Předmět: Ateliér Socha a prostor 1

« Zpět
Název předmětu Ateliér Socha a prostor 1
Kód předmětu KVU/SO1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ruller Václav, Doc. MgA.
Obsah předmětu
1. Zadání tématu, seznámení s průběhem semestru. 2. Seminární projekt práce na zadané téma z oblasti prostorové tvorby - kolektivní diskuse. 3. Hlavní téma - aktuálně vychází ze současného dění ve společnosti. 4. Zhotovení koncepce průběhu práce - od návrhů k vlastní realizaci v materiálu. 5. - 10. Vlastní realizace projektu. 11. - 12. Průběžné korektury, konzultace a plnění semestrálního projektu 13. Prezentace.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Kontaktní výuka - 78 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si postupy vyjadřování v hmotě a prostoru reprodukovat názvy a definice základních stavebních prvků výtvarného jazyka v sochařství a prostorové tvorbě usouvztažnit základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín porovnat výsledky dosažené na zadaném poli tvorby (vlastní i cizí) aplikovat znalosti o základním ilustrátorském tvarosloví při navrhování zadaného úkolu
Odborné dovednosti
vypracovat kresebné a modelérské skici sochařské, land-artové, nebo instalační produkce na zadané téma vypracovat rešerši k zadanému tématu na základě kritérií vybrat odpovídající návrhy zrealizovat finální dílo/díla nainstalovat svá díla do jednoduché expozice
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o plánování projektu (skici, modely, sochařské a instalační postupy) o technikách prostorové a sochařské tvorby o způsobech adjustace a expozice díla, o historických i soudobých stylových kánonech sochy a jejích přesazích do dalších médií
Odborné dovednosti
plánuje a realizuje projekt jednoduché výtvarné úlohy sochařskými výrazovými prostředky, zohlední použité techniky a technologie, využívá základní kompoziční principy, ve variantách navrhují a ověřují finální úpravu povrchy sochařského díla, nebo fixace instalace, používá v tvorbě základní sochařské, modelérské a instalační postupy, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství je schopen akceptovat a tvrčím způsobem využít hodnotící a kritické response
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální konzultace,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Praktická zkouška,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Aubrecht, Kamil. Stručná charakteristika základních sochařských technik. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická, 2004.
  • Collins, Judith. Sculpture today. London : Phaidon, 2007. ISBN 978-0-7148-4314-8.
  • Gilles A. Tiberghien. Land art. Paris, 1993. ISBN 2-908393-18-2.
  • Chalupecký, Jindřich. Obhajoba umění 1934-1948 : výbor ze statí. 1. vyd. Praha : Československý spisovatel, 1991. ISBN 80-202-0322-2.
  • Lang, Josef. Úvod do sochařství : technika práce s hlínou, krok za krokem na 150 vyobrazeních (obrazech a fotografiích). Vyd. 1. Praha : Ikar, 1997. ISBN 80-7202-089-7.
  • Medková, Jiřina. Řeč věcí. 1. vyd. Praha : Horizont, 1990. ISBN 80-7012-026-6.
  • Moore, Henry. Plastiky a myšlenky kolem nich. 1. vyd. Praha : Odeon, 1985.
  • Morganová, Pavlína. Czech action art : happenings, actions, events, land art, body art and performance art behind the iron curtain. 1st English ed. Prague : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2317-7.
  • Neumann, Jaromír. Matyáš Braun - Kuks. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1959.
  • Slavická, Milena. Umění instalace - Výtvarné umění. Občanské sdružení pro podporu Výtvarného umění v Nakladatelství Vesmír, spol. s.r.o, 1994.
  • Slouka, Jiří. Kámen : od horniny k soše. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1258-1.
  • Šedý V. Sochařské řemeslo, základ sochařského umění.
  • Teplý, Bohumil. O sochařské reprodukci : Učebnice pro stud. zaměření Kamenosochařství na stř. odb. školách. 4. vyd. Praha : SPN, 1984.
  • Volavka V. O soše, 1, SNKLHU. 1959.
  • Volavka Vojtěch. Jak vzniká socha.
  • Volavková-Skořepová, Z. Myšlenky moderních sochařů.. Praha : Obelisk,, 1971.
  • Zhoř, Igor. Hledání tvaru : Čtení o moderním sochařství s historickým prologem. Praha : Mladá fronta, 1967.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr