Předmět: Sochařství 3

« Zpět
Název předmětu Sochařství 3
Kód předmětu KVU/MGSO3
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 11
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ruller Václav, Doc. MgA.
Obsah předmětu
Tento předmět si student navazujícího magisterského studia může zapsat jako svůj tzv. druhý ateliér. 1. - 13. - Zadání tématu semestrálního projektu, seznámení s průběhem semestru. - Postupné upřesňování ve vztahu k tématu. - Cvičení - zasazení díla do konkrétního prostoru (náměstí, periferie, skládka...). - Cvičení - zakomponování do krajiny. - Cvičení - zakomponování do interiéru. - Přesvědčivá formulace daného záměru pomocí průběžné dokumentace. - Názorné příklady. - Průběžné zadávání, povinné korektury a odevzdávání všech seminárních úkolů dle pokynu vyučujícího. - Průběžné konzultace a tvorba semestrálního projektu. - Předložení konečné verze semestrálního projektu včetně všech náležitostí v termínu stanoveném vyučujícím.

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Projekt individuální [40] - 60 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 130 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 45 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
o plánování projektu (skici, modely, sochařské a instalační postupy), o technikách prostorové a sochařské tvorby, o způsobech adjustace a expozice díla, o historických i soudobých stylových kánonech sochy a jejích přesazích do dalších médií, o způsobech reflexe vlastní práce v oborových souvislostech, o strategiích umístění objektu do veřejného prostoru, nebo umělecké intervence
Odborné dovednosti
plánuje a realizuje projekt výtvarné úlohy sochařskými výrazovými prostředky, zohlední použité techniky a technologie, využívá základní kompoziční principy, ve variantách navrhují a ověřují finální úpravu povrchy sochařského díla, nebo fixace instalace, používá v tvorbě základní sochařské, modelérské a instalační postupy, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, kriticky zvažuje umístění díla do konrétního prostoru, nebo realizace umělecké intervence, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství, je schopen akceptovat a tvrčím způsobem využít hodnotící a kritické response
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o plánování projektu (skici, modely, sochařské a instalační postupy), o technikách prostorové a sochařské tvorby, o způsobech adjustace a expozice díla, o historických i soudobých stylových kánonech sochy a jejích přesazích do dalších médií, o způsobech reflexe vlastní práce v oborových souvislostech, o strategiích umístění objektu do veřejného prostoru, nebo umělecké intervence, o památkové péči a základních typech konzervování, restaurování nebo aktualizace hmotných památek
Odborné dovednosti
plánuje a realizuje projekt výtvarné úlohy sochařskými výrazovými prostředky, zohlední použité techniky a technologie, využívá základní kompoziční principy, ve variantách navrhují a ověřují finální úpravu povrchy sochařského díla, nebo fixace instalace, používá v tvorbě základní sochařské, modelérské a instalační postupy, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, kriticky zvažuje umístění díla do konrétního prostoru, nebo realizace umělecké intervence, zohledňuje zásady památkové péče při aktualizaci a intervenci do památných míst, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství, je schopen akceptovat a tvrčím způsobem využít hodnotící a kritické response
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální konzultace,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Praktická zkouška,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Aubrecht, Kamil. Stručná charakteristika základních sochařských technik. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická, 2004.
  • Collins, Judith. Sculpture today. London : Phaidon, 2007. ISBN 978-0-7148-4314-8.
  • Gilles A. Tiberghien. Land art. Paris, 1993. ISBN 2-908393-18-2.
  • Moore, Henry. Plastiky a myšlenky kolem nich. 1. vyd. Praha : Odeon, 1985.
  • Šedý V. Sochařské řemeslo, základ sochařského umění.
  • Volavka Vojtěch. Jak vzniká socha.
  • Volavková-Skořepová, Z. Myšlenky moderních sochařů.. Praha : Obelisk,, 1971.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr