Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Tento předmět si student navazujícího magisterského studia může zapsat jako svůj tzv. druhý ateliér. 1. Seznámení se základními pojmy a principy v technice kresby a vzniku autentického výtvarného díla. Kresba a její možnosti v kontextu všech výtvarných disciplin. 2. Technologické základy. Na co kreslíme, čím kreslíme. Praktická cvičení technikou uhlu. 3. Rozlišení mezi suchými a mokrými materiály pro kresbu. Fixování a ošetření kresby. Cvičení na tvarový a světelný kontrast. 4. Základy kresebného zobrazení. Pravidlo rovnováhy. Seskupování do formátu. Sledování celku. Cvičení na prostorové a kompoziční variace atelierového zátiší. 5. Bod, linie. Abstraktní atelierové cvičení na motiv reálného zátiší nebo krajinného výseku. 6. Předmětné a nepředmětné rozlišení, kresebný rukopis. 7. Plocha, tvar, prostor v předmětném a nepředmětném zobrazení. 8. Světlo, barva, v předmětném a nepředmětném zobrazení. 9. Harmonie, řád a kompoziční variace směrem k osobitosti výrazu. 10. Autenticita vlastní kresby a schopnost výtvarného expresivního gesta nebo impresivních variací. Barevný extrém. Destrukce formy a entropická složka v kresbě a umění. 11.Princip figurace. Zvětšení, nadsázka a stylizace. 12.Tematická kresebná kompozice jako projev strukturovaného výtvarného myšlení. 13.Inspirace. Volná práce nebo cyklus. Imaginace. Volný cyklus. Přesahy a variace. Význam autorského postoje a reakce na autoritu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Seminář, Cvičení
- Projekt individuální [40]
- 60 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 45 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 130 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vybavit si postupy základního kresebného vyjadřování a jejich možností pro expresivní vyjádření a další využití reprodukovat názvy a definice běžných stavebních prvků výtvarného jazyka v kresbě a jejích užitých formách a jejich kombinací usouvztažnit základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín a jejich vztah ke kresbě a jejím technikám a k možnostem využití kresby porovnat výsledky dosažené na zadaném poli tvorby (vlastní i cizí), své porovnání věcně argumentovat a vyvádět z něj důsledky aplikovat znalosti o základním ilustrátorském a sémantickém tvarosloví při navrhování zadaného úkolu |
Odborné dovednosti |
---|
vypracovat kresebné skici vlastních kompozičních návrhů v různých měřítcích na zadané téma, pracovat s několika možnými variantami vypracovat rešerši k zadanému tématu, objasnit základní problematiku zadané problematiky a prezentovat ji odborné i laické společnosti na základě kritérií vybrat odpovídající návrhy a pracovat s jejich alteracemi zrealizovat finální obraz (sérii obrazů) se snahou o hledání osobitého jednotného stylu nainstalovat svá díla do jednoduché expozice založené na charakteru výstavního prostoru a účelu práce |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
o plánování projektu individuálně, projekt dělí do několika postupných kroků a navrhuje jejich alterace, jednotlivých krocích potřebných pro realizaci velkoformátových a specifických žánrech kresby o běžných technikách kresby na různé podklady a jejich využití v tvůrčím procesu včetně některých netradičních možností technik a materiálů o způsobech adjustace a expozice díla, o historických i soudobých stylových kánonech kresby a jejích přesazích do dalších médií, postavení kresby v kontextu umění v historii a dnes se zaměřením na specifické podoby kresby |
Odborné dovednosti |
---|
plánuje a realizuje projekt složitější výtvarné úlohy kresebnými výrazovými prostředky, svou práci dělí na jednotlivé kroky postupu a navrhuje jejich různé možnosti dané charakterem použitých materiálů zohlední použité techniky a technologie ve vztahu k jejich možnostem a vlastním představám, rozšiřuje svůj slovník naučených technik zdůrazní principy kresebného vyjádření z hlediska iluzívního a symbolického zobrazování, práce s prostorem a využívání základních kompozičních principů zejména vzhledem k velkým formátům a jejich působení, ověřují možnosti vyjádření výtvarného záměru barvou a vzájemnými barevnými vztahy, používají běžné kresebné techniky na různé materiály (plátno, papír, různé typy zdí,..) reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, je si vědom možností těchto souvislostí ve vlastní tvorbě a je schopen jich využít reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, hledá vhodná řešení s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu a laickému společenství je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, je sám schopen základní reflexe vlastního díla je schopen své dílo odpovídajícím způsobem vystavit v závislosti na jeho charakteru a účelu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Bammes, Gottfried. Die Gestalt des Menschen : Hand- und Lehrbuch der Anatomie für Künstler. Dresden : Veb Verlag der Kunst, 1964.
-
Eissen, Koos; Steur, Roselien. Sketching : drawing techniques for product designers. Amsterdam : Book Industry Services (BIS), 2007. ISBN 978-906-369-171-4.
-
Fučíková, Eliška. Rudolfínská kresba : [Obr. monografie]. 1. vyd. Praha : Odeon, 1986.
-
Kleiner, František. Kresba : Metodické poznámky ke studiu kresby. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997.
-
Kos, Jaroslav. Anatomie člověka pro výtvarníky. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1996. ISBN 80-85277-98-0.
-
Petříček, Radek. Výtvarná anatomie. 2017. ISBN 978-80-270-0099-9.
-
Tetiva, Vlastimil. Česká kresba 20. století ze Sbírek Alšovy jihočeské galerie : Katalog výstavy, Hluboká nad Vltavou, květen-září 1984. Hluboká nad Vltavou : Alšova jihočeská galerie, 1984.
-
Volavka, Vojtěch. Česká kresba XIX. století. 1. vyd. Praha : Družstevní práce, 1949.
-
Zrzavý, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Praha : Avicenum, 1977.
|