Předmět: Ateliér Nová média 9

« Zpět
Název předmětu Ateliér Nová média 9
Kód předmětu KVU/NM9
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 11
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Dienstbier Michael, doc. akad. mal.
Obsah předmětu
1. - 13. - Zadání tématu pro KP (semestrální projekt), orientace a možnosti. - Studium problematiky, průběžné přednášky pedagoga. - Průběžné zadávání, tvorba, korektury, konzultace a odevzdávání dílčích ateliérových úkolů. - Průběžné korektury, konzultace a tvorba semestrálního projektu (KP). - Objekt - prostorové řešení. - Prostor jako součást architektonického řešení. - Prostor dotvářející architektonické řešení. - Prostorové projekty ve veřejném prostoru a architektuře. - Videoperformance. - Videoinstalace. - Fotografický projekt. - Vedení studenta k návrh vlastního tématu, upevnění jeho schopnost rozhodování. - Spolupráce v týmu. - Pobyt v přírodě spojený s exkurzí (praxe řemeslného zaměření). - Vedení studenta k zběhlosti v úsudku, kritice, ale i k sebekritickému přístupu a hodnocení své vlastní práce. - Koncipování zvolené formy k realizovanému celku jak po stránce tematické, mechanické, technické, tak po stránce obsahové. - Realizace dobře profesionálně technicky zpracovaná s nárokem na smysluplné a nápadité řešení projektu např. interaktivní, mechanický, počítačový systém v rámci objektů. - Portfolio. Přehled probírané látky, postupů, při plnění dílčí části projektu: - přednáška, ukázka možností použití programu Authorizing DVD v prostředí After effect, - přednáška o kompozici a barvě v obraze, jak při digitálním tak filmovém zpracování obrazu, - zadání tématu, společný seminář, rozbor problematiky, - přednáška pozvaného hosta na dané téma, - konzultace skic, kreseb nebo digitálně zpracovaného záměru. - rozprava nad modely či rozpracovanými video projekcemi, krátkými filmy. - povinné semináře - spolupráce s odborníky v oblasti vědy a techniky, - návštěva současných výstav, - seminární práce na dané téma. - konzultace nad výběrem média pro dokončení realizace, - realizace projektů, instalace prací - výstava. - veřejná prezentace, obhajoba, odevzdání seminární práce, vlastní názor a reflexe nad vykonanou prací a tematické přednášky, písemně, digitálně zpracované s osobním vhledem a názorem.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 130 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 35 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si znalosti o širším spektru běžných výrazových a vizuálních prostředků nových médií a příbuzných oborů, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití pro aplikovanou autorskou tvorbu, vybavit si a aplikovat znalosti o technických a technologických postupech podpůrných disciplín, o širokém rejstříku technologických a technických postupů snímání, postprodukce a projekce, interpretovat své znalosti o historických i současných stylových kánonech a možnostech nových médií, možnostech jejich propojení a jejich hranic, kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, plánování projektu v produkčním týmu řešícím komplexní umělecké projekty, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu, reprodukovat znalost o expertní strukturaci tématu a výstavby dějové linky v případě narativních žánrů, nebo kompozičních schémat u žánrů statických,
Odborné dovednosti
ovládat základní znalost pracovních postupů v softwarech vhodných pro tvorbu oboru nových médií (ADOBE Photoshop, ADOBE Premiera, 3D MAYA), ovládat práce s digitálním fotoaparátem, digitální video kamerou HDV formát, plánuje složitý projekt, navrhuje jeho různé podoby, samostatně i řídí tým složený z různých štábních profesí při realizaci interaktivního projektu různých forem, uplatňovat široký rejstřík způsobů výstavby děje, včetně netradičních postupů, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, svůj návrh a výběr předložit zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, vybrat nejvhodnější variantu finálního projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, zvládat případnou postprodukci projektu a zajistí plnohodnotnou prezentaci a propagaci projektu s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství, být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, zdůvodnit a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Výsledky učení
Odborné znalosti
O možnostech inspirace a tvorby na základě vlastní inovativní invence a rámcového zadání formou využití médií k netradičnímu uměleckému ztvárnění - koncipování prostoru jako součásti či dotvoření architektonického řešení, o plánování komplexního a technicky náročnějšího projektu z oblasti prostorové nebo multi/mediální tvorby, o plánování a organizaci práce a specializovaných postupů, o soudobých stylových kánonech využívaných v disciplíně nových médií a jejich přesazích, o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad projekty multimediální a prostorové tvorby v náročnějších celcích, o širokém rejstříku technologických a technických postupů snímání, postprodukce a projekce, a jejich tvůrčím překračování, o jejich možných vzájemných vztazích a jejich využití tradičním i experimentálním způsobem, o způsobech posouzení nároků na technické možnosti zpracování po řemeslné i technické stránce,
Odborné dovednosti
samostatně naplánovat a zrealizovat složitější projekt zaměřený na využití médií k netradičnímu uměleckému ztvárnění - koncipování prostoru jako součásti či dotvoření architektonického řešení, včetně tvorby kresebných návrhů o vysoké výpovědní hodnotě s ohledem na specifika daná podstatou realizované techniky a na přesah k jiným multimediálním, interaktivním a ilustračním formám a jejich kombinaci, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, pracovat s několika různorodými alternativami a variacemi, zvolit nejvhodnější návrh vzhledem ke specifickým kritériím každého projektu, navrhovat a rozebírá svébytná autorská témata projektů a modifikuje je podle širších kulturních okolností, využít svůj tvůrčí potenciál k vytvoření hodnotné realizace prostorových projektů ve veřejném prostoru a architektuře, vybrat nejvhodnější variantu finálního projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu, zvládnout postprodukci projektu a zajistit plnohodnotnou prezentaci a propagaci projektu, provést rozbor praktických aplikací, vést dialog nad analýzou zadání, vynaložit snahu o hledání různorodých řešení daného problému, o udržení originality vlastního návrhu a vlastní posun směrem k osobitému výtvarnému a řemeslnému projevu a přínosu, akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, reflektovat svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, být si vědom potenciálu těchto souvislostí pro novou originální tvorbu a inspiračních zdrojů, které s touto skutečností pracují,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Seminární výuka (badatelské metody),
Prezentace práce studentů,
Projektová výuka,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • on-line katalogy knihoven.
  • Buscombe, Edward. Cinema today. London : Phaidon, 2003. ISBN 0-7148-4081-5.
  • Campany, David. Art and photography. London : Phaidon, 2003. ISBN 0-7148-4286-9.
  • De Micheli, M. Avantgardy XX.století.
  • Frascina, Francis; Harris, Jonathan. Art in modern culture : an anthology of critical texts. London : Phaidon, 1992. ISBN 0-7148-2840-8.
  • Gilbert, Katharine Everett; Kuhn, Helmut. Dějiny estetiky. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965.
  • Gombrich, Ernst Hans. Příběh umění. Praha : Odeon, 1992. ISBN 80-207-0416-7.
  • Christov-Bakargiev, Carolyn. Arte povera. London : Phaidon, 1999. ISBN 0-7148-4556-6.
  • Osborne, Peter. Conceptual art. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-3930-2.
  • Pelzer, Birgit; Francis, Mark; Colomina, Beatriz. Dan Graham. London : Phaidon, 2001. ISBN 0-7148-3964-7.
  • Pijoan, José. Dějiny umění. 1. Praha : Odeon, 1987.
  • Pijoan, José. Dějiny umění. 1. Praha, 1998.
  • Pijoan, José. Dějiny umění. 10. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
  • Pijoan, José. Dějiny umění. 2. Praha : Balios, 1998. ISBN 80-7176-764-6.
  • Pijoan, José. Dějiny umění. 3. Praha : Balios, 1998. ISBN 80-7176-764-6.
  • Pijoan, José. Dějiny umění. 5. Praha : Balios, 1999. ISBN 80-7176-764-6.
  • Pijoan, José. Dějiny umění. 6. Praha : Balios, 1999. ISBN 80-7176-764-6.
  • Pijoan, José. Dějiny umění. 7. Praha : Balios, 1999. ISBN 80-7176-764-6.
  • Pijoan, José. Dějiny umění. 8. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
  • Pijoan, José. Dějiny umění. 9. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
  • Reckitt, Helena. Art and feminism. London : Phaidon, 2001. ISBN 0-7148-3529-3.
  • Smith, Edward. Artoday [i. e. Art today] = Současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
  • Verwoert, Jan; Halley, Peter; Matsui, Midori. Wolfgang Tillmans. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4192-7.
  • Warr, Tracey. The artist`s body. London : Phaidon, 2000. ISBN 0-7148-3502-1.
  • Watson, Scott; Thater, Diana; Clover, Carol J. Stan Douglas. London : Phaidon, 1998. ISBN 0-7148-3796-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr