Vyučující
|
-
Henych Richard, doc. PhDr. CSc.
-
Vorobljevová Hana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Pojem gramatika, druhy gramatiky, jejich specifika; gramatika pedagogická (didaktická). 2. Role gramatiky ve vyučovacích metodách cizích jazyků. 3. Prezentace gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. 4. Lingvodidaktické mluvnické pravidlo. Gramatické minimum, otázka výběru a uspořádání mluvnického učiva. 5. Lingvodidaktický popis gramatiky češtiny jako cílového jazyka - slovesné třídy a časy, slovesné morfologické kategorie. 6. Slovesný vid ve výuce cizinců. 7. Lingvodidaktická prezentace jména. Přístupy k deklinaci, pády. 8. Přídavná jména, zájmena a číslovky ve výuce cizinců. 9. České předložky - místní a časové. 10. České předložky - účelové, příčinné, zřetelové, podmínkové, způsobové aj. 11. Společný evropský referenční rámec pro jazyky, Popisy úrovní češtiny. 12. Testy a testování ve výuce cizinců. 13. Závěrečný test. Čeština jako cizí jazyk - výsledky a výhledy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Diskuse, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Přednáška, Seminář
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základním předpokladem je úspěšné absolvování kurzu ČCJ 1 a schopnost aplikovat předchozí získané poznatky a dovednosti |
Výsledky učení |
---|
studenti jsou schopni vykládat gramatiku českého jazyka (její formální i funkční aspekty, její fungování i řečové užití) jinojazyčnému mluvčímu, dovedou vytvářet sylabus kurzu, mají zkušenosti s přípravou na vyučovací hodinu češtiny jako cizího jazyka, umějí připravovat různé typy cvičení, aplikují ve výuce komunikační přístup, umějí analyzovat základní příčiny nejfrekventovanějších chyb |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Gavora, Peter; Repka, Richard. Gramatika vo vyučovaní cudzích jazykov. Bratislava, 1979.
-
Hendrich, Josef a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha, 1988.
-
Hradilová, D. Role rodilého mluvčího v cizojazyčné komunikaci.
-
Hrdlička, M. Kapitoly o češtině jako o jazyku nemateřském.
-
Hrdlička, Milan. Cizí jazyk čeština. Praha : ISV, 2002. ISBN 80-85866-98-6.
-
Hrdlička, Milan. Gramatika a výuka češtiny pro cizince. Praha, 2009.
-
Hrdlička, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň, 2010.
-
Hrdlička, Milan. Předložky ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0031-5.
-
Kolektiv autorů. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc, 2002.
-
Poldauf, Ivan; Šprunk, Karel. Čeština jazyk cizí : mluvnice češtiny pro cizince. 1. vyd. Praha : SPN, 1968.
-
Šebesta, K. Hrdlička, M. Čeština jako cizí jazyk na Dálném východě.
-
Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
-
Škodová, S. Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka.
|