Předmět: Čeština jako cizí jazyk pro MŠ

« Zpět
Název předmětu Čeština jako cizí jazyk pro MŠ
Kód předmětu KČJ/CJMŠ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vorobljevová Hana, Mgr.
Obsah předmětu
Témata výuky: Seminář 1: Úvod do kurzu, základy problematiky ČCJ, rozvoj jazykových schopností v předškolním věku, bilingvismus Seminář 2: Rozvíjení fonetické kompetence u předškoláků Seminář 3: Rozvíjení gramaticko-lexikální kompetence u předškoláků Seminář 4: Integrace, multikulturní prostředí, práce s rodiči Seminář 5: Integrace do českého kulturního prostředí Seminář 6: Jazykové hry a aktivity Seminář 7: Příběhy a pohádky ve výuce jazyka Seminář 8: Hudební a výtvarné činnosti v jazykové výuce Seminář 9: Pohybové aktivity ve výuce jazyka Seminář 10: Využití technologií ve výuce jazyka Seminář 11: Předškolní příprava Seminář 12: Prezentace prací studentů Seminář 13: Závěrečná reflexe a diskuze

Studijní aktivity a metody výuky
  • Nácvik dovedností [3/10] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientace v předškolní pedagogické literatuře
Výsledky učení
definuje klíčové aspekty vývoje jazyka předškolních dětí vysvětlí roli bilingvismu v jazykovém vývoji předškolních dětí vyjmenuje klíčové rozdíly mezi výukou českého jazyka pro rodilé mluvčí a pro cizince charakterizuje multikulturní inkluzivní prostředí identifikuje základní interkulturní rozdíly
Odborné dovednosti
efektivně komunikuje s dítětem-cizincem a rodičem-cizincem porovná různé výukové aktivity, vyhodnotí jejich efektivitu a zařazení do výuky vybere vhodné výukové aktivity vzhledem k jazykovým potřebám dítěte modifikuje či vytváří různorodé výukové aktivity vhodné pro předškolního žáka-cizince
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Inscenační metody, hraní rolí,
Obecné způsobilosti
Projektová výuka,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Doporučená literatura
  • RVP pro předškolní vzdělávání. .
  • BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
  • Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. díl. 1. vydání. 2022. ISBN 978-80-266-1804-1.
  • Bednářová, Jiřina. Všestranná příprava do školy. 1. vydání. 2020. ISBN 978-80-266-1542-2.
  • Bytešníková, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0.
  • Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • LINHARTOVÁ, Tereza a LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. 2018. ISBN 978-80-88171-18-8.
  • Morgensternová, Monika; Šulová, Lenka,; Scholl, Lucie. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-678-3.
  • Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
  • PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-28.
  • Průcha, Jan. Dětská řeč a komunikace : poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
  • Průcha, Jan. Interkulturní komunikace. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1.
  • Rohová, Jana. Dítě-cizinec v mateřské škole. 1. vydání. 2021. ISBN 978-80-7496-477-0.
  • Smolík, Filip; Málková, Gabriela. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Vydání 1. 2014. ISBN 978-80-247-4240-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr