Předmět: Prostor, tvar, materiál

« Zpět
Název předmětu Prostor, tvar, materiál
Kód předmětu KVU/ZPTM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Strnadová Hana, MgA. Mgr.
Obsah předmětu
1. Úvodní hodina, seznámení s průběhem semestru, materiály, nástroje, dílny. 2. - 4. Práce s materiálem - prostorová kompozice z papíru na téma "plocha v prostoru" 5. - 7. Materiál a prostor, modelování v materiálu sochařská hlína, prostorová kompozice na téma "grafický znak v prostoru" 8. - 9. Prostorová kompozice navazující na úkol ze sochařské hlíny 10.- 13. Asambláž, prostorová kompozice na zadané téma.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si základní znalosti o technických a technologických postupech v různých disciplínách výtvarného umění, na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín,
Odborné dovednosti
projevit základy prostorové představivosti, projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi, projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit, pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího,
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjadřovacích možností prostorových objektů na základě sofistikovaného zadání, základní analýzy vztahů tvarů, materiálů a barev v prostoru, vývoje a proměn úlohy tvarů a materiálů v prostoru,
Odborné dovednosti
vyjadřovat se základními prostorovými objekty, dokáže využít nabyté vědomosti pro vyjádření různých kvalit a témat (např. lehkost, tíha, pád, začátek, apod.) dokáže aplikovat základní technická a technologická pravidla pro práci s různými materiály a experimentovat s nimi ve vlastní tvorbě,
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální konzultace,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Praktická zkouška,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Benjamin, W. Dílo a jeho zdroj. Praha, Odeon, 1979.
  • Chalupecký, Jindřich. Obhajoba umění 1934-1948 : výbor ze statí. 1. vyd. Praha : Československý spisovatel, 1991. ISBN 80-202-0322-2.
  • Medková, Jiřina. Řeč věcí. 1. vyd. Praha : Horizont, 1990. ISBN 80-7012-026-6.
  • Moore, Henry. Plastiky a myšlenky kolem nich. 1. vyd. Praha : Odeon, 1985.
  • Volavka, Vojtěch. Jak vzniká socha. 1956.
  • Zhoř, Igor. Hledání tvaru : Čtení o moderním sochařství s historickým prologem. Praha : Mladá fronta, 1967.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr