Vyučující
|
-
Bořík Alexander Hanns, MgA.
|
Obsah předmětu
|
- Specifikace zpracování semestrálního projektu - klauzurní práce. - Možnosti malby a jejích mezí, současná malba, street art, intervence do veřejného prostoru. - Seminář - nové technologie. - Exkurze do ateliérů umělců jiných médií. - Experimentální malby, využití nových technologií a tvůrčích přístupů ve vlastní práci. - Návštěvy výstav alternativního umění. - Portfolio, prezentace. Pro orientaci v oboru kromě jeho samotné historie je důležitá znalost aktuálních tendencí. Proto jsou studenti v rámci výuky upozorňováni na články v odborném tisku, výstavy a webové adresy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
- Kontaktní výuka
- 130 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
reprodukovat názvy a definice základních stavebních prvků výtvarného jazyka v malbě a příbuzných oborech, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití pro malířské techniky a metody, vybavit si postupy a možná uplatnění kresebného a malířského vyjadřování, využívat znalosti o výrazových a výtvarných prostředcích vhodných pro malířské techniky a jejich využití ve výtvarné praxi pro tvorbu konvenčních komplexnějších celků, ale i využití malby pro vlastní umělecké vyjádření, interpretovat své znalosti o historických i současných stylových kánonech, možnostech jejich propojení, kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, porovnat výsledky dosažené na zadaném poli tvorby (vlastní i cizí), hodnotit je a vyvádět z těchto procesů závěry, plánování projektu v produkčním týmu řešícím komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu, aplikovat znalosti o ilustrátorském a sémantickém tvarosloví při navrhování zadaného úkolu, ovládat slovník a kvality estetiky a umění ve svém vyjadřování o díle a jeho hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
tvorby kresebných návrhů o vysoké vypovědní hodnotě s ohledem na specifika daná podstatou realizované techniky a na přesah k jiným výtvarným formám a jejich kombinaci, navrhovat stylizace vizuálně zpracovávaných témat a jejich začlenění do výtvarně účinné kompozice v rámci vlastního širšího jednotného stylu, smysluplně pracovat na malbách ve veřejném prostoru v souladu s prostředím, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu v závislosti na jeho následném využití, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, odůvodnit a obhájit svůj návrh v oblasti použitých materiálů, možné reversibility, časového odhadu prací, výčtu pracovních pomůcek i ekonomické rozvahy, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, vybrat nejvhodnější variantu finálního malířského projektu a vytvořit k ní portfolio obsahující kompletní písemnou i fotografickou dokumentaci, vybírat vhodné formy prezentace a propagace výtvarného projektu, s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství, být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, zdůvodnit a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu, |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
o možnostech inspirace a tvorby na základě vlastní inovativní invence a rámcového zadání, o vlastních schopnostech a možnostech, o plánování komplexního a technicky náročnějšího projektu výtvarného a grafického charakteru, o plánování a organizaci práce a specializovaných postupů, technologických postupů pokročilejších malířských a kombinovaných výtvarných metod a přístupů, o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce na malířských projektech v náročnějších celcích, o širším spektru pokročilých výtvarných a vizuálních prostředků, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití tradičním i experimentálním způsobem, o náročnějších technikách malby a jejich přesahu do dalších technik a technologií včetně možností užití netradičních historických a soudobých materiálů, o o historických i soudobých stylových kánonech figurálního i nefigurálního umění, jejich kombinacích a jejich přesazích do dalších kulturního kontextu, možnosti využití těchto kontextů při tvorbě vlastních vizuálních znaků a jejich významů |
Odborné dovednosti |
---|
učit s využívat nové technologie, obsahové interpretace o další možnosti a přístupy k tvorbě, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, pracovat s několika různorodými alternativami a variacemi, zvolit nejvhodnější návrh vzhledem ke specifickým kritériím každého projektu, vybrat nejvhodnější variantu finálního malířského projektu a vytvoří k ní komplexní návrhovou dokumentaci, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu, vynaložit snahu o hledání různorodých řešení daného problému, o udržení originality vlastního návrhu a vlastní posun směrem k osobitému výtvarnému a grafickému projevu a přínosu, akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, správně vnímat a akceptovat práci jiných umělců a reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, reflektovat svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, být si vědom potenciálu těchto souvislostí pro novou originální tvorbu a inspiračních zdrojů, které s touto skutečností pracují, |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Bourriaud, Nicolas. Post produkce. Praha : Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
Rezek, P. Tělo, věc a skutečnost v současném umění. Jazzpetit, Praha, 1982.
|