Předmět: Ateliér Nová média 7

« Zpět
Název předmětu Ateliér Nová média 7
Kód předmětu KVU/NM7
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 17
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dienstbier Michael, doc. akad. mal.
Obsah předmětu
1. Zadání tématu, seznámení s průběhem semestru. 2. Seminární projekt práce na zadané téma z oblasti prostorové tvorby - kolektivní diskuse. 3. Hlavní téma - aktuálně vychází ze současného dění ve společnosti. 4. Zhotovení koncepce průběhu práce - od návrhů k vlastní realizaci v materiálu. 5. Přednášky (nejen z oblasti prostorové tvorby). 6. Aktuální výstavy - kolektivní rozbor. 7. Přednášky hostujících umělců ovlivňujících výrazně současné umění. 8. Kolektivní hodnocení jednotlivých kroků projektu (kolektivní diskuse). 9. Zpracování písemné obhajoby v kontextu. 10. Průběžné zadávání, plnění a odevzdávání dílčích seminárních úkolů dle požadavku vyučujícího. 11. - 12. Průběžné korektury, konzultace a plnění semestrálního projektu 13. Prezentace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s praktickými aplikacemi, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Cvičení
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 208 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 85 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si pokročilé postupy tradičních uměleckých disciplín a nových digitálních médií, popsat některé netradiční postupy a materiály využitelné pro expresivní a jiná umělecká vyjádření v závislosti na účelu práce reprodukovat názvy a definice běžných stavebních prvků výtvarného jazyka s důrazem na význam, prostor a koncept, znát jejich formy a možné kombinace usouvztažnit základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, zejména s důrazem na design objektu a design kontextu, na sémantické působení znaků a jejich vlivu na společnost a využití těchto znalostí ve výtvarném vyjádření tradičním i netradičním způsobem, na technologické uchování stávajících i dočasných výtvarných děl, porovnat výsledky dosažené na zadaném poli tvorby (vlastní i cizí), hodnotit je a vyvádět z těchto procesů závěry, využít tyto závěry pro vlastní další tvorbu, aplikovat znalosti o běžném soudobém ilustrátorském, sochařském a designérském tvarosloví při navrhování zadaného úkolu běžná znalost o možnostech práce s významy a koncepty, s vizuálními metaforami a jejich působením v závislosti na společenských a historických kontextech
Odborné dovednosti
vypracovat sérii kresebných a malířských skic vlastních kompozičních návrhů na zadané i vlastní téma, pracovat s několika možnými variantami a jejich možnými konceptuálními pojetími a způsoby jejich prezentace s příklady konkrétních míst a jejich situací, pracovat s běžnými technikami a technologiemi konceptuálního a prostorového umění, vypracovat rešerši k zadanému tématu, objasnit základní problematiku zadaného tématu a prezentovat ji odborné i laické společnosti přiměřeným, strukturovaným způsobem, flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, kolegů i diváků, na základě kritérií vybrat odpovídající návrhy a pracovat s jejich alteracemi a kontexty v závislosti na požadavcích účelu práce, zrealizovat finální artefakt (prostorovou instalaci, obraz, sochu, design) se snahou o hledání osobitého stylu vyjádření a digitálně či analogově ho zachovat, plánovat projekt a rozdělit práci do jednotlivých fází nainstalovat svá díla do expozice založené na charakteru výstavního prostoru a účelu práce, hledat jiné způsoby prezentace a interakce se svou prací a diváky a předjímat výsledek této interakce a jejího efektu na diváky, pracovat s prostorem jako se samostatným dílem
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o plánování projektu jednotlivě i v ateliérním týmu na základě daného i vlastního zadání (konceptuální analýze zadaného tématu, skicování, tvorbu modelu, bozzetta) včetně výzkumu a analýzy dané problematiky a prostoru, a jeho propojení s interaktivními a multimediálními přístupy, o technikách a technologiích manuální, konceptové i digitální tvorby, konvenčních i nekonvenčních materiálech využitelných pro tvůrčí vyjádření v ploše i prostoru, o některých netradičních možnostech využití technik i materiálů i přidružených oborů (průmyslový a grafický design, filmová a reklamní produkce, intermedia), o technikách a technologiích vhodných pro zachování záznamu či známek díla dočasného charakteru, o způsobech adjustace a expozice díla, o historických i soudobých stylových kánonech využívaných v různých žánrech umění a v architektuře a veřejném prostoru a jejich přesazích do dalších kulturních a společenských kontextů, o dalších dílčích tématech, která mohou být rozvíjena v různých formách prostorového designu, veřejného prostoru či konceptuálních řešení, o základních sémantických významech použitých znaků, jejich přenesených významech v pozici vizuální metafory, a možnosti jejich využití pro práci s konceptem a veřejným prostorem, o běžném slovníku designu objektu a konceptu, základní terminologii tvorby sochy, objektu a instalace, o přesahu těchto disciplín do dalších i nevizuálních médií a společenských věd, o běžných pojmech konceptuálního umění a autorech, jež s nimi pracují a jež je formovali, o společenských problematikách, na než narážejí
Odborné dovednosti
plánovat a realizovat komplexní prostorový projekt komplexní výtvarné úlohy s ohledem na netradiční a originální řešení a experiment na úrovni realizace i konceptu, svou práci dělit na jednotlivé kroky postupu a navrhuje jejich různé možnosti dané charakterem použitých materiálů a účelem práce, zohlednit v tvorbě použité techniky a technologie, ovládat škálu běžných výtvarných technik pro různé účely a dokázat je využívat i nekonvenčním způsobem pro nejefektivnější vyjádření vlastních představ a základny technologií umožňující multimediální a interaktivní přesah, s technikami a technologiemi experimentovat a poučeně předjímat výsledek těchto experimentů na různých úrovních, samostatně hledat vhodná výtvarná řešení, porovnávat různá řešení a volí mezi různými variantami v závislosti na reakcích učitele i publika, vědomě rozšiřovat svůj slovník naučených technik pojmenuje, charakterizuje a rozlišuje vzájemné vztahy mezi objektem, designem, sochou a instalací včetně jejich přesahů do kulturních a společenských kontextů ovládá odborný slovník konceptuálního umění a možností práce s významem a jeho možnou růzností vedle praktických realizací řeší úkoly konceptuálně, čímž tříbí vlastní verbální schopnosti a ověřují komunikační účinky svého projevu na různých vzorcích společnosti, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, je si těchto souvislostí vědom a dokáže jich využít reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, být schopen užívat i nástrojů jiných, zejména digitálních a počítačových a nástrojů jiných uměleckých i technických disciplín, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, být sám schopen základní reflexe vlastního i cizího díla a pracovat s těmito podněty, na profesionální úrovni být schopen kriticky hodnotit vizuální podněty, je schopen využít výstavního prostoru nejen k prezentaci svého díla, ale pojmout prostor jako celek a jako takové jako samostatné specifické dílo, experimentovat s prostorem a jeho dílčími složkami pro ověřování vlastních vyjadřovacích možností
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Barthes, Roland. Světlá komora : poznámka k fotografii. Vyd. 2., upr., (Ve Fra 1.). Praha : Fra, 2005. ISBN 80-86603-28-8.
  • Bělohradský, Václav. Společnost nevolnosti : Eseje z pozdější doby. 3. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 2014. ISBN 978-80-7419-167-1.
  • COLLINS, M. Design und Postmoderne.
  • CSERES, Jozef. Hudobné simulakrá.. Bratislava: Hudobné centrum, 2001. ISBN 80-88884-30-6.
  • Dick Higgins. A dialectic of centuries: Notes towards a theory of the new arts. Printed Editions, 1978. ISBN 0914162349.
  • Dick Higgins. Horizons: The Poetics and Theory of the Intermedia. Southern Illinois University Press, 1983. ISBN 0809311429.
  • Dick Higgins. Modernism Since Postmodernism: Essays on Intermedia. San Diego State University Press, 1997. ISBN 1879691434.
  • Dvořák, Tomáš. Kapitoly z dějin a teorie médií. Vyd. 1. Praha : Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2010. ISBN 978-80-87108-16-1.
  • Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
  • Grebeníčková, Růžena. Tělo a tělesnost v novověkém myšlení. Praha : Prostor, 1997. ISBN 80-85190-65-6.
  • GRILLO, P. J. Form function & design.
  • Humhal, Pavel. Osobní a veřejné. Vyd. 1. Praha : Tranzit, 2008. ISBN 978-80-87259-00-9.
  • Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
  • Osborne, Peter. Conceptual art. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-3930-2.
  • Rezek, P. Tělo, věc a skutečnost v současném umění. Jazzpetit, Praha, 1982.
  • Thomasová, K. Dejiny výtvarných štýlov 20. stor.. Pallas, Bratislava, 1994.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr