Vyučující
|
-
Bořík Alexander Hanns, MgA.
|
Obsah předmětu
|
1. Teorie obrazu. 2. Formy zobrazování. 3. Řešení obrazového prostoru. 4. Volba měřítka a formátu. 5. Klasické kompoziční principy. 6. Netradiční kompozice. 7. Význam a úloha barev, pasta a lazura. 8. Malířský rukopis, způsoby traktování. 9. Užitá malba v architektuře. 10. Malba jako koncept. 11. Akční malba. 12. - 13. Adjustace malířského díla.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s praktickými aplikacemi, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vybavit sizákladní znalosti obecné historie a dějin umění na úrovni středoškolského vzdělání, vybavit si základní znalosti o technických a technologických postupech v malbě, na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé malířské výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, demonstrovat základní znalost o výtvarných a slohových kánonech v rámci vývoje výtvarného a užitého umění v souvislosti s obecnými dějinami |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení, projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi jakožto zdroje inspirace, ovládat základní vyjadřovací prostředky a možnosti ilustrace a jejích různých forem, pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišení uměleckých stylů a projevů působících v různých vývojových etapách, studenti prostřednictvím ukázek konkrétních technik, materiálů a demonstrací na příkladech z historického vývoje malířství: rozpoznají nové materiály a nové malířské technologie, popíší malbu s olejovým pojítkem a malbu na podložce napnutého malířského plátnu na rámu, rozpoznají a vyjmenují původní techniky malby nástěnné, její varianty i příbuzné techniky, vč. polychromií plastických prvků |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat vývojové etapy malby, vyjmenovat různé typy podkladů, popíší techniky s vodu ředitelnými barvami na papírové nebo dřevěné podložce, zařadit události, umělecké směry i osobnosti do časové osy historického vývoje, vymezit a pojmenovat prvky, styly, metody a techniky v jednotlivých vývojových etapách, zhodnotit přínos jednotlivých osobností k vývoji oboru objasní velkoplošné malby divadelních a filmových dekorací |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Didi-Huberman, Georges. Ninfa moderna, Esej o spadlé draperii.
-
Hégr, Miloslav. Výstavba obrazu s výtvarného hlediska. Praha : Výtvarný odbor Umělecké besedy, 1944.
-
Panofsky, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Praha : Odeon, 1981.
-
Petříček, Miroslav. Myšlení obrazem : průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé. Vyd. 1. Praha : Herrmann & synové, 2009. ISBN 978-80-87054-18-5.
|