Vyučující
|
-
Dienstbier Michael, doc. akad. mal.
|
Obsah předmětu
|
1. - 13. - Zadání tématu pro KP (semestrální projekt), orientace a možnosti. - Studium problematiky, průběžné přednášky pedagoga. - Průběžné zadávání, tvorba, korektury, konzultace a odevzdávání dílčích ateliérových úkolů. - Formulace obsahu vlastního projektu studenta. - Projekt interaktivní komunikace - zapojení diváka, posluchače, uživatele. - Tvorba, koncepce a vizuální stránka interaktivního projektu. - Příprava a tvorba konceptu (interaktivní scénář, jeho odlišnosti a zákonitosti). - Úvod do programování (ve spolupráci se studenty informatiky navrhnout a společně zrealizovat jednoduchou PC hru). - Tvorba grafické podoby (nákresy, skici, realizace v 3D, jednoduchá interakivita) a zhotovení videozáznamu. - Využití 3D grafiky pro filmové efekty, implementace 3D ve filmu, programování jednoduché interakce. - Průběžné korektury, konzultace a tvorba semestrálního projektu (KP). - Vedení studenta ke zběhlosti v úsudku, kritice, ale i k sebekritickému přístupu a hodnocení své vlastní práce. - Koncipování zvolené formy k realizovanému celku jak po stránce tematické, mechanické, technické, tak po stránce obsahové. - Realizace dobře profesionálně technicky zpracovaná s důrazem na smysluplné a nápadité řešení projektu např. interaktivní, mechanický, počítačový systém v rámci objektů. - Portfolio. Přehled probírané látky, postupů, při plnění dílčí části projektu: - přednáška, ukázka možností použití programu Authorizing DVD v prostředí After effect, - přednáška o kompozici a barvě v obraze, jak při digitálním tak filmovém zpracování obrazu, - zadání tématu, společný seminář, rozbor problematiky, - přednáška pozvaného hosta na dané téma, - konzultace skic, kreseb nebo digitálně zpracovaného záměru. - rozprava nad modely či rozpracovanými video projekcemi, krátkými filmy. - povinné semináře - spolupráce s odborníky v oblasti vědy a techniky, - návštěva současných výstav, - seminární práce na dané téma. - konzultace nad výběrem média pro dokončení realizace, - realizace projektů, instalace prací - výstava. - veřejná prezentace, obhajoba, odevzdání seminární práce, vlastní názor a reflexe nad vykonanou prací a tematické přednášky, písemně, digitálně zpracované s osobním vhledem a názorem.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 208 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 20 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 65 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 100 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vybavit si znalosti o širším spektru profesionálních výrazových a vizuálních prostředků nových médií a příbuzných konceptuálních oborů, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití pro aplikovanou multimediální, prostorovou a interaktivní tvorbu a jiné produkty různých forem a jejich vztahu ke kulturnímu kontextu, reprodukovat znalosti o technologických postupech podpůrných a technických disciplín, možnosti kooperace s jednotlivými disciplínami, znalosti využitelnosti a funkce jiných disciplín na úrovni poučeného odhadu jejich reálných možností pro vlastní praxi, interpretovat své znalosti o historických i současných stylových kánonech a možnostech nových médií, možnostech jejich propojení a jejich hranic, kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, plánování projektu v produkčním týmu řešícím komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu a rozdělení práce do jednotlivých fází, hledání a alterace jednotlivých kroků a hledání ideálního řešení z hlediska procesu i produktu práce, reprodukovat znalosti a zhodnotit zkušenosti o možnostech inspirace a tvorby na základě vlastní inovativní invence a rámcového zadání formou využití médií k netradičnímu uměleckému ztvárnění - koncipování prostoru jako součásti či dotvoření architektonického řešení, reprodukovat teoretickou znalost funkce a specifik počítačových programů pro uměleckou tvorbu různých forem a výtvarných a výrobních technologií, technických rozdílů a výhod jednotlivých alternativ pro konkrétní případy, |
Odborné dovednosti |
---|
ovládat základní znalost pracovních postupů v softwarech vhodných pro tvorbu oboru nových médií (ADOBE Photoshop, ADOBE Premiera, 3D MAYA), ovládat práce s digitálním fotoaparátem, digitální video kamerou HDV formát, využívat škály pokročilých či experimentálních vizuálních a výrazových prostředků, dokázat je kombinovat a alterovat, plánuje složitý projekt, navrhuje jeho různé podoby, samostatně i řídí tým složený z různých štábních profesí při realizaci interaktivního či prostorového projektu různých forem, zvolit odpovídající technologii pro vývoj finálního produktu různých forem (audiovizuální tvorba v prostoru, interaktivita, atd.) v závislosti na jeho následném využití, volit vhodné technické a technologické postupy a jejich kombinace pro dosažení vhodné kvality zpracování, uplatňovat široký rejstřík způsobů výstavby děje, včetně netradičních postupů, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, svůj návrh a výběr předložit zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, vybrat nejvhodnější variantu finálního projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, zvládat případnou postprodukci projektu a zajistí plnohodnotnou prezentaci a propagaci projektu s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství, být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response a flexibilně na ni reagovat, zdůvodnit a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu, zadavatelem, komisí či divákem, zvolit si vlastní oblast zájmu a problematiku, kterou se bude zabývat a kreativním způsobem řešit, hledat uplatnění pro svou práci v praxi a zúčastňovat se soutěží a výstav, |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
O možnostech inspirace a tvorby na základě vlastní inovativní invence a rámcového zadání, o hledání vlastních zadání a problémů řešených volbou přístupů vedoucích k osobitému a originálnímu pojetí, o způsobech komunikace mezi společenskými potřebami současné civilizace a výtvarným zpracováním projektu, o plánování komplexního a technicky náročnějšího projektu kombinujícího média zaměřeného na vysokou míru interakce s divákem, o samostatném plánování a organizaci práce a specializovaných postupů vzhledem ke stanoveným termínům, navrhování a variování námětů uplatnitelných dle rozličných funkcí a smyslu projektu, s důrazem na jeho umělecko-prožitkový charakter, jeho současnost a originalitu, o soudobých stylových kánonech multimediálních a interaktivních forem a možnostech jejich překračování, o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad projekty multimediální a konceptuální tvorby v náročnějších celcích, o principech řízení dalších štábních profesí v oblasti audiovizuálních projektů, o širším spektru odborných prostředků interaktivní a multimediální tvorby, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití tradičním i experimentálním způsobem, o širokém rejstříku technologických a technických postupů scénické výpravy vhodné pro všechny typy multimediálních a mediálně ilustračních projektů, |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně naplánovat a zrealizovat složitější projekt využívajícího práci se softwarem a hardwarem v oblasti interaktivního rozhraní videa a audia s důrazem na aktivní participaci diváka, uživatele, posluchače, včetně tvorby kresebných návrhů o vysoké výpovědní hodnotě s ohledem na specifika daná podstatou realizované techniky a na přesah k jiným multimediálním, interaktivním a příbuzným formám a jejich kombinaci, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, pracovat s několika různorodými alternativami a variacemi, zvolit nejvhodnější návrh vzhledem ke specifickým kritériím každého projektu, navrhovat a rozebírá svébytná autorská témata projektů a modifikuje je podle širších kulturních okolností, vybrat nejvhodnější variantu finálního projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, zvolit odpovídající technologii pro adekvátní formu realizace, zvládnout postprodukci projektu a zajistit plnohodnotnou prezentaci a propagaci projektu, vynaložit snahu o hledání různorodých řešení daného problému, o udržení originality vlastního návrhu a vlastní posun směrem k osobitému výtvarnému a řemeslnému projevu a přínosu, hledat umělecké odpovědi na soudobé výtvarné a společenské otázky, akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, flexibilně alterovat svou práci v průběhu tvorby na základě průběžné reflexe, kterou sám dokáže efektivně formulovat, reflektovat svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, být si vědom potenciálu těchto souvislostí pro novou originální tvorbu a inspiračních zdrojů, které s touto skutečností pracují, s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství a široké veřejnosti, využívat přitom pokročilé prezentační principy, prakticky aplikovat koncepční výtvarné myšlení, vytvořit prostorové videoprojekce, videoinstalace, trojrozměrné koncipovat vnější i vnitřní prostor, vytvořit interaktivní objekty, objekty řízení počítačovými programy, multimediálně zaměřené instalace s mechanickými interaktivními možnostmi apod., posoudit interakci s rolí diváka a aspekty námětu a formami jeho zpracování, |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
on-line katalogy knihoven.
-
Beránek, Petr. Digitální video v praxi : velká kniha. 1. vyd. Brno : Unis Publishing, 2001. ISBN 80-86097-63-3.
-
De Micheli, M. Avantgardy XX.století.
-
DeFleur, Melvin L.; Ball-Rokeach, Sandra J.. Teorie masové komunikace. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-420-9.
-
Dytrtová, K. Čas, prostor, hudba a výtvarné umění. Ústí nad Labem, 2006.
-
Eco, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.
-
Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
-
Gilbert, Katharine Everett; Kuhn, Helmut. Dějiny estetiky. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965.
-
Gombrich, Ernst Hans. Příběh umění. Praha : Odeon, 1992. ISBN 80-207-0416-7.
-
Hesse, Hermann. Siddhartha, 1922.
-
Kandinskij, Vasilij. Stupne, Fragment, 1994. ISBN 80-85508-20-6.
-
Klee, Paul. Čáry. 1. vyd. Praha : Odeon, 1990. ISBN 80-207-0112-5.
-
Klee, Paul. Vzpomínky, deníky, esej, Arbor Vitae, 2000.
-
Knotek, Pavel. Velká kniha skenování, úprava obrázků a tisk. 2., upr. a rozš. vyd. Brno : Unis Publishing, 2000. ISBN 80-86097-50-1.
-
Lévy, Pierre. Kyberkultura : zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu "Nové technologie: kulturní spolupráce a komunikace". V Praze : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0109-5.
-
Mac Luhan, Marshall. Jak rozumět médiím : Extenze člověka. 1. vyd. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2.
-
Morganová, Pavlína. Akční umění. Olomouc : Votobia, 1999. ISBN 80-7198-351-9.
-
Neff, Ondřej. Tajná kniha o digitální fotografii. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0220-3.
-
Patočka, Jan. Prostor a jeho problematika. in Estetika, 1991.
-
Pešek, Jiří. Proměny času ve vztahu k bytí a jeho možnému smyslu : příspěvek k dějinám ontologického smyslu temporality. Vyd 1. Praha : Ježek, 1995. ISBN 80-85996-00-6.
-
Petříček, Miroslav. Znaky každodennosti čili krátké řeči téměř o ničem. 1. vyd. Praha : Herrmann & synové, 1993.
-
Pijoan, José. Dějiny umění. 1. Praha : Odeon, 1987.
-
Plazewski, J. Filmová řeč. Orbis Praha, 1967.
-
Sokol, Jan. Čas a rytmus 2. vydání. Praha, 2004.
-
Sokol, Jan. Malá filosofie člověka a Slovník filosofických pojmů. 4. rozš. vyd., (Ve Vyšehradu 2.). Praha : Vyšehrad, 2004. ISBN 80-7021-713-8.
-
Sokolowsky,P.,Šedivá,Z. Multimédia současnost budoucnosti. Praha, Grada, 1994.
-
Srp, K. Karel Malich. Praha, NG, 1994.
-
Štikar, Jiří. Obrazová komunikace. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992.
-
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
|