Vyučující
|
-
Vokálková Eliška, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Pechman Michael, PhDr. Ph.D.
-
Musil Petr, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Eda Kriseová ? zařazení tvorby do literárně-historického kontextu, volba témat referátů, zadání recenze: Kočičí životy 2. Zásady literární kritiky: objektivita, znalost kontextu tvorby 3. Formát a limity literární recenze: styl, rozsah, aktuálnost; diskuse o již publikované recenzi povídek Mluvící hora 4. Volba vhodného textu k recenzi: subjektivní aspekty literární kritiky, nebezpečí selhání (případ Ranicki/Bachmann) 5. Eda Kriseová: tvorba v disentu, inverze normality v době normalizace: topos blázince: Křížová cesta kočárového kočího 6. Životopis přítele a prezidenta: Václav Havel 7. Román v dopisech i historický feministický román: Perchta z Rožmberka aneb Bílá paní 8. Dobrodružný cestopis i historický román: Necestou slečny H. a dnešní Afrikou 9. Generační i evropský román o české menšině na Ukrajině: Kočičí životy 10. Prezentace nové recenze románu Kočičí životy s následnou diskusí 11., 12.: Moderace autorského čtení Edy Kriseové i následné diskuse s autorkou 13. Evaluace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 27 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat českou literaturu od 19. stol. po dnešek |
vyjmenovat základní údaje o nejdůležitějších autorech, zařadit jejich díla do doby a uměleckého směru |
orientovat se v české a světové literatuře |
characterize Czech literature from the 19th century. after today |
enumerate basic information about the most important authors, classify their works by period and artistic direction |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně vyhledat potřebné informace, využít k tomu odbornou literaturu, periodika, knihovny, studovny, internet |
samostatně vytvořit (koncipovat a stylizovat) kratší souvislý odborný text |
zaujmout vlastní stanovisko k nejdůležitějším textům české literatury od 19. století do současnosti |
independently search for the necessary information, use specialist literature, periodicals, libraries, study rooms, the Internet for this |
independently create (conceive and stylize) a shorter continuous professional text |
to take one's own position on the most important texts of Czech literature from the 19th century to the present day |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
effectively uses various learning strategies to acquire and process knowledge and information, seeks and develops effective procedures in his learning, approaches information sources critically, creatively processes and uses information in his studies and practice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé složky/části analýzy a interpretace literárního díla |
rozlišit několik základních kritických přístupů a charakterizovat je |
charakterizovat tvorbu a pojetí vybraných význačných osobností literární vědy |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout postup rozboru a výkladu konkrétního textu a provést jej |
vytvořit odborný text obsahující kritiku vybraného literárního díla |
vytvořit recenzi, esej, polemický příspěvek |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
independently and responsibly, on the basis of a framework assignment, they make decisions in contexts that are only partially known |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Bílek, Petr A. Česká populární kultura: transfery, transponování a další tranzitní procesy. Praha, 2017. ISBN 978-80-7308-725-8.
-
Kriseová, Eda. Čísi svět. Praha : Prostor, 2004. ISBN 80-7260-116-4.
-
Kriseová, Eda. Křížová cesta kočárového kočího. Brno : Atlantis, 1990. ISBN 80-7108-001-2.
-
Kriseová, Eda. Sluneční hodiny. Brno : Atlantis, 1992. ISBN 80-7108-054-3.
-
Kriseová, Eda. Václav Havel : životopis. Brno : Atlantis, 1991. ISBN 80-7108-024-1.
-
Pfeiferová, Dana. Kosmopolitismus, skurilní druhy smrti a záliba v experimentu. Literární noviny ISSN 1210-0021 Č. Příloha 5 (2017. 2017.
-
Pfeiferová, Dana. Michael Stavarič, autor s mimořádně vyvinutým smyslem pro možnost, a autorské umění překladu Radky Denemarkové. Dny ohňů, dny spálenišť, dny popela Zlín : Archa. 2016.
|