Předmět: Čeština jako cizí jazyk 2

« Zpět
Název předmětu Čeština jako cizí jazyk 2
Kód předmětu KČJ/CJ2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Henych Richard, doc. PhDr. CSc.
  • Vorobljevová Hana, Mgr.
Obsah předmětu
1. Pojem gramatika, druhy gramatiky, jejich specifika; gramatika pedagogická (didaktická). 2. Role gramatiky ve vyučovacích metodách cizích jazyků. 3. Prezentace gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. 4. Lingvodidaktické mluvnické pravidlo. Gramatické minimum, otázka výběru a uspořádání mluvnického učiva. 5. Lingvodidaktický popis gramatiky češtiny jako cílového jazyka - slovesné třídy a časy, slovesné morfologické kategorie. 6. Slovesný vid ve výuce cizinců. 7. Lingvodidaktická prezentace jména. Přístupy k deklinaci, pády. 8. Přídavná jména, zájmena a číslovky ve výuce cizinců. 9. České předložky - místní a časové. 10. České předložky - účelové, příčinné, zřetelové, podmínkové, způsobové aj. 11. Společný evropský referenční rámec pro jazyky, Popisy úrovní češtiny. 12. Testy a testování ve výuce cizinců. 13. Závěrečný test. Čeština jako cizí jazyk - výsledky a výhledy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Diskuse, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Přednáška, Seminář
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základním předpokladem je úspěšné absolvování kurzu ČCJ 1 a schopnost aplikovat předchozí získané poznatky a dovednosti
Výsledky učení
studenti jsou schopni vykládat gramatiku českého jazyka (její formální i funkční aspekty, její fungování i řečové užití) jinojazyčnému mluvčímu, dovedou vytvářet sylabus kurzu, mají zkušenosti s přípravou na vyučovací hodinu češtiny jako cizího jazyka, umějí připravovat různé typy cvičení, aplikují ve výuce komunikační přístup, umějí analyzovat základní příčiny nejfrekventovanějších chyb
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Písemná zkouška,
Test,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Gavora, Peter; Repka, Richard. Gramatika vo vyučovaní cudzích jazykov. Bratislava, 1979.
  • Hendrich, Josef a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha, 1988.
  • Hradilová, D. Role rodilého mluvčího v cizojazyčné komunikaci.
  • Hrdlička, M. Kapitoly o češtině jako o jazyku nemateřském.
  • Hrdlička, Milan. Cizí jazyk čeština. Praha : ISV, 2002. ISBN 80-85866-98-6.
  • Hrdlička, Milan. Gramatika a výuka češtiny pro cizince. Praha, 2009.
  • Hrdlička, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň, 2010.
  • Hrdlička, Milan. Předložky ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0031-5.
  • Kolektiv autorů. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc, 2002.
  • Poldauf, Ivan; Šprunk, Karel. Čeština jazyk cizí : mluvnice češtiny pro cizince. 1. vyd. Praha : SPN, 1968.
  • Šebesta, K. Hrdlička, M. Čeština jako cizí jazyk na Dálném východě.
  • Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
  • Škodová, S. Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr