Předmět: Ateliér Nová média 11

« Zpět
Název předmětu Ateliér Nová média 11
Kód předmětu KVU/NM11
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 17
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Dienstbier Michael, doc. akad. mal.
Obsah předmětu
1. - 13. - Zadání tématu pro KP (semestrální projekt), orientace a možnosti. - Studium problematiky, průběžné přednášky pedagoga. - Průběžné zadávání, tvorba, korektury, konzultace a odevzdávání dílčích ateliérových úkolů. - Formulace obsahu vlastního projektu studenta. - Projekt interaktivní komunikace - zapojení diváka, posluchače, uživatele. - Tvorba, koncepce a vizuální stránka interaktivního projektu. - Příprava a tvorba konceptu (interaktivní scénář, jeho odlišnosti a zákonitosti). - Úvod do programování (ve spolupráci se studenty informatiky navrhnout a společně zrealizovat jednoduchou PC hru). - Tvorba grafické podoby (nákresy, skici, realizace v 3D, jednoduchá interakivita) a zhotovení videozáznamu. - Využití 3D grafiky pro filmové efekty, implementace 3D ve filmu, programování jednoduché interakce. - Průběžné korektury, konzultace a tvorba semestrálního projektu (KP). - Vedení studenta ke zběhlosti v úsudku, kritice, ale i k sebekritickému přístupu a hodnocení své vlastní práce. - Koncipování zvolené formy k realizovanému celku jak po stránce tematické, mechanické, technické, tak po stránce obsahové. - Realizace dobře profesionálně technicky zpracovaná s důrazem na smysluplné a nápadité řešení projektu např. interaktivní, mechanický, počítačový systém v rámci objektů. - Portfolio. Přehled probírané látky, postupů, při plnění dílčí části projektu: - přednáška, ukázka možností použití programu Authorizing DVD v prostředí After effect, - přednáška o kompozici a barvě v obraze, jak při digitálním tak filmovém zpracování obrazu, - zadání tématu, společný seminář, rozbor problematiky, - přednáška pozvaného hosta na dané téma, - konzultace skic, kreseb nebo digitálně zpracovaného záměru. - rozprava nad modely či rozpracovanými video projekcemi, krátkými filmy. - povinné semináře - spolupráce s odborníky v oblasti vědy a techniky, - návštěva současných výstav, - seminární práce na dané téma. - konzultace nad výběrem média pro dokončení realizace, - realizace projektů, instalace prací - výstava. - veřejná prezentace, obhajoba, odevzdání seminární práce, vlastní názor a reflexe nad vykonanou prací a tematické přednášky, písemně, digitálně zpracované s osobním vhledem a názorem.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 208 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 20 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 65 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 100 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si znalosti o širším spektru profesionálních výrazových a vizuálních prostředků nových médií a příbuzných konceptuálních oborů, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití pro aplikovanou multimediální, prostorovou a interaktivní tvorbu a jiné produkty různých forem a jejich vztahu ke kulturnímu kontextu, reprodukovat znalosti o technologických postupech podpůrných a technických disciplín, možnosti kooperace s jednotlivými disciplínami, znalosti využitelnosti a funkce jiných disciplín na úrovni poučeného odhadu jejich reálných možností pro vlastní praxi, interpretovat své znalosti o historických i současných stylových kánonech a možnostech nových médií, možnostech jejich propojení a jejich hranic, kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, plánování projektu v produkčním týmu řešícím komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu a rozdělení práce do jednotlivých fází, hledání a alterace jednotlivých kroků a hledání ideálního řešení z hlediska procesu i produktu práce, reprodukovat znalosti a zhodnotit zkušenosti o možnostech inspirace a tvorby na základě vlastní inovativní invence a rámcového zadání formou využití médií k netradičnímu uměleckému ztvárnění - koncipování prostoru jako součásti či dotvoření architektonického řešení, reprodukovat teoretickou znalost funkce a specifik počítačových programů pro uměleckou tvorbu různých forem a výtvarných a výrobních technologií, technických rozdílů a výhod jednotlivých alternativ pro konkrétní případy,
Odborné dovednosti
ovládat základní znalost pracovních postupů v softwarech vhodných pro tvorbu oboru nových médií (ADOBE Photoshop, ADOBE Premiera, 3D MAYA), ovládat práce s digitálním fotoaparátem, digitální video kamerou HDV formát, využívat škály pokročilých či experimentálních vizuálních a výrazových prostředků, dokázat je kombinovat a alterovat, plánuje složitý projekt, navrhuje jeho různé podoby, samostatně i řídí tým složený z různých štábních profesí při realizaci interaktivního či prostorového projektu různých forem, zvolit odpovídající technologii pro vývoj finálního produktu různých forem (audiovizuální tvorba v prostoru, interaktivita, atd.) v závislosti na jeho následném využití, volit vhodné technické a technologické postupy a jejich kombinace pro dosažení vhodné kvality zpracování, uplatňovat široký rejstřík způsobů výstavby děje, včetně netradičních postupů, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, svůj návrh a výběr předložit zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, vybrat nejvhodnější variantu finálního projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, zvládat případnou postprodukci projektu a zajistí plnohodnotnou prezentaci a propagaci projektu s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství, být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response a flexibilně na ni reagovat, zdůvodnit a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu, zadavatelem, komisí či divákem, zvolit si vlastní oblast zájmu a problematiku, kterou se bude zabývat a kreativním způsobem řešit, hledat uplatnění pro svou práci v praxi a zúčastňovat se soutěží a výstav,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
O možnostech inspirace a tvorby na základě vlastní inovativní invence a rámcového zadání, o hledání vlastních zadání a problémů řešených volbou přístupů vedoucích k osobitému a originálnímu pojetí, o způsobech komunikace mezi společenskými potřebami současné civilizace a výtvarným zpracováním projektu, o plánování komplexního a technicky náročnějšího projektu kombinujícího média zaměřeného na vysokou míru interakce s divákem, o samostatném plánování a organizaci práce a specializovaných postupů vzhledem ke stanoveným termínům, navrhování a variování námětů uplatnitelných dle rozličných funkcí a smyslu projektu, s důrazem na jeho umělecko-prožitkový charakter, jeho současnost a originalitu, o soudobých stylových kánonech multimediálních a interaktivních forem a možnostech jejich překračování, o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad projekty multimediální a konceptuální tvorby v náročnějších celcích, o principech řízení dalších štábních profesí v oblasti audiovizuálních projektů, o širším spektru odborných prostředků interaktivní a multimediální tvorby, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití tradičním i experimentálním způsobem, o širokém rejstříku technologických a technických postupů scénické výpravy vhodné pro všechny typy multimediálních a mediálně ilustračních projektů,
Odborné dovednosti
samostatně naplánovat a zrealizovat složitější projekt využívajícího práci se softwarem a hardwarem v oblasti interaktivního rozhraní videa a audia s důrazem na aktivní participaci diváka, uživatele, posluchače, včetně tvorby kresebných návrhů o vysoké výpovědní hodnotě s ohledem na specifika daná podstatou realizované techniky a na přesah k jiným multimediálním, interaktivním a příbuzným formám a jejich kombinaci, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, pracovat s několika různorodými alternativami a variacemi, zvolit nejvhodnější návrh vzhledem ke specifickým kritériím každého projektu, navrhovat a rozebírá svébytná autorská témata projektů a modifikuje je podle širších kulturních okolností, vybrat nejvhodnější variantu finálního projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, zvolit odpovídající technologii pro adekvátní formu realizace, zvládnout postprodukci projektu a zajistit plnohodnotnou prezentaci a propagaci projektu, vynaložit snahu o hledání různorodých řešení daného problému, o udržení originality vlastního návrhu a vlastní posun směrem k osobitému výtvarnému a řemeslnému projevu a přínosu, hledat umělecké odpovědi na soudobé výtvarné a společenské otázky, akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, flexibilně alterovat svou práci v průběhu tvorby na základě průběžné reflexe, kterou sám dokáže efektivně formulovat, reflektovat svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, být si vědom potenciálu těchto souvislostí pro novou originální tvorbu a inspiračních zdrojů, které s touto skutečností pracují, s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství a široké veřejnosti, využívat přitom pokročilé prezentační principy, prakticky aplikovat koncepční výtvarné myšlení, vytvořit prostorové videoprojekce, videoinstalace, trojrozměrné koncipovat vnější i vnitřní prostor, vytvořit interaktivní objekty, objekty řízení počítačovými programy, multimediálně zaměřené instalace s mechanickými interaktivními možnostmi apod., posoudit interakci s rolí diváka a aspekty námětu a formami jeho zpracování,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Seminární výuka (badatelské metody),
Prezentace práce studentů,
Projektová výuka,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • on-line katalogy knihoven.
  • Beránek, Petr. Digitální video v praxi : velká kniha. 1. vyd. Brno : Unis Publishing, 2001. ISBN 80-86097-63-3.
  • De Micheli, M. Avantgardy XX.století.
  • DeFleur, Melvin L.; Ball-Rokeach, Sandra J.. Teorie masové komunikace. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-420-9.
  • Dytrtová, K. Čas, prostor, hudba a výtvarné umění. Ústí nad Labem, 2006.
  • Eco, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.
  • Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
  • Gilbert, Katharine Everett; Kuhn, Helmut. Dějiny estetiky. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965.
  • Gombrich, Ernst Hans. Příběh umění. Praha : Odeon, 1992. ISBN 80-207-0416-7.
  • Hesse, Hermann. Siddhartha, 1922.
  • Kandinskij, Vasilij. Stupne, Fragment, 1994. ISBN 80-85508-20-6.
  • Klee, Paul. Čáry. 1. vyd. Praha : Odeon, 1990. ISBN 80-207-0112-5.
  • Klee, Paul. Vzpomínky, deníky, esej, Arbor Vitae, 2000.
  • Knotek, Pavel. Velká kniha skenování, úprava obrázků a tisk. 2., upr. a rozš. vyd. Brno : Unis Publishing, 2000. ISBN 80-86097-50-1.
  • Lévy, Pierre. Kyberkultura : zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu "Nové technologie: kulturní spolupráce a komunikace". V Praze : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0109-5.
  • Mac Luhan, Marshall. Jak rozumět médiím : Extenze člověka. 1. vyd. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2.
  • Morganová, Pavlína. Akční umění. Olomouc : Votobia, 1999. ISBN 80-7198-351-9.
  • Neff, Ondřej. Tajná kniha o digitální fotografii. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0220-3.
  • Patočka, Jan. Prostor a jeho problematika. in Estetika, 1991.
  • Pešek, Jiří. Proměny času ve vztahu k bytí a jeho možnému smyslu : příspěvek k dějinám ontologického smyslu temporality. Vyd 1. Praha : Ježek, 1995. ISBN 80-85996-00-6.
  • Petříček, Miroslav. Znaky každodennosti čili krátké řeči téměř o ničem. 1. vyd. Praha : Herrmann & synové, 1993.
  • Pijoan, José. Dějiny umění. 1. Praha : Odeon, 1987.
  • Plazewski, J. Filmová řeč. Orbis Praha, 1967.
  • Sokol, Jan. Čas a rytmus 2. vydání. Praha, 2004.
  • Sokol, Jan. Malá filosofie člověka a Slovník filosofických pojmů. 4. rozš. vyd., (Ve Vyšehradu 2.). Praha : Vyšehrad, 2004. ISBN 80-7021-713-8.
  • Sokolowsky,P.,Šedivá,Z. Multimédia současnost budoucnosti. Praha, Grada, 1994.
  • Srp, K. Karel Malich. Praha, NG, 1994.
  • Štikar, Jiří. Obrazová komunikace. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992.
  • Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr