Předmět: Ateliér Malba 3

« Zpět
Název předmětu Ateliér Malba 3
Kód předmětu KVU/MA3
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 9
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bořík Alexander Hanns, MgA.
Obsah předmětu
1. Zadání tématu klauzurní práce (KP). Plenérová malba - přírodní záběry, akvarel. 2. Plenérová malba - architektura, tempera. 3. - 4. Malba v ateliéru - zátiší s přírodninami, tempera. 5. - 6. Velkoplošná malba, abstrahovaná reminiscence na malbu v terénu, tempera. 7. - 8. Velkoplošná malba, abstrahovaná reminiscence na malbu v terénu - pouze dvoubarevné řešení, jedna pestrá barva a běloba. 9. Malovaná miniatura předchozí malby provedená technikou akvarelu. 10. - 11. Portrét - vzájemná malba, technika tempera. 12. - 13. Portrét - vzájemná malba, po dokončení dodatečná malba divadelního líčení, tempera - pastel. Předložení závěrečné verze klauzurní práce (KP).

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení, Exkurze, výuka v terénu
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 117 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si postupy základního kresebného a malířského vyjadřování a jejich možností pro expresivní vyjádření reprodukovat názvy a definice běžných stavebních prvků výtvarného jazyka v malbě a jejich kombinací usouvztažnit základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín a jejich vztah k malbě a jejím technikám porovnat výsledky dosažené na zadaném poli tvorby (vlastní i cizí), své porovnání věcně argumentovat aplikovat znalosti o základním ilustrátorském a sémantickém tvarosloví při navrhování zadaného úkolu
Odborné dovednosti
vypracovat kresebné a malířské skici vlastních kompozičních návrhů na zadané téma, pracovat s několika možnými variantami vypracovat rešerši k zadanému tématu, objasnit základní problematiku zadané problematiky a prezentovat ji odborné společnosti na základě kritérií vybrat odpovídající návrhy a pracovat s jejich alteracemi zrealizovat finální obraz (sérii obrazů) nainstalovat svá díla do jednoduché expozice založené na charakteru výstavního prostoru
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o plánování projektu (skici, přípravy podkladu, malířského postupu), projekt dělí do několika postupných kroků a navrhuje jejich alterace o běžných technikách malby a jejich využití v tvůrčím procesu včetně některých netradičních možností technik a materiálů o způsobech adjustace a expozice díla, o historických i soudobých stylových kánonech malby a jejích přesazích do dalších médií, postavení malby v kontextu umění v historii a dnes se zaměřením na velké formáty a nástěnné malby
Odborné dovednosti
plánuje a realizuje projekt jednoduché výtvarné úlohy malířskými výrazovými prostředky, svou práci dělí na jednotlivé kroky postupu a navrhuje jejich různé možnosti zohlední použité techniky a technologie ve vztahu k jejich možnostem a vlastním představám, tvoří si základní slovník naučených technik zdůrazní principy malířského vyjádření z hlediska iluzívního a symbolického zobrazování, práce s prostorem a využívání základních kompozičních principů, ověřují možnosti vyjádření výtvarného záměru pouze barvou a vzájemnými barevnými vztahy, používají základní malířské techniky (např.: akvarel, temperu a pastel, základy oleje) reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, je si vědom možností těchto souvislostí ve vlastní tvorbě reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, hledá vhodná řešení s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu a laickému společenství je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, je sám schopen základní reflexe vlastního díla
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Arnason, H. Harvard; Prather, Marla F.; Wheeler, Daniel. History of modern art : painting, sculpture, architecture, photography. 4th ed. New York : Harry N. Abrams, 1998. ISBN 0-8109-3439-6.
  • Biggs, Lewis. Současné tendence : Britské malířství a sochařství osmdesátých let : Katalog výstavy, Praha červen-srpen 1987. Vydání první. 1987.
  • Cennini, Cennino. Kniha o umění středověku. Praha : Vladimír Žikeš, 1946.
  • Hégr, Miloslav. Malba, materiály a techniky.
  • Hřebíčková, Barbora. Recepty starých mistrů aneb malířské postupy středověku.
  • Kubička, Roman. Malý technologický slovník malířství, grafiky, restaurátorství. 1. vyd. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 1993. ISBN 80-7040-067-6.
  • Leonardo da Vinci. Úvahy o malířství. Praha, 1994.
  • Noshiro, Vlasta. Osobnosti českého malířství. 2. vyd. Praha : Fragment, 1998. ISBN 80-7200-274-0.
  • PETERSEN, A. R. a kol. Contemporary painting in context. Museum Tusculanum Press,, 2010. ISBN 9788763525978.
  • Petr, František. Malířské techniky.
  • Skála, Petr. Bauhaus a malířství 20. století. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta humanitních studií, 2004.
  • Slánský, Bohuslav. Technika v malířské tvorbě : Malířský a restaurátorský materiál. 2. nezměněné vyd. Praha : SNTL, 1976.
  • Toroň, Jiří. Materiály a praktická technologie v malbě. Praha : Akademie výtvarných umění v Praze, 1984.
  • Volavka, Vojtěch. Malba a malířský rukopis : úvod do studia malířského rukopisu = Malerei und die malerische Handschrift : Einführung in das Studium der malerischen Handschrift = Peinture et l'écriture picturale : introduction aux études de l'écriture picturale = Painting and brush-work : introduction to the studium of the brush-work. 1939.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr