Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata výuky: Seminář 1: Úvod do kurzu, základy problematiky ČCJ, rozvoj jazykových schopností v předškolním věku, bilingvismus Seminář 2: Rozvíjení fonetické kompetence u předškoláků Seminář 3: Rozvíjení gramaticko-lexikální kompetence u předškoláků Seminář 4: Integrace, multikulturní prostředí, práce s rodiči Seminář 5: Integrace do českého kulturního prostředí Seminář 6: Jazykové hry a aktivity Seminář 7: Příběhy a pohádky ve výuce jazyka Seminář 8: Hudební a výtvarné činnosti v jazykové výuce Seminář 9: Pohybové aktivity ve výuce jazyka Seminář 10: Využití technologií ve výuce jazyka Seminář 11: Předškolní příprava Seminář 12: Prezentace prací studentů Seminář 13: Závěrečná reflexe a diskuze
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Nácvik dovedností [3/10]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientace v předškolní pedagogické literatuře |
Výsledky učení |
---|
definuje klíčové aspekty vývoje jazyka předškolních dětí vysvětlí roli bilingvismu v jazykovém vývoji předškolních dětí vyjmenuje klíčové rozdíly mezi výukou českého jazyka pro rodilé mluvčí a pro cizince charakterizuje multikulturní inkluzivní prostředí identifikuje základní interkulturní rozdíly |
Odborné dovednosti |
---|
efektivně komunikuje s dítětem-cizincem a rodičem-cizincem porovná různé výukové aktivity, vyhodnotí jejich efektivitu a zařazení do výuky vybere vhodné výukové aktivity vzhledem k jazykovým potřebám dítěte modifikuje či vytváří různorodé výukové aktivity vhodné pro předškolního žáka-cizince |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Obecné způsobilosti |
---|
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
RVP pro předškolní vzdělávání. .
-
BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
-
Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. díl. 1. vydání. 2022. ISBN 978-80-266-1804-1.
-
Bednářová, Jiřina. Všestranná příprava do školy. 1. vydání. 2020. ISBN 978-80-266-1542-2.
-
Bytešníková, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0.
-
Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
LINHARTOVÁ, Tereza a LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. 2018. ISBN 978-80-88171-18-8.
-
Morgensternová, Monika; Šulová, Lenka,; Scholl, Lucie. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-678-3.
-
Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
-
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-28.
-
Průcha, Jan. Dětská řeč a komunikace : poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
-
Průcha, Jan. Interkulturní komunikace. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1.
-
Rohová, Jana. Dítě-cizinec v mateřské škole. 1. vydání. 2021. ISBN 978-80-7496-477-0.
-
Smolík, Filip; Málková, Gabriela. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Vydání 1. 2014. ISBN 978-80-247-4240-3.
|