Vyučující
|
-
Tolar František, MgA. Ph.D.
-
Dienstbier Michael, doc. akad. mal.
|
Obsah předmětu
|
Tento předmět si student navazujícího magisterského studia může zapsat jako svůj tzv. druhý ateliér. 1. - 13. - Zadání témat pro semestrální projekt, orientace a možnosti. - Studium problematiky, průběžné přednášky pedagoga. - Průběžné zadávání, tvorba, korektury, konzultace a odevzdávání dílčích ateliérových úkolů. - Průběžné korektury, konzultace a tvorba semestrálního projektu (KP). - Práce s obrazem a zvukem distribuovaným pomocí mobilních technologií - vysokorychlostního internetu. - Streamování videa (zákl. znalost serverových technologií, optimalizace videa pro web, internetové rádio, internetová televize). - Video pro mobilní komunikaci (videokonferencing, grafické návrhy rozhraní pro novou teneraci mobilních technologií, zvládnutí JAVA). - Fůze mobilního telefonu, GPS a přenosného PC. - Konzultace skic, scénáře, záměru technického celku, koncepce. - Realizace modelů, návrhů, formou fotografie, skic, základní rozpracovaný materiál videozáznamu jako příprava k realizaci projektu. - Přednášející host, seminář s osobností v oblasti vědy a techniky, s filmaři nebo multimediálními výtvarnými umělci. - Exkurze, návštěva výstav, diskuze. - Předložení semestrálního projektu v termínu a kvalitě stanoveném vyučujícím. - Prezentace formou portfolia CD a DVD.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 45 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 130 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 60 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vybavit si základní postupy tradičních uměleckých disciplín, popsat některé netradiční postupy a materiály využitelné pro expresivní a jiná umělecká vyjádření v závislosti na účelu práce reprodukovat názvy a definice běžných stavebních prvků výtvarného jazyka s důrazem na prostor a koncept, znát jejich formy a možné kombinace usouvztažnit základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, zejména s důrazem na design objektu a design kontextu, na sémantické působení znaků a jejich vlivu na společnost porovnat výsledky dosažené na zadaném poli tvorby (vlastní i cizí), své porovnání věcně argumentovat aplikovat znalosti o základním malířském a sochařském tvarosloví při navrhování zadaného úkolu |
Odborné dovednosti |
---|
vypracovat kresebné a malířské skici vlastních kompozičních návrhů na zadané téma, pracovat s několika možnými variantami a jejich možnými konceptuálními pojetími, pracovat s běžnými technikami a technologiemi konceptuálního a prostorového umění, vypracovat rešerši k zadanému tématu, objasnit základní problematiku zadaného tématu a prezentovat ji odborné i laické společnosti přiměřeným způsobem, flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, kolegů i diváků na základě kritérií vybrat odpovídající návrhy a pracovat s jejich alteracemi a kontexty, zrealizovat finální artefakt (prostorovou instalaci, obraz, sochu, design), nainstalovat svá díla do expozice založené na charakteru výstavního prostoru a účelu práce |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
o plánování projektu (konceptuální analýze zadaného tématu, skicování, tvorbu modelu, bozzetta) včetně výzkumu a analýzy dané problematiky a prostoru, a jeho propojení s interaktivními a multimediálními přístupy, o technikách a technologiích manuální, konceptové i digitální tvorby, základních materiálech využitelných pro tvůrčí vyjádření v ploše i prostoru, o některých netradičních možnostech využití technik i materiálů o způsobech adjustace a expozice díla, o historických i soudobých stylových kánonech využívaných v různých žánrech umění a v architektuře a veřejném prostoru a jejich přesazích do dalších kulturních a společenských kontextů o základních sémantických významech použitých znaků a možnosti jejich využití pro práci s konceptem a veřejným prostorem, o běžném slovníku designu objektu a konceptu, základní terminologii tvorby sochy, objektu a instalace, o přesahu těchto disciplín do dalších i nevizuálních médií o běžných pojmech konceptuálního umění a autorech, jež s nimi pracují a jež je formovali, o společenských problematikách, na než narážejí |
Odborné dovednosti |
---|
plánovat a realizovat prostorový projekt výtvarné úlohy běžnými výrazovými prostředky na úrovni realizace i konceptu, svou práci dělit na jednotlivé kroky postupu a navrhuje jejich různé možnosti dané charakterem použitých materiálů a účelem práce, zohlednit v tvorbě použité techniky a technologie, ovládat škálu běžných výtvarných technik pro různé účely a základny technologií umožňující multimediální a interaktivní přesah, samostatně hledat vhodná výtvarná řešení, porovnávat různá řešení a volí mezi různými variantami, vědomě rozšiřuje svůj slovník naučených technik pojmenuje, charakterizuje a rozlišuje vzájemné vztahy mezi objektem, designem, sochou a instalací, vedle praktických realizací řeší úkoly konceptuálně, čímž tříbí vlastní verbální schopnosti, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, být si vědom možností těchto souvislostí ve vlastní tvorbě a vědomě jich využívat, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, být schopen užívat i nástrojů jiných, zejména digitálních a počítačových, s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, být sám schopen základní reflexe vlastního díla, je schopen využít výstavního prostoru nejen k prezentaci svého díla, ale pojmout prostor jako celek a jako takové jako samostatné specifické dílo, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
on-line katalogy knihoven.
-
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět.. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
Giacometti, A. http://www.electroasylum.com/Giacometti/.
-
Goldin, N. http://www.centrepompidou.fr/expositions/nangoldin/gb/flashback gb.html.
-
Gončarovová, N. http://www.futurism.org.uk/goncharova/gonch frames.html.
-
Malevič, K. http://www.guggenheimcollection.org/site-artist bio 94.html.
-
Michals, D. http://www.temple.edu/photo/photpgraphers/michals/photosb.html.
-
Munter, G. http://www.mystudios.com/women/klmno/munter.html.
-
Niki de Saint-Phalle. http://www.nikidesaintphalle.com/.
-
Popova, L. http://www.artmuseum.cz/umelec.php?art id=351.
-
Rodčenko, A. http://www.moma.org/exhibitions/1998/rodchenko/index.html.
-
Sherman, C. http://www.temple.edu/photo/photpgraphers/cindy/sherman.html.
-
Struth, T. http://www.metmuseum.org./special/Thomas Struth/struth images.html.
-
Tinguely, J. http://www.tinguely.ch/index.html.
|