Vyučující
|
-
Foršt Tomáš, MgA. Mgr.
-
Koleš Pavel, akademický malíř
-
Horký-Hlucháň Jan, MgA.
-
Kobera Vít, Prof. akad. mal.
|
Obsah předmětu
|
1. Příklady kresby a malby - ukázky z dějin umění. 2. Základy kresby, kategorie kresby a jejich modifikace. 3. Nástroje, materiály a jednotlivé techniky kresby. 4. Základy kompozice. 5. Základy malby, kategorie malířských projevů a postupů. 6. Nástroje, materiály a jednotlivé techniky malby. 7. Podložky pro malbu. 8. Kompoziční cvičení. 9. Zátiší. 10. Krajina, interiér. 11. Portrét. 12.- 13. Kompozice spojující různé žánry.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Dialogická výuka, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 78 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
částečně popsat problematiku základů kresby a malby |
rozeznat základní kresebné a malířské prvky a jejich funkce v procesu tvorby na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé kresebné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického vybavit si různé způsoby práce s technikou kresby a malby některých renomovaných autorů a jejich inovativní význam |
Odborné dovednosti |
---|
disponovat prostorovou představivostí |
aktivně zapojit svůj výtvarný talent |
aplikovat své stávající výtvarné dovednosti, prokázané v přijímací talentové zkoušce |
pracovat se základními kresebnými a malířskými médii a technikami, disponovat s prostorovou představivostí a dále ji prohlubovat, pracovat samostatně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit projevit snahu o výtvarný experiment a hledání originálního a výstižného řešení zadaného problému |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat základní kresebné a malebné technologie |
popsat možnosti kresby, malby a kresebné a malířské kompozice |
popsat výtvarné prolínání vnějšku, vnitřku, anatomie a vnější podoby |
vyjmenovat základní kresebné a malebné technologie, popsat možnosti kresby, malby a kresebné a malířské kompozice, popsat výtvarné prolínání vnějšku, vnitřku, anatomie a vnější podoby, |
Odborné dovednosti |
---|
ovládat a používat základní kresebné a malebné technologie |
využívat možností kresby, malby a kresebné a malířské kompozice |
zapojit svoji prostorovou představivost |
výtvarně vyjádřit prolínání vnějšku, vnitřku, anatomie a vnější podoby |
individuálně vybírat vhodných kresebných vyjadřovacích prostředků podle potřeby pro konkrétní výtvarný úkol, využívat různých malířských kompozic pro dosažení různých efektů, zapojit svou prostorovou představivost a užívat ji pro přenesení prostorového objektu do plošného zobrazení, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Crhák, František. Výtvarná geometrie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
-
Kramář, Vincenc; Hobzek, Josef; Brunclík, Josef. O obrazech a galeriích. Praha : Odeon, 1983.
-
Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Praha : Torst, 2000. ISBN 80-7215-128-2.
-
Langer, F. Malířské povídky. Čs. spis., 1966.
-
Rusek, Ladislav. Umění kresby : učební text pro studium výtvarné výchovy : učitelství v 6. - 9. roč. ZŠ. Olomouc : Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 1977.
-
Teissig, Karel. Techniky kresby. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-49-2.
-
Zhoř, Igor. Člověk a výtvarné umění. Praha : Orbis, 1963.
-
Zykmundová, Anna. Díváme se na obrazy. Praha : Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1956.
|