Předmět: Ateliér Socha a prostor 7

« Zpět
Název předmětu Ateliér Socha a prostor 7
Kód předmětu KVU/SO7
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 17
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ruller Václav, Doc. MgA.
Obsah předmětu
1. Zadání tématu, seznámení s průběhem semestru. 2. Seminární projekt práce na zadané téma z oblasti prostorové tvorby - kolektivní diskuse. 3. Hlavní téma - aktuálně vychází ze současného dění ve společnosti. 4. Zhotovení koncepce průběhu práce - od návrhů k vlastní realizaci v materiálu. 5. - 10. Vlastní realizace projektu. 11. - 12. Průběžné korektury, konzultace a plnění semestrálního projektu 13. Prezentace.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 208 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 35 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
o plánování projektu (skici, modely, sochařské a instalační postupy), o technikách prostorové a sochařské tvorby, o způsobech adjustace a expozice díla, o historických i soudobých stylových kánonech sochy a jejích přesazích do dalších médií, o způsobech reflexe vlastní práce v oborových souvislostech, o strategiích umístění objektu do veřejného prostoru, nebo umělecké intervence, o památkové péči a základních typech konzervování, restaurování nebo aktualizace hmotných památek, o možnostech plnohodnotného zapojení do realizačního týmu komplexnějších architektonických zakázek určených do veřejného prostoru, o strategiích zdůvodňování vlastní tvorby dalším členům realizačního týmu (technikům, designerům, architektům), o vhodných formách prezentace a propagace vlastního uměleckého projektu
Odborné dovednosti
plánuje a realizuje projekt výtvarné úlohy sochařskými výrazovými prostředky, zohlední použité techniky a technologie, využívá základní kompoziční principy, ve variantách navrhují a ověřují finální úpravu povrchy sochařského díla, nebo fixace instalace, používá v tvorbě základní sochařské, modelérské a instalační postupy, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, kriticky zvažuje umístění díla do konrétního prostoru, nebo realizace umělecké intervence, zohledňuje zásady památkové péče při aktualizaci a intervenci do památných míst, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství, je schopen akceptovat a tvrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, plnohodnotně se zapojuje do činnosti realizačního týmu, zdůvodní a obhájí svoji tvorbu před dalšími členy realizačního týmu, vytvoří komplexní technologickou projektovou dokumentaci a portfolio finálního díla, vybírá vhodné formy prezentace a propagace svého uměleckého projektu
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o plánování projektu (skici, modely, sochařské a instalační postupy), o technikách prostorové a sochařské tvorby, o způsobech adjustace a expozice díla, o historických i soudobých stylových kánonech sochy a jejích přesazích do dalších médií, o způsobech reflexe vlastní práce v oborových souvislostech, o strategiích umístění objektu do veřejného prostoru, nebo umělecké intervence, o památkové péči a základních typech konzervování, restaurování nebo aktualizace hmotných památek, o možnostech řízení realizačního týmu komplexnějších architektonických zakázek určených do veřejného prostoru, o strategiích zdůvodňování vlastní tvorby dalším členům realizačního týmu (technikům, designerům, architektům), o vhodných formách prezentace a propagace vlastního uměleckého projektu, o navrhování inovací v oblasti technologie a stylového kánonu v oblasti sochařství, o možnostech a limitech mezioborové spolupráce s příbuznými disciplínami (malba, design, nová média, atd.)
Odborné dovednosti
plánuje a realizuje projekt výtvarné úlohy sochařskými výrazovými prostředky, zohlední použité techniky a technologie, využívá základní kompoziční principy, ve variantách navrhují a ověřují finální úpravu povrchy sochařského díla, nebo fixace instalace, používá v tvorbě základní sochařské, modelérské a instalační postupy, reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, kriticky zvažuje umístění díla do konrétního prostoru, nebo realizace umělecké intervence, zohledňuje zásady památkové péče při aktualizaci a intervenci do památných míst, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství, je schopen akceptovat a tvrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, řídí činnosti realizačního týmu, zdůvodní a obhájí svoji tvorbu před dalšími členy realizačního týmu, vytvoří komplexní technologickou projektovou dokumentaci a portfolio finálního díla, vybírá vhodné formy prezentace a propagace svého uměleckého projektu, navrhuje inovace v oblasti technologie a stylového kánonu v oblasti sochařství, zvažuje možnosti a limity mezioborové spolupráce s příbuznými disciplínami (malba, design, nová média, atd.)
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální konzultace,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Praktická zkouška,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Aubrecht, Kamil. Stručná charakteristika základních sochařských technik. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická, 2004.
  • Collins, Judith. Sculpture today. London : Phaidon, 2007. ISBN 978-0-7148-4314-8.
  • Gilles A. Tiberghien. Land art. Paris, 1993. ISBN 2-908393-18-2.
  • Chalupecký, Jindřich. Obhajoba umění 1934-1948 : výbor ze statí. 1. vyd. Praha : Československý spisovatel, 1991. ISBN 80-202-0322-2.
  • Lang, Josef. Úvod do sochařství : technika práce s hlínou, krok za krokem na 150 vyobrazeních (obrazech a fotografiích). Vyd. 1. Praha : Ikar, 1997. ISBN 80-7202-089-7.
  • Medková, Jiřina. Řeč věcí. 1. vyd. Praha : Horizont, 1990. ISBN 80-7012-026-6.
  • Moore, Henry. Plastiky a myšlenky kolem nich. 1. vyd. Praha : Odeon, 1985.
  • Morganová, Pavlína. Czech action art : happenings, actions, events, land art, body art and performance art behind the iron curtain. 1st English ed. Prague : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2317-7.
  • Neumann, Jaromír. Matyáš Braun - Kuks. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1959.
  • Slavická, Milena. Umění instalace - Výtvarné umění. Občanské sdružení pro podporu Výtvarného umění v Nakladatelství Vesmír, spol. s.r.o, 1994.
  • Slouka, Jiří. Kámen : od horniny k soše. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1258-1.
  • Šedý V. Sochařské řemeslo, základ sochařského umění.
  • Teplý, Bohumil. O sochařské reprodukci : Učebnice pro stud. zaměření Kamenosochařství na stř. odb. školách. 4. vyd. Praha : SPN, 1984.
  • Volavka V. O soše, 1, SNKLHU. 1959.
  • Volavka Vojtěch. Jak vzniká socha.
  • Volavková-Skořepová, Z. Myšlenky moderních sochařů.. Praha : Obelisk,, 1971.
  • Zhoř, Igor. Hledání tvaru : Čtení o moderním sochařství s historickým prologem. Praha : Mladá fronta, 1967.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr