Předmět: Kresba a malba pro Mediální ilustraci

« Zpět
Název předmětu Kresba a malba pro Mediální ilustraci
Kód předmětu KVU/MIKM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Foršt Tomáš, MgA. Mgr.
Obsah předmětu
1. Teoretický úvod do kresebné disciplíny. 2. Perspektiva - úhlové vizování. 3. Proporce, kresba figury v geometrické stylizaci. 4. Kresba zaměřená na proporce a perspektivu. 5. Anatomie - postupné seznámení. 6. Zachycení výrazu. 7. Zachycení lidských emocí. 8. Teoretický úvod do malířské disciplíny. 9. Podložky pro malbu. 10. Míchání barev, realistická barevnost. 11. Monochromní malba figury. 12. - 13. Barevná stylizace, nadsázka. Postup výuky směřuje od podrobných studií s využitím anatomických detailů k postupům, které využívají modelování tvaru pomocí světla a stínu, a které zapojují do kresby vystižení osobnosti a výrazu modelu. V další fázi výuka postupně přechází k osobitému - volnému kresebnému výrazu. Ve chvíli, kdy student dostatečně zvládá kresbu, přistupuje výuka k druhému tématu semestru, kterým je zvládnutí základních malířských postupů ve figurální malbě - modelace objemu světlem a stínem, práce s reálnou barevností modelu, později k uvolněnému malířskému rukopisu s barevnou nadsázkou.

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 78 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 70 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozeznat základní kresebné a malířské prvky a jejich funkce v procesu tvorby (bod, linie, plocha, barva, modelace, světlo a stín) prokázat znalost základních teoretických znalostí stylizace figur a motivů a jejich efektů, rozeznat základní funkce zobrazování lidské postavy v umění a závislost volených technik pro tyto funkce s referencí na některé renomované autory, znát základní možnosti využití digitálních technologií pro kresbu a malbu,
Odborné dovednosti
pracovat se základními kresebnými a malířskými médii a technikami volnou rukou i digitálně na základní úrovni, pracovat samostatně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, aplikovat znalosti zákonitostí zobrazování prostorových objektů a vztahů mezi nimi a ověřovat jejich zpracování ve vlastní tvorbě (měření a porovnávání proporcí, kompozice), vidět základní rozdíly a specifika v závislosti na individuálním charakteru zobrazovaného jedince či scény,
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
hlubšího porozumění základním prvkům kresebné a malířské kompozice a jejích možnostem pro mediální ilustraci, ve volbě různých technik kresby a malby v závislosti na záměru tvůrčí práce (atmosféra, charakter), působení barevných a proporčních kvalit zobrazení a jejich hodnocení od stupně úplné realističnosti po nadsázku a symbolické významy
Odborné dovednosti
práce s různými prostředky kresby a malby vhodnými pro mediální ilustraci, modelování hmoty světlem a stínem, práce s barevností, realistickou i nadsazenou a symbolickou, zachytit a kresebně pracovat s neverbálními projevy lidského těla (výraz a emoce, gestika, mimika) kresebně a malířsky vyjádřit specifický individuální charakter a rysy zobrazovaného (stavba těla, obličeje, individuální zvláštnosti) v míře realističnosti i nadsázky,
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová konzultace,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Bammes, Gottfried. Figürliches Gestalten : ein Leitfaden für Lehrende und Lernende. Berlin : Volk und Wissen volkseigener Verlag, 1981.
  • Bendová Helena. Umění počítačových her. Praha : AMU, 2016. ISBN 978-80-7331-421-7.
  • Crhák, František. Výtvarná geometrie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
  • Graffová K., Oliverová C. Svět XX. století od post.impresionismu po digital art. Albatros Praha, 2003.
  • Kol. aut. Digitální malířské techniky. ISBN 978-80-251-3627.
  • Lea, Derek. Mistrovství v Adobe Photoshop : [digitální ilustrace a škola výtvarných technik]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2340-9.
  • Paul, Christiane. Digital art. 2nd ed. New York : Thames & Hudson, 2008. ISBN 978-0-500-20398-9.
  • Zrzavý, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Praha : Avicenum, 1977.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr