Předmět: Intermédia 3

« Zpět
Název předmětu Intermédia 3
Kód předmětu KVU/MGIM3
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 11
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Tolar František, MgA. Ph.D.
  • Dienstbier Michael, doc. akad. mal.
Obsah předmětu
Tento předmět si student navazujícího magisterského studia může zapsat jako svůj tzv. druhý ateliér. 1. - 13. - Zadání témat pro semestrální projekt, orientace a možnosti. - Studium problematiky, průběžné přednášky pedagoga. - Průběžné zadávání, tvorba, korektury, konzultace a odevzdávání dílčích ateliérových úkolů. - Průběžné korektury, konzultace a tvorba semestrálního projektu (KP). - Práce s obrazem a zvukem distribuovaným pomocí mobilních technologií - vysokorychlostního internetu. - Streamování videa (zákl. znalost serverových technologií, optimalizace videa pro web, internetové rádio, internetová televize). - Video pro mobilní komunikaci (videokonferencing, grafické návrhy rozhraní pro novou teneraci mobilních technologií, zvládnutí JAVA). - Fůze mobilního telefonu, GPS a přenosného PC. - Konzultace skic, scénáře, záměru technického celku, koncepce. - Realizace modelů, návrhů, formou fotografie, skic, základní rozpracovaný materiál videozáznamu jako příprava k realizaci projektu. - Přednášející host, seminář s osobností v oblasti vědy a techniky, s filmaři nebo multimediálními výtvarnými umělci. - Exkurze, návštěva výstav, diskuze. - Předložení semestrálního projektu v termínu a kvalitě stanoveném vyučujícím. - Prezentace formou portfolia CD a DVD.

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 45 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 130 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 60 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si základní postupy tradičních uměleckých disciplín, popsat některé netradiční postupy a materiály využitelné pro expresivní a jiná umělecká vyjádření v závislosti na účelu práce reprodukovat názvy a definice běžných stavebních prvků výtvarného jazyka s důrazem na prostor a koncept, znát jejich formy a možné kombinace usouvztažnit základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, zejména s důrazem na design objektu a design kontextu, na sémantické působení znaků a jejich vlivu na společnost porovnat výsledky dosažené na zadaném poli tvorby (vlastní i cizí), své porovnání věcně argumentovat aplikovat znalosti o základním malířském a sochařském tvarosloví při navrhování zadaného úkolu
Odborné dovednosti
vypracovat kresebné a malířské skici vlastních kompozičních návrhů na zadané téma, pracovat s několika možnými variantami a jejich možnými konceptuálními pojetími, pracovat s běžnými technikami a technologiemi konceptuálního a prostorového umění, vypracovat rešerši k zadanému tématu, objasnit základní problematiku zadaného tématu a prezentovat ji odborné i laické společnosti přiměřeným způsobem, flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, kolegů i diváků na základě kritérií vybrat odpovídající návrhy a pracovat s jejich alteracemi a kontexty, zrealizovat finální artefakt (prostorovou instalaci, obraz, sochu, design), nainstalovat svá díla do expozice založené na charakteru výstavního prostoru a účelu práce
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o plánování projektu (konceptuální analýze zadaného tématu, skicování, tvorbu modelu, bozzetta) včetně výzkumu a analýzy dané problematiky a prostoru, a jeho propojení s interaktivními a multimediálními přístupy, o technikách a technologiích manuální, konceptové i digitální tvorby, základních materiálech využitelných pro tvůrčí vyjádření v ploše i prostoru, o některých netradičních možnostech využití technik i materiálů o způsobech adjustace a expozice díla, o historických i soudobých stylových kánonech využívaných v různých žánrech umění a v architektuře a veřejném prostoru a jejich přesazích do dalších kulturních a společenských kontextů o základních sémantických významech použitých znaků a možnosti jejich využití pro práci s konceptem a veřejným prostorem, o běžném slovníku designu objektu a konceptu, základní terminologii tvorby sochy, objektu a instalace, o přesahu těchto disciplín do dalších i nevizuálních médií o běžných pojmech konceptuálního umění a autorech, jež s nimi pracují a jež je formovali, o společenských problematikách, na než narážejí
Odborné dovednosti
plánovat a realizovat prostorový projekt výtvarné úlohy běžnými výrazovými prostředky na úrovni realizace i konceptu, svou práci dělit na jednotlivé kroky postupu a navrhuje jejich různé možnosti dané charakterem použitých materiálů a účelem práce, zohlednit v tvorbě použité techniky a technologie, ovládat škálu běžných výtvarných technik pro různé účely a základny technologií umožňující multimediální a interaktivní přesah, samostatně hledat vhodná výtvarná řešení, porovnávat různá řešení a volí mezi různými variantami, vědomě rozšiřuje svůj slovník naučených technik pojmenuje, charakterizuje a rozlišuje vzájemné vztahy mezi objektem, designem, sochou a instalací, vedle praktických realizací řeší úkoly konceptuálně, čímž tříbí vlastní verbální schopnosti, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, být si vědom možností těchto souvislostí ve vlastní tvorbě a vědomě jich využívat, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, být schopen užívat i nástrojů jiných, zejména digitálních a počítačových, s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, být sám schopen základní reflexe vlastního díla, je schopen využít výstavního prostoru nejen k prezentaci svého díla, ale pojmout prostor jako celek a jako takové jako samostatné specifické dílo,
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • on-line katalogy knihoven.
  • BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět.. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
  • Giacometti, A. http://www.electroasylum.com/Giacometti/.
  • Goldin, N. http://www.centrepompidou.fr/expositions/nangoldin/gb/flashback gb.html.
  • Gončarovová, N. http://www.futurism.org.uk/goncharova/gonch frames.html.
  • Malevič, K. http://www.guggenheimcollection.org/site-artist bio 94.html.
  • Michals, D. http://www.temple.edu/photo/photpgraphers/michals/photosb.html.
  • Munter, G. http://www.mystudios.com/women/klmno/munter.html.
  • Niki de Saint-Phalle. http://www.nikidesaintphalle.com/.
  • Popova, L. http://www.artmuseum.cz/umelec.php?art id=351.
  • Rodčenko, A. http://www.moma.org/exhibitions/1998/rodchenko/index.html.
  • Sherman, C. http://www.temple.edu/photo/photpgraphers/cindy/sherman.html.
  • Struth, T. http://www.metmuseum.org./special/Thomas Struth/struth images.html.
  • Tinguely, J. http://www.tinguely.ch/index.html.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr