Předmět: Technologie pro sochařství 3

« Zpět
Název předmětu Technologie pro sochařství 3
Kód předmětu KVU/SOT3
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Česal Ivan, Doc. MgA.
Obsah předmětu
1. Základní zpracování dřeva. 2. Lepení bloků. 3. Tesařské techniky - tesání, dlabání. 4. Tesařské techniky - vrtání, řezání, tesařské spoje. 5. Truhlářské techniky. 6. Řezbářské techniky. 7. Povrchové úpravy dřeva - mořidla, laky. 8. Polychromie dřeva. 9. Plasty - obrábění. 10. Plasty - lepení, spoje. 11. Plasty - barevné úpravy. 12. Kombinace technik. 13. Hodnocení a diskuze.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybrat vhodné tvůrčí postupy pro realizaci navrhovaných variant díla, zvažovat možnosti tvarování základních materiálů, kriticky poměřovat vzájemné kompoziční a materiálovéh vztahy v souvislosti k zadanému tématu tvorby, vyjmenovat a popsat technologické postupy sochařské práce s tradičními i novými materiály, vyznat se v historických i současných stylových kánonech, vyjmenovat a popsat možnosti pro zdůraznění požadovaného vyznění díla, popsat na konkrétních dílech možnosti pro uplatnění základů uměleckořemeslné průpravy
Odborné dovednosti
navrhne varianty předmětu, objektu,sochařského díla, land artu nebo site specific instalace, zreflektuje a tematizuje stylovou spřízněnost vlastní tvorby a dalších umělců, zvolí odpovídající technologii výroby modelu a technologický postup výroby finálního díla, zrealizuje finální podobu artefaktů s ohledem na technické a technologické zákonitosti oboru, používat odpovídající technologické postupy sochařské práce s tradičními i novými materiály (odlévání, měření, konstrukce, přenášení, atd.), volit nejvhodnější materiály a technologie pro zdůraznění požadovaného výsledného vyznění sochařského díla, odprezentuje svůj projekt s důrazem na jeho technické a technologické aspekty a jejich vliv na jeho celkové estetické působení
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenovat a popsat základy dalších sochařských technik a jejich kombinací, popsat základy technologických postupů práce s dalšími sochařskými materiály (dřevem, plasty, atd.), popsat možnosti uplatnění základů uměleckořemeslné průpravy na konkrétních dílech, vyjmenovat a vysvětlit škálu možností pro vyjádření požadovaného vyznění díla použitím vhodných materiálů a aplikací vhodných pracovních postupů, popsat možnosti spolupráce s aplikovanou vědou, popsat a uvést možnosti využití předchozí uměleckořemeslné průpravy
Odborné dovednosti
aplikovat v rámci své tvorby další sochařské techniky a jejich kombinace, používat další technologie práce s dalšími sochařskými materiály (dřevem, plasty, atd.) - tesařské, truhlářské a řezbářské techniky; obrábění, lepení a spojování plastů atd.), používat odpovídající technologické postupy sochařské práce s tradičními i novými materiály (odlévání, měření, konstrukce, přenášení, apod.), využívat širokou škálu možností pro vyjádření požadovaného vyznění díla použitím vhodných materiálů a aplikací vhodných pracovních postupů, volit nejvhodnější materiály a aplikovat adekvátní technologie pro zdůraznění požadovaného výsledného vyznění sochařského díla, posoudit a v případě potřeby realizovat spolupráci s aplikovanou vědou
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Skupinová výuka,
Přednáška s aktivizací studentů,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Diskuse,
Skupinová výuka,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Praktická zkouška,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Gilles A. Tiberghien. Land art. Paris, 1993. ISBN 2-908393-18-2.
  • Preclík, Vladimír. Paměť sochařského portrétu. Praha: Academie. ISBN 80-200-1184-6.
  • Slouka, Jiří. Kámen : od horniny k soše. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1258-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr