Vyučující
|
-
Dienstbier Michael, doc. akad. mal.
|
Obsah předmětu
|
1. Zadání tématu, seznámení s průběhem semestru. 2. Seminární projekt práce na zadané téma z oblasti prostorové tvorby - kolektivní diskuse. 3. Hlavní téma - aktuálně vychází ze současného dění ve společnosti. 4. Zhotovení koncepce průběhu práce - od návrhů k vlastní realizaci v materiálu. 5. Přednášky (nejen z oblasti prostorové tvorby). 6. Aktuální výstavy - kolektivní rozbor. 7. Přednášky hostujících umělců ovlivňujících výrazně současné umění. 8. Kolektivní hodnocení jednotlivých kroků projektu (kolektivní diskuse). 9. Zpracování písemné obhajoby v kontextu. 10. Průběžné zadávání, plnění a odevzdávání dílčích seminárních úkolů dle požadavku vyučujícího. 11. - 12. Průběžné korektury, konzultace a plnění semestrálního projektu 13. Prezentace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s praktickými aplikacemi, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Cvičení
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 208 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 85 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vybavit si základní postupy tradičních uměleckých disciplín a nových digitálních médií, popsat některé netradiční postupy a materiály využitelné pro expresivní a jiná umělecká vyjádření v závislosti na účelu práce reprodukovat názvy a definice běžných stavebních prvků výtvarného jazyka s důrazem na význam, prostor a koncept, znát jejich formy a možné kombinace usouvztažnit základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, zejména s důrazem na design objektu a design kontextu, na sémantické působení znaků a jejich vlivu na společnost a využití těchto znalostí ve výtvarném vyjádření tradičním i netradičním způsobem, na technologické uchování stávajících i dočasných výtvarných děl, porovnat výsledky dosažené na zadaném poli tvorby (vlastní i cizí), hodnotit je a vyvádět z těchto procesů závěry, využít tyto závěry pro vlastní další tvorbu, aplikovat znalosti o základním ilustrátorském, sochařském a designérském tvarosloví při navrhování zadaného úkolu běžná znalost o možnostech práce s významy a koncepty, s vizuálními metaforami a jejich působením |
Odborné dovednosti |
---|
vypracovat kresebné a malířské skici vlastních kompozičních návrhů na zadané téma, pracovat s několika možnými variantami a jejich možnými konceptuálními pojetími a způsoby jejich prezentace, pracovat s běžnými technikami a technologiemi konceptuálního a prostorového umění, vypracovat rešerši k zadanému tématu, objasnit základní problematiku zadaného tématu a prezentovat ji odborné i laické společnosti přiměřeným, strukturovaným způsobem, flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, kolegů i diváků na základě kritérií vybrat odpovídající návrhy a pracovat s jejich alteracemi a kontexty v závislosti na požadavcích účelu práce zrealizovat finální artefakt (prostorovou instalaci, obraz, sochu, design) se snahou o hledání osobitého stylu vyjádření a digitálně či analogově ho zachovat, plánování projektu a rozdělení práce do jednotlivých fází nainstalovat svá díla do expozice založené na charakteru výstavního prostoru a účelu práce, hledat jiné způsoby prezentace a interakce se svou prací, pracovat s prostorem jako se samostatným dílem |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
o plánování projektu jednotlivě i v ateliérním týmu (konceptuální analýze zadaného tématu, skicování, tvorbu modelu, bozzetta) včetně výzkumu a analýzy dané problematiky a prostoru, a jeho propojení s interaktivními a multimediálními přístupy, o technikách a technologiích manuální, konceptové i digitální tvorby, konvenčních i nekonvenčních materiálech využitelných pro tvůrčí vyjádření v ploše i prostoru, o některých netradičních možnostech využití technik i materiálů i přidružených oborů (průmyslový a grafický design, filmová a reklamní produkce, intermedia), o technikách a technologiích vhodných pro zachování záznamu či známek díla dočasného charakteru, o způsobech adjustace a expozice díla, o historických i soudobých stylových kánonech využívaných v různých žánrech umění a v architektuře a veřejném prostoru a jejich přesazích do dalších kulturních a společenských kontextů o základních sémantických významech použitých znaků, jejich přenesených významech v pozici vizuální metafory, a možnosti jejich využití pro práci s konceptem a veřejným prostorem, o běžném slovníku designu objektu a konceptu, základní terminologii tvorby sochy, objektu a instalace, o přesahu těchto disciplín do dalších i nevizuálních médií a společenských věd, o běžných pojmech konceptuálního umění a autorech, jež s nimi pracují a jež je formovali, o společenských problematikách, na než narážejí |
Odborné dovednosti |
---|
plánovat a realizovat komplexní prostorový projekt výtvarné úlohy s ohledem na netradiční a originální řešení na úrovni realizace i konceptu, svou práci dělit na jednotlivé kroky postupu a navrhuje jejich různé možnosti dané charakterem použitých materiálů a účelem práce, zohlednit v tvorbě použité techniky a technologie, ovládat škálu běžných výtvarných technik pro různé účely a dokázat je využívat i nekonvenčním způsobem pro nejefektivnější vyjádření vlastních představ a základny technologií umožňující multimediální a interaktivní přesah, samostatně hledat vhodná výtvarná řešení, porovnávat různá řešení a volí mezi různými variantami v závislosti na reakcích učitele i publika, vědomě rozšiřovat svůj slovník naučených technik pojmenuje, charakterizuje a rozlišuje vzájemné vztahy mezi objektem, designem, sochou a instalací včetně jejich přesahů do kulturních a společenských kontextů ovládá základní slovník konceptuálního umění a možností práce s významem a jeho možnou růzností vedle praktických realizací řeší úkoly konceptuálně, čímž tříbí vlastní verbální schopnosti a ověřují komunikační účinky svého projevu na různých vzorcích společnosti, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, je si těchto souvislostí vědom a dokáže jich využít reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, být schopen užívat i nástrojů jiných, zejména digitálních a počítačových a nástrojů jiných uměleckých i technických disciplín, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, být sám schopen základní reflexe vlastního i cizího díla a pracovat s těmito podněty, je schopen využít výstavního prostoru nejen k prezentaci svého díla, ale pojmout prostor jako celek a jako takové jako samostatné specifické dílo, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Barthes, Roland. Světlá komora : poznámka k fotografii. Vyd. 2., upr., (Ve Fra 1.). Praha : Fra, 2005. ISBN 80-86603-28-8.
-
Bělohradský, Václav. Společnost nevolnosti : Eseje z pozdější doby. 3. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 2014. ISBN 978-80-7419-167-1.
-
COLLINS, M. Design und Postmoderne.
-
CSERES, Jozef. Hudobné simulakrá.. Bratislava: Hudobné centrum, 2001. ISBN 80-88884-30-6.
-
Dick Higgins. A dialectic of centuries: Notes towards a theory of the new arts. Printed Editions, 1978. ISBN 0914162349.
-
Dick Higgins. Horizons: The Poetics and Theory of the Intermedia. Southern Illinois University Press, 1983. ISBN 0809311429.
-
Dick Higgins. Modernism Since Postmodernism: Essays on Intermedia. San Diego State University Press, 1997. ISBN 1879691434.
-
Dvořák, Tomáš. Kapitoly z dějin a teorie médií. Vyd. 1. Praha : Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2010. ISBN 978-80-87108-16-1.
-
Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
-
Grebeníčková, Růžena. Tělo a tělesnost v novověkém myšlení. Praha : Prostor, 1997. ISBN 80-85190-65-6.
-
GRILLO, P. J. Form function & design.
-
Humhal, Pavel. Osobní a veřejné. Vyd. 1. Praha : Tranzit, 2008. ISBN 978-80-87259-00-9.
-
Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
-
Osborne, Peter. Conceptual art. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-3930-2.
-
Rezek, P. Tělo, věc a skutečnost v současném umění. Jazzpetit, Praha, 1982.
-
Thomasová, K. Dejiny výtvarných štýlov 20. stor.. Pallas, Bratislava, 1994.
|