Předmět: Ateliér Socha a prostor 9

« Zpět
Název předmětu Ateliér Socha a prostor 9
Kód předmětu KVU/SO9
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 11
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Ruller Václav, Doc. MgA.
Obsah předmětu
1. - 13. - Zadání tématu KP, seznámení s průběhem semestru. - Postupné upřesňování ve vztahu k tématu. - Land-artová kompozice. - Zasazení kompozice do konkrétního prostoru (periferie, skládka...). - Cvičení - zakomponování land-artové kompozice. - Landartová kompozice - konkrétní řešení v daném prostoru. - Přesvědčivá formulace daného záměru pomocí průběžné dokumentace. - Posouzení a prosazení společenské potřebnosti realizace. - Názorné příklady. - Průběžné zadávání, povinné korektury a odevzdávání všech seminárních úkolů dle pokynu vyučujícího. - Průběžné konzultace a tvorba KP. - Předložení konečné verze KP v termínu stanoveném vyučujícím.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 130 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 45 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si znalosti o širším spektru běžných výrazových a vizuálních prostředků sochařství a prostorové tvorby, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití pro aplikovanou autorskou tvorbu, vybavit si a aplikovat znalosti o technických a technologických postupech podpůrných disciplín, o variantách finální úpravy povrchy sochařského díla, nebo fixace instalace, interpretovat své znalosti o historických i současných stylových kánonech a možnostech sochařství, možnostech jejich propojení a jejich hranic, kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, plánování projektu v produkčním týmu řešícím komplexní umělecké projekty, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu, reprodukovat znalosti o technikách prostorové a sochařské tvorby, o způsobech adjustace a expozice díla,
Odborné dovednosti
ovládat základní znalost různorodých sochařských pracovních postupů vhodných pro tvorbu sochy, objektu či instalace, plánuje složitý projekt, navrhuje jeho různé podoby, samostatně i řídí tým složený z různých uměleckých a podpůrných profesí při realizaci interaktivního projektu různých forem, uplatňovat široký rejstřík způsobů výstavby děje, včetně netradičních postupů, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, svůj návrh a výběr předložit zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, vybrat nejvhodnější variantu finálního projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, ověřovat finální úpravu povrchy sochařského díla, nebo fixace instalace a zajistit plnohodnotnou prezentaci a propagaci projektu s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství, být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, zdůvodnit a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
O možnostech inspirace a tvorby na základě vlastní inovativní invence a rámcového zadání, o způsobech posouzení a prosazení společenské potřebnosti realizace projektu o plánování komplexního a technicky náročnějšího projektu citlivého umístitění land-artové kompozice do konkrétního daného prostoru, o plánování a organizaci práce a specializovaných postupů včetně prezentace odpovídající dokumentace průběhu tvorby i konečného výsledku, o soudobých stylových kánonech využívaných v sochařství a land-artu, o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad projekty prostorové a land-artové tvorby v náročnějších celcích, o širokém rejstříku technologických a technických postupů sochařství a land-artu, a jejich tvůrčím překračování, o jejich možných vzájemných vztazích a jejich využití tradičním i experimentálním způsobem, o způsobech posouzení nároků na technické možnosti zpracování po řemeslné i technologické stránce,
Odborné dovednosti
samostatně naplánovat a zrealizovat složitější projekt zaměřený na citlivé umístění land-artové kompozice do konkrétního daného prostoru včetně tvorby kresebných návrhů o vysoké výpovědní hodnotě s ohledem na specifika daná podstatou realizované techniky a na přesah k jiným prostorovým a výtvarným formám, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, pracovat s několika různorodými alternativami a variacemi, zvolit nejvhodnější návrh vzhledem ke specifickým kritériím každého projektu, navrhovat a rozebírá svébytná autorská témata projektů a modifikuje je podle širších kulturních okolností, využít svůj tvůrčí potenciál k vytvoření hodnotné realizace prostorových projektů ve veřejném prostoru a přírodě, vybrat nejvhodnější variantu finálního projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu, odpovídající dokumentaci průběhu tvorby i konečného výsledku formou fotografického katalogu, 3D animace (ev. filmového dokumentu) a zajistit plnohodnotnou prezentaci a propagaci projektu, provést rozbor praktických aplikací, vést dialog nad analýzou zadání, vynaložit snahu o hledání různorodých řešení daného problému, o udržení originality vlastního návrhu a vlastní posun směrem k osobitému výtvarnému a řemeslnému projevu a přínosu, akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, reflektovat svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, být si vědom potenciálu těchto souvislostí pro novou originální tvorbu a inspiračních zdrojů, které s touto skutečností pracují,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
Doporučená literatura
  • Pro orientaci v oboru kromě jeho samotné historie, je důležitá znalost aktuálních tendencí. Proto jsou studenti v rámci výuky upozorňováni na články v odborném tisku, výstavy a webové adresy..
  • Hlaváček, Josef. Jiří Beránek: Přítmí paměti. Praha, 1998. ISBN 80-86087-12-3.
  • Jíra, J. Portréty: figurální kompozice. Roudnice nad Labem: Galerie výtvarného umění, 1978.
  • Rezek, Petr; Fialová, Eva. K teorii plastičnosti. Vyd. 1. Praha : Triáda, 2004. ISBN 80-86138-53-4.
  • Slouka, Jiří. Kámen : od horniny k soše. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1258-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr