizace projektu. - Průběžné konzultace tvorby projektu. - Finalizace projektu. - Konzultace finální podoby. - Odevzdání závěrečné verze autorského projektu v zadaném termínu a v souladu s požadavky vyučujícího. - Portfolio, prezentace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 65 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 100 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 208 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 20 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
reprodukovat názvy a definice pokročilých a netradičních stavebních prvků výtvarného jazyka v malbě a příbuzných oborech, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích, jejich využití a alternativ pro malířské techniky a metody, vybavit si postupy a možná uplatnění kresebného a malířského vyjadřování, využívat znalosti o výrazových a výtvarných prostředcích vhodných pro malířské techniky a jejich využití ve výtvarné praxi pro tvorbu konvenčních komplexnějších celků, ale i využití malby pro vlastní umělecké vyjádření a jejích specifických forem pro posun vlastního stylu, interpretovat své znalosti o historických i současných stylových kánonech a přístupech, možnostech jejich propojení, aplikovat způsoby nahlížení a interpretaci tvorby a umění v jejich společenském kontextu i obecném smyslu, kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, porovnat výsledky dosažené na zadaném poli tvorby (vlastní i cizí), hodnotit je a vyvádět z těchto procesů závěry a akceptovat práci jiných autorů, mít poučené vědomí o vlastních schopnostech a možnostech a jejich možném a zamýšleném rozvoji, plánování projektu v produkčním týmu řešícím komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu, aplikovat znalosti o ilustrátorském a sémantickém tvarosloví při navrhování zadaného úkolu, ovládat slovník a kvality estetiky a umění ve svém vyjadřování o díle a jeho hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
tvorby kresebných návrhů o vysoké výpovědní hodnotě s ohledem na specifika daná podstatou realizované techniky a na přesah k jiným výtvarným formám a jejich kombinaci, nových technologií, obsahových interpretací a dalších možností a přístupů k tvorbě, navrhovat stylizace vizuálně zpracovávaných témat a jejich začlenění do výtvarně účinné kompozice v rámci vlastního širšího jednotného stylu a jeho rozvoje, smysluplně pracovat na malbách ve veřejném prostoru v souladu s prostředím, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu v závislosti na jeho následném využití, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, odůvodnit a obhájit svůj návrh v oblasti použitých materiálů, možné reversibility, časového odhadu prací, výčtu pracovních pomůcek i ekonomické rozvahy, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, vybrat nejvhodnější variantu finálního malířského projektu a vytvořit k ní portfolio obsahující kompletní písemnou i fotografickou dokumentaci, vybírat vhodné formy prezentace a propagace grafického projektu v závislosti na cílové skupině diváka, s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství, být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, zdůvodnit a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu, nakladateli, porotci či diváky, zvolit si vlastní oblast zájmu a problematiku, kterou se bude zabývat a grafickým způsobem řešit, hledat uplatnění pro svou práci v praxi a zúčastňovat se soutěží a výstav, |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
o možnostech inspirace a tvorby na základě vlastní inovativní invence a vlastního zvoleného a zkoumaného tématu, o aspektech samostatné volby tohoto tématu, o vlastních schopnostech a možnostech a svém dalším možném směřování, o možných teoretických východiscích jakožto základu pro vlastní autorské zadání a dílo, o možnostech projevu vlastního výtvarného profilu, o plánování komplexního a technicky náročnějšího projektu výtvarného a malířského charakteru podle vlastního zadání, o plánování a organizaci práce a specializovaných postupů vlastních nebo v rámci týmu, technologických postupů pokročilejších malířských a kombinovaných výtvarných metod a přístupů, o několika výrazných protagonistech jednotlivých přístupů, o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce na malířských projektech v náročnějších celcích, o širším spektru pokročilých výtvarných a vizuálních prostředků, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití tradičním i experimentálním způsobem, o náročnějších technikách malby a jejich přesahu do dalších technik a technologií včetně možností užití netradičních historických a soudobých materiálů, o historických i soudobých stylových kánonech figurálního i nefigurálního umění, o nahlížení a interpretaci tvorby a umění v jejich společenském kontextu i obecném smyslu, možnosti využití těchto kontextů při tvorbě vlastních vizuálních znaků a jejich významů, |
Odborné dovednosti |
---|
učit se využívat nové technologie, obsahové interpretace o další možnosti a přístupy k tvorbě, aplikovat je a experimentovat, samostatně hledá zdroje a inspirace pro inovace v oblasti malířství, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, pracovat s několika různorodými alternativami a variacemi, zvolit nejvhodnější návrh vzhledem ke specifickým kritériím každého projektu i dle vlastního zadání, komplexně teoreticky navrhnout svůj individuální projekt, stanovit mu kritéria a priority a držet se jich, samostatně vypracovat projekt podložený vlastní teoretickou rešerší dle vlastního zadání, vybrat nejvhodnější variantu finálního malířského projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu, vynaložit snahu o hledání různorodých řešení daného problému, o udržení originality vlastního návrhu a vlastní posun směrem k osobitému výtvarnému a grafickému projevu a přínosu, akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, správně vnímat a akceptovat práci jiných umělců a reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, reflektovat svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, být si vědom potenciálu těchto souvislostí pro novou originální tvorbu a inspiračních zdrojů, které s touto skutečností pracují, vytvořit si vlastní tvůrčí platformu a jasný názor na svoji další výtvarnou cestu, volit zadání jevící potenciál pro rozvoj vlastního osobitého stylu, nahlížet a interpretovat tvorbu a umění v jejich společenském kontextu i obecném smyslu, |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Gombrich, Ernst Hans; Konečný, Lubomír. Umění a iluze : Studie o psychologii obrazového znázorňování. 1. vyd. Praha : Odeon, 1985.
|