Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. - 13. - Zadání tématu KP, seznámení s průběhem semestru. - Konzultace, upřesňování tématu, seznámení se s prostředím pro realizaci projektu, návrhy řešení, volba nejvhodnější varianty. - Chronologické sdělování postupů a metod řešení úkolu. - Průběžné zadávání, korektury a odevzdávání všech dílčích seminárních úkolů dle pokynu vyučujícího. - Myšlenkové i praktické proniknutí do problematiky prostředí, města či krajiny. - Průběžné konzultace, povinné korektury KP.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 130 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 35 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vybavit si znalosti o širším spektru běžných výrazových a vizuálních prostředků sochařství a prostorové tvorby, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití pro land-artovou tvorbu a různých forem a jejich vztahu ke kulturnímu kontextu, vybavit si a aplikovat znalosti o technických a technologických postupech postupech podpůrných disciplín, o variantách finální úpravy povrchy sochařského díla, nebo fixace instalace, interpretovat své znalosti o historických i současných stylových kánonech a možnostech sochařství a prostorové tvorby, možnostech jejich propojení a jejich hranic, využívat znalosti o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků/ požadavků cílové skupiny, kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, plánování projektu v produkčním týmu řešícím komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu a rozdělení práce do jednotlivých fází, hledání a alterace jednotlivých kroků a hledání ideálního řešení z hlediska procesu i produktu práce, reprodukovat znalosti o technikách prostorové a sochařské tvorby, o způsobech adjustace a expozice díla, o možnostech plnohodnotného zapojení do realizačního týmu komplexnějších architektonických zakázek určených do veřejného prostoru, |
Odborné dovednosti |
---|
ovládat pokročilou znalost různorodých sochařských pracovních postupů vhodných pro tvorbu sochy, objektu či instalace, využívat škály pokročilých či experimentálních vizuálních a výrazových prostředků, dokázat je kombinovat a alterovat, plánuje složitý projekt, navrhuje jeho různé podoby, samostatně i řídí tým složený z různých uměleckých a podpůrných profesí při realizaci interaktivního projektu různých forem, uplatňovat široký rejstřík způsobů výstavby děje, včetně netradičních postupů, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, svůj návrh a výběr předložit zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, vybrat nejvhodnější variantu finálního projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, ověřovat finální úpravu povrchy sochařského díla, nebo fixace instalace a zajistit plnohodnotnou prezentaci a propagaci projektu s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství, být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, zdůvodnit a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu, |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
O možnostech inspirace a tvorby na základě vlastní inovativní invence a rámcového zadání, o způsobech posouzení a prosazení společenské potřebnosti realizace projektu o plánování komplexního a technicky náročnějšího sochařského projektu pro veřejné využití na profesionální úrovni, o plánování a organizaci práce a specializovaných postupů včetně prezentace odpovídající dokumentace průběhu tvorby i konečného výsledku, o soudobých stylových kánonech využívaných v sochařství a všech jeho forem (od komorní plastiky, interiérové plastiky, galerijní či figurální plastiky do veřejného prostoru atd. až po monumentální land-artové projekty), o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad projekty prostorové tvorby v celé její šíři v náročnějších celcích, o širokém rejstříku technologických a technických postupů sochařství v celé jeho šíři, a jejich tvůrčím překračování, o jejich možných vzájemných vztazích a jejich využití tradičním i experimentálním způsobem, o způsobech posouzení nároků na technické možnosti zpracování po řemeslné i technologické stránce, o tradičních i experimentálních materiálech a jejich kombinacích z hlediska funkce i estetiky, |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně naplánovat a zrealizovat složitější projekt pro veřejné využití na profesionální úrovni včetně tvorby kresebných návrhů o vysoké výpovědní hodnotě s ohledem na specifika daná podstatou realizované techniky a na přesah k jiným prostorovým a výtvarným formám a jejich kombinaci, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, pracovat s několika různorodými alternativami a variacemi, zvolit nejvhodnější návrh vzhledem ke specifickým kritériím každého projektu, navrhovat a rozebírá svébytná autorská témata projektů a modifikuje je podle širších kulturních okolností, využít svůj tvůrčí potenciál k vytvoření hodnotné realizace široké škály prostorových projektů, vybrat nejvhodnější variantu finálního projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu, odpovídající dokumentaci průběhu tvorby i konečného výsledku formou fotografického katalogu, 3D animace (ev. filmového dokumentu) a zajistit plnohodnotnou prezentaci a propagaci projektu, provést rozbor praktických aplikací, vést dialog nad analýzou zadání, vynaložit snahu o hledání různorodých řešení daného problému, o udržení originality vlastního návrhu a vlastní posun směrem k osobitému výtvarnému a řemeslnému projevu a přínosu, akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, reflektovat svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, být si vědom potenciálu těchto souvislostí pro novou originální tvorbu a inspiračních zdrojů, které s touto skutečností pracují, s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství a široké veřejnosti, využívat přitom pokročilé prezentační principy, prakticky aplikovat koncepční výtvarné myšlení, posoudit interakci s rolí diváka a aspekty námětu a formami jeho zpracování, |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Doporučená literatura
|
-
Pro orientaci v oboru kromě jeho samotné historie, je důležitá znalost aktuálních tendencí. Proto jsou studenti v rámci výuky upozorňováni na články v odborném tisku, výstavy a webové adresy..
-
Hlaváček, Josef. Jiří Beránek: Přítmí paměti. Praha, 1998. ISBN 80-86087-12-3.
-
Jíra, J. Portréty: figurální kompozice. Roudnice nad Labem: Galerie výtvarného umění, 1978.
-
Rezek, Petr; Fialová, Eva. K teorii plastičnosti. Vyd. 1. Praha : Triáda, 2004. ISBN 80-86138-53-4.
-
Slouka, Jiří. Kámen : od horniny k soše. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1258-1.
|