Předmět: Ateliér Socha a prostor 11

« Zpět
Název předmětu Ateliér Socha a prostor 11
Kód předmětu KVU/SO11
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 17
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Ruller Václav, Doc. MgA.
Obsah předmětu
1. - 13. - Seznámení s průběhem semestru, zadání KP studentům: vypracovat po teoretické i praktické stránce vlastní projekt dle studentova vlastního zadání. - Posouzení návrhů zadání studentů, upřesňování literatury a dalších pramenů, odsouhlasení témat projektů, souhlas vedoucího ateliéru se započetím prací na projektu dle návrhu studenta. - Průběžná tvorba projektu - teoretická část (obsah projektu, konzultace...). - Průběžná tvorba projektu - praktická část (v souladu s teoretickým zadáním)- povinné průběžné konzultace, povinné průběžné korektury. - Individuální konzultace, teoretické i názorné praktické ukázky k tématům jednotlivých studentů. - Průběžné zadávání, korektury a odevzdávání všech seminárních úkolů dle pokynu vyučujícího, jejich pravidelné konzultace. - Předložení výsledné verze teoretické i praktické části KP v termínu stanoveném vyučujícím. - Prezentace.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 100 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 65 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 208 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si znalosti o širším spektru konceptuálních a experimentálních výrazových a vizuálních prostředků sochařství a prostorové tvorby, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití pro veřejnou tvorbu a různých forem a jejich vztahu ke kulturnímu kontextu, vybavit si a aplikovat znalosti o technických a technologických postupech postupech podpůrných disciplín, o variantách finální úpravy povrchy sochařského díla, nebo fixace instalace, znalosti využitelnosti a funkce jiných disciplín na úrovni poučeného odhadu jejich reálných možností pro vlastní praxi, interpretovat své znalosti o historických i současných stylových kánonech a možnostech sochařství a prostorové tvorby, možnostech jejich propojení a jejich hranic, využívat znalosti o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků/ požadavků cílové skupiny, kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, plánování projektu v produkčním týmu řešícím komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu a rozdělení práce do jednotlivých fází, hledání a alterace jednotlivých kroků a hledání ideálního řešení z hlediska procesu i produktu práce, reprodukovat znalosti o technikách prostorové a sochařské tvorby, o způsobech adjustace a expozice díla, o možnostech plnohodnotného zapojení do realizačního týmu komplexnějších architektonických zakázek určených do veřejného prostoru,
Odborné dovednosti
ovládat pokročilou znalost různorodých sochařských pracovních postupů vhodných pro tvorbu sochy, objektu či instalace, využívat škály alternativních, symbolických či experimentálních vizuálních a výrazových prostředků, dokázat je kombinovat a alterovat, plánuje složitý projekt na profesionální rovni, navrhuje jeho různé podoby, samostatně i řídí tým složený z různých uměleckých a podpůrných profesí při realizaci interaktivního projektu různých forem, uplatňovat široký rejstřík způsobů výstavby děje, včetně netradičních postupů, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, svůj návrh a výběr předložit zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, vybrat nejvhodnější variantu finálního projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, ověřovat finální úpravu povrchy sochařského díla, nebo fixace instalace a zajistit plnohodnotnou prezentaci a propagaci projektu s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství, být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, zdůvodnit a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
O možnostech inspirace a tvorby na základě vlastní inovativní invence a rámcového zadání, o způsobech posouzení a prosazení společenské potřebnosti realizace projektu, o hledání vlastních zadání a problémů řešených volbou přístupů vedoucích k osobitému a originálnímu pojetí, o způsobech komunikace mezi společenskými potřebami současné civilizace a výtvarným zpracováním projektu, o samostatném plánování komplexního a technicky náročnějšího sochařského projektu pro veřejné využití na profesionální úrovni, o plánování a organizaci práce a specializovaných postupů včetně prezentace odpovídající dokumentace průběhu tvorby i konečného výsledku, o soudobých stylových kánonech využívaných v sochařství a všech jeho forem (od komorní plastiky, interiérové plastiky, galerijní či figurální plastiky do veřejného prostoru atd. až po monumentální land-artové projekty), o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad projekty prostorové tvorby v celé její šíři v náročnějších celcích, o širokém rejstříku technologických a technických postupů sochařství v celé jeho šíři, a jejich tvůrčím překračování, o jejich možných vzájemných vztazích a jejich využití tradičním i experimentálním způsobem, o způsobech posouzení nároků na technické možnosti zpracování po řemeslné i technologické stránce, o tradičních i experimentálních materiálech a jejich kombinacích z hlediska funkce i estetiky,
Odborné dovednosti
samostatně naplánovat a zrealizovat složitější a komplexní projekt pro veřejné využití na profesionální úrovni včetně tvorby kresebných návrhů o vysoké výpovědní hodnotě s ohledem na specifika daná podstatou realizované techniky a na přesah k jiným prostorovým a výtvarným formám a jejich kombinaci, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, pracovat s několika různorodými alternativami a variacemi, zvolit nejvhodnější návrh vzhledem ke specifickým kritériím každého projektu, navrhovat a rozebírá svébytná autorská témata projektů a modifikuje je podle širších kulturních okolností, využít svůj tvůrčí potenciál k vytvoření hodnotné realizace široké škály prostorových projektů, vybrat nejvhodnější variantu finálního projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu, odpovídající dokumentaci průběhu tvorby i konečného výsledku formou fotografického katalogu, 3D animace (ev. filmového dokumentu) a zajistit plnohodnotnou prezentaci a propagaci projektu, provést rozbor praktických aplikací, vést dialog nad analýzou zadání, vynaložit snahu o hledání různorodých řešení daného problému, o udržení originality vlastního návrhu a vlastní posun směrem k osobitému výtvarnému a řemeslnému projevu a přínosu, hledat umělecké odpovědi na soudobé výtvarné a společenské otázky, akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, flexibilně alterovat svou práci v průběhu tvorby na základě průběžné reflexe, kterou sám dokáže efektivně formulovat, reflektovat svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, být si vědom potenciálu těchto souvislostí pro novou originální tvorbu a inspiračních zdrojů, které s touto skutečností pracují, s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství a široké veřejnosti, využívat přitom pokročilé prezentační principy, prakticky aplikovat koncepční výtvarné myšlení, posoudit interakci s rolí diváka a aspekty námětu a formami jeho zpracování, experimentovat s rolí diváka a jeho úlohou,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Doporučená literatura
  • Harlas, Fr. X. Sochařství, Stavitelství. Praha: Bursík & Kohout, 1911.
  • Hlaváček, Josef. Jiří Beránek: Přítmí paměti. Praha, 1998. ISBN 80-86087-12-3.
  • Rezek, Petr; Fialová, Eva. K teorii plastičnosti. Vyd. 1. Praha : Triáda, 2004. ISBN 80-86138-53-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr