Vyučující
|
-
Bořík Alexander Hanns, MgA.
|
Obsah předmětu
|
1. - 13. Seznámení s průběhem semestru, výběr tématu semestrální práce (projektu), zadání a stanovení termínu odevzdání. Malířské techniky - aplikace (knihy, časopisy, plakáty, obrazy na literární téma). Ilustrace předloh - poezie, beletrie, knihy pro mladé, dětská literatura. Figurativní obrazové vyjadřování. Kompozice obrazu, mnohavrstevné vyprávění. Průběžné korekce a odevzdání všech seminárních úkolů. Průběžné korekce zadaného projektu. Odevzdání vypracovaného projektu v souladu s požadavky vyučujícího. Jednotlivé fáze projektu (struktura) musí umožňovat korektní ohodnocení práce za uplynulý semestr. Struktura výuky v každém semestru je individuální. Postupně s nárůstem absolvovaných úrovní předmětu je zvyšována i náročnost zadaných úkolů (kvalitativní i kvantitativní požadavky zadání).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Seminář, Cvičení
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 130 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 45 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vybavit si postupy základního kresebného a malířského vyjadřování reprodukovat názvy a definice základních stavebních prvků výtvarného jazyka v malbě a jejich kombinací usouvztažnit základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín porovnat výsledky dosažené na zadaném poli tvorby (vlastní i cizí) aplikovat znalosti o základním ilustrátorském tvarosloví při navrhování zadaného úkolu |
Odborné dovednosti |
---|
vypracovat kresebné a malířské skici vlastních kompozičních návrhů na zadané téma vypracovat rešerši k zadanému tématu, objasnit základní problematiku zadaného tématu na základě kritérií vybrat odpovídající návrhy a pracovat s jejich alteracemi zrealizovat finální obraz (sérii obrazů) nainstalovat svá díla do jednoduché expozice |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
o plánování projektu (skici, přípravy podkladu, malířského postupu) o základních technikách malby a jejich využití v tvůrčím procesu o způsobech adjustace a expozice díla, o historických i soudobých stylových kánonech malby a jejích přesazích do dalších médií, postavení malby v kontextu umění v historii a dnes |
Odborné dovednosti |
---|
plánuje a realizuje projekt jednoduché výtvarné úlohy malířskými výrazovými prostředky, svou práci dělí na jednotlivé kroky postupu zohlední použité techniky a technologie, zdůrazní principy malířského vyjádření z hlediska iluzívního zobrazování, práce s prostorem a využívání základních kompozičních principů, ověřují možnosti vyjádření výtvarného záměru pouze barvou a vzájemnými barevnými vztahy, používají základní malířské techniky (např.: akvarel, temperu a pastel, základy oleje) reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, je si vědom možností těchto souvislostí ve vlastní tvorbě reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, hledá vhodná řešení s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství je schopen akceptovat a tvrůčím způsobem využít hodnotící a kritické response |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Biggs, Lewis. Současné tendence : Britské malířství a sochařství osmdesátých let : Katalog výstavy, Praha červen-srpen 1987. Vydání první. 1987.
-
Hégr, Miloslav. Malba, materiály a techniky.
-
Leonardo da Vinci. Úvahy o malířství. Praha, 1994.
-
Noshiro, Vlasta. Osobnosti českého malířství. 2. vyd. Praha : Fragment, 1998. ISBN 80-7200-274-0.
-
Petr, František. Malířské techniky.
-
Slánský, Bohuslav. Technika v malířské tvorbě : Malířský a restaurátorský materiál. 2. nezměněné vyd. Praha : SNTL, 1976.
-
Toroň, Jiří. Materiály a praktická technologie v malbě. Praha : Akademie výtvarných umění v Praze, 1984.
|