Předmět: Ateliér Nová média 3

« Zpět
Název předmětu Ateliér Nová média 3
Kód předmětu KVU/NM3
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 9
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dienstbier Michael, doc. akad. mal.
Obsah předmětu
1. Zadání tématu, seznámení s průběhem semestru. 2. Seminární projekt práce na zadané téma z oblasti prostorové tvorby - kolektivní diskuse. 3. Hlavní téma - aktuálně vychází ze současného dění ve společnosti. 4. Zhotovení koncepce průběhu práce - od návrhů k vlastní realizaci v materiálu. 5. Přednášky (nejen z oblasti prostorové tvorby). 6. Aktuální výstavy - kolektivní rozbor. 7. Přednášky hostujících umělců ovlivňujících výrazně současné umění. 8. Kolektivní hodnocení jednotlivých kroků projektu (kolektivní diskuse). 9. Zpracování písemné obhajoby v kontextu. 10. Průběžné zadávání, plnění a odevzdávání dílčích seminárních úkolů dle požadavku vyučujícího. 11. - 12. Průběžné korektury, konzultace a plnění semestrálního projektu 13. Prezentace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s praktickými aplikacemi, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Cvičení
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 117 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si základní postupy tradičních uměleckých disciplín, popsat některé netradiční postupy a materiály využitelné pro expresivní vyjádření reprodukovat názvy a definice základních stavebních prvků výtvarného jazyka s důrazem na prostor a koncept, usouvztažnit základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, zejména s důrazem na design objektu a design kontextu porovnat výsledky dosažené na zadaném poli tvorby (vlastní i cizí), své porovnání věcně argumentovat aplikovat znalosti o základním malířské a sochařské tvarosloví při navrhování zadaného úkolu
Odborné dovednosti
vypracovat kresebné a malířské skici vlastních kompozičních návrhů na zadané téma, pracovat s několika možnými variantami a jejich možnými konceptuálními pojetími, vypracovat rešerši k zadanému tématu, objasnit základní problematiku zadaného tématu a prezentovat ji odborné společnosti, na základě kritérií vybrat odpovídající návrhy a pracovat s jejich alteracemi a kontexty, zrealizovat finální artefakt (prostorovou instalaci, obraz, sochu, design), nainstalovat svá díla do expozice založené na charakteru výstavního prostoru
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o plánování projektu (konceptuální analýze zadaného tématu, skicování, tvorbu modelu, bozzetta) včetně výzkumu a analýzy dané problematiky a prostoru, o technikách a technologiích tvorby, základních materiálech využitelných pro tvůrčí vyjádření v ploše i prostoru, o některých netradičních možnostech využití technik i materiálů o způsobech adjustace a expozice díla, o historických i soudobých stylových kánonech využívaných v různých žánrech umění a v architektuře a jejich přesazích do dalších kulturních a společenských kontextů o základních sémantických významech použitých znaků a možnosti jejich využití pro práci s konceptem a prostorem, o běžném slovníku designu objektu a konceptu, základní terminologii tvorby sochy, objektu a instalace, o přesahu těchto disciplín do dalších i nevizuálních médií o běžných pojmech konceptuálního umění a autorech, jež s nimi pracují a jež je formovali
Odborné dovednosti
plánovat a realizovat prostorový projekt výtvarné úlohy běžnými výrazovými prostředky na úrovni realizace i konceptu, svou práci dělit na jednotlivé kroky postupu a navrhovat jejich alterace zohlednit v tvorbě použité techniky a technologie, ovládat škálu běžných výtvarných technik pro různé účely samostatně hledat vhodná výtvarná řešení, porovnávat různá řešení a volí mezi různými variantami, pojmenuje, charakterizuje a rozlišuje vzájemné vztahy mezi objektem, designem, sochou a instalací, vedle praktických realizací řeší úkoly konceptuálně, čímž tříbí vlastní verbální schopnosti, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, je si vědom možností těchto souvislostí ve vlastní tvorbě, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, být schopen užívat i nástrojů jiných, zejména technologických disciplín s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, být sám schopen základní reflexe vlastního díla
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Barthes, Roland. Světlá komora : poznámka k fotografii. Vyd. 2., upr., (Ve Fra 1.). Praha : Fra, 2005. ISBN 80-86603-28-8.
  • Bělohradský, Václav. Společnost nevolnosti : Eseje z pozdější doby. 3. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 2014. ISBN 978-80-7419-167-1.
  • COLLINS, M. Design und Postmoderne.
  • CSERES, Jozef. Hudobné simulakrá.. Bratislava: Hudobné centrum, 2001. ISBN 80-88884-30-6.
  • Dick Higgins. A dialectic of centuries: Notes towards a theory of the new arts. Printed Editions, 1978. ISBN 0914162349.
  • Dick Higgins. Horizons: The Poetics and Theory of the Intermedia. Southern Illinois University Press, 1983. ISBN 0809311429.
  • Dick Higgins. Modernism Since Postmodernism: Essays on Intermedia. San Diego State University Press, 1997. ISBN 1879691434.
  • Dvořák, Tomáš. Kapitoly z dějin a teorie médií. Vyd. 1. Praha : Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2010. ISBN 978-80-87108-16-1.
  • Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
  • Grebeníčková, Růžena. Tělo a tělesnost v novověkém myšlení. Praha : Prostor, 1997. ISBN 80-85190-65-6.
  • GRILLO, P. J. Form function & design.
  • Humhal, Pavel. Osobní a veřejné. Vyd. 1. Praha : Tranzit, 2008. ISBN 978-80-87259-00-9.
  • Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
  • Osborne, Peter. Conceptual art. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-3930-2.
  • Rezek, P. Tělo, věc a skutečnost v současném umění. Jazzpetit, Praha, 1982.
  • Thomasová, K. Dejiny výtvarných štýlov 20. stor.. Pallas, Bratislava, 1994.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr