Vyučující
|
-
Jindřichová Emilíe, doc. JUDr. Ph.D.
-
Hodan Tomáš, JUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pojem a předmět ústavního práva, postavení předmětu ve výuce právních oborů, subjekty ústavního práva, ústavněprávní vztahy. Moderní ústava, ústavnost, ústava jako základní zákon, normy ústavy, odpovědnost v ústavním právu, ústavněprávní spory, interpretace ústavy. 2. Vývoj čs. ústavy, rysy čs. ústavního vývoje, etapizace čs. ústavního vývoje. Ústavní aspekty rozdělení Československa, kontinuita a diskontinuita při vzniku České republiky. 3. Ústava České republiky, charakteristika, struktura, ústava a právní řád, Sbírka zákonů, Ústava České republiky a mezinárodní právo. 4. Forma vlády v České republice, ústavní systém dělby moci. 5. Moc zákonodárná, postavení Parlamentu ČR, struktura Parlamentu, vzájemné vztahy komor. Zákonodárný proces, jednací řád Parlamentu ČR. 6. Volební systém České republiky. 7. Moc výkonná, postavení prezidenta republiky. Ústavní postavení vlády ČR, ministerstva ČR, státní zastupitelství. 8. Moc soudní, ústavní koncepce, soudní soustava. Postavení a kompetence Ústavního soudu České republiky. 9. Ústavní postavení Nejvyššího kontrolního úřadu a České národní banky. 10. Pojetí územní samosprávy v České republice, volby do zastupitelstev v obcích a v krajích. 11. Právní postavení Veřejného ochránce práv. 12. Listina základních práv a svobod, charakteristika, struktura. Lidská práva a základní svobody, ústavněprávní základ. 13. Právo na soudní a jinou právní ochranu podle Listiny základních práv a svobod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Seminární výuka, Studium textů
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
komunikativní znalost angličtiny |
Odborné dovednosti |
---|
zaměřit se na vývoj od roku 1918, koncepci, prameny a stěžejní hodnoty české ústavnosti, obsah a principy českého ústavního pořádku, ústavněprávní terminologii, jakož i základy |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit pozici, poslání a význam ústavního práva v systému právní regulace identifikovat základní ústavněprávní instituty, jejich smysl, formy a použití v obecném měřítku i v konkrétní podobě u nás rozlišit jednotlivé modely institucionálního a funkčního uspořádání systému veřejné moci rozeznávaných ústavněprávní teorií zhodnotit ústavněprávní vývoj ČR a analyzovat jeho reflexi v našem současném uspořádání analyzovat recentní rysy české ústavnosti a srovnat je s poznatky traktovanými teorií identifikovat a zhodnotit obsah a strukturu základních pramenů české ústavnosti |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat a zhodnotit rozsah demokratické podoby a garancií našeho státu identifikovat základní aspekty ústavněprávního vztahu ČR k nadstátním strukturám rozpoznat různé aspekty vztahů veřejné moci a lidu, vymezit jejich podobu u nás a zhodnotit ji zhodnotit základní rysy české ústavnosti jako celek |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace,, Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová konzultace,, Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Klíma, Karel. Constitutional law of the Czech Republic. Plzeň : Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-089-5.
-
Kühn Zdeněk. The Judiciary in Central and Eastern Europe: Mechanical Jurisprudence in Transformation?. Leiden, 2011. ISBN 9789047429005.
|