Předmět: Čeština a kultura jazykového projevu pro humanisty

« Zpět
Název předmětu Čeština a kultura jazykového projevu pro humanisty
Kód předmětu KČJ/CJPH
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Karpuchina Daniela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní pojmy bohemistiky, jazykovědné disciplíny, pomezní směry. Postavení češtiny mezi indoevropskými jazyky a její charakteristické rysy jako jazyka slovanského. Nástin vývoje českého jazyka. Charakteristika češtiny podle jazykových plánů (rovina fonetická, morfologická, syntaktická, lexikální, sémantická). Stratifikace a diferenciace národního jazyka. Spisovný jazyk, norma a kodifikace spisovného jazyka. Dialekty, obecná čeština. Profesní mluva, slang, argot. Funkční styly češtiny. Písemná forma jazyka, pravopis, písmo. Mluvená forma jazyka, výslovnost. Vývojové tendence současné spisovné češtiny. Čeština ve slovnících, čeští jazykovědci. Analýza textů psaných, zejména textů funkčních stylů věcných, tzn. stylu odborného, administrativního, administrativně-právního. V rámci těchto textů budou probírány základní nedostatky a chyby v jednotlivých jazykových rovinách, tj. především v rovině stylistické, skladební, tvaroslovné a lexikální, pozornost však bude věnována také otázkám pravopisu. Studenti si osvojí schopnost volby náležitých jazykových prostředků s ohledem na komunikativní situaci, měli by si upevnit otázky spojené se znalostí stylových příznaků jednotlivých jazykových prostředků v projevu psaném i mluveném.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
klasifikovat texty podle funkce a zaměření zvládnout základy normativní mluvnice
Odborné dovednosti
vytvořit smysluplný a jazykově správný text v rámci daného funkčního stylu při tvorbě textu náležitě užívat základní kompoziční principy
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
orientovat se ve stylové diferenciaci jazykových prostředků rozčlenit odborný text z hlediska jeho kompoziční výstavby volit při tvorbě textu jazykové prostředky odpovídající funkčně stylovému zařazení textu popsat a vysvětlit problém stylové příznakovosti (stylové hodnoty) jazykových prostředků
Odborné dovednosti
zařadit text k funkčnímu stylu napsat odborný text splňující požadavky kladené na tento typ komunikátu opravit základní syntakticko-stylistické a jazykové chyby v textech odborného funkčního stylu přednést mluvený projev sestavený za použití jazykových prostředků vhodných pro danou komunikační situaci
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů, Zážitkové učení, Samostudium, Samostatná práce studentů, Prezentace práce studentů, Diskuze, Evaluace a autoevaluace vlastního výkonu
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Zápočtový test, Kombinovaná zkouška, Seminární práce, Individuální prezentace
Test,
Průběžné hodnocení,
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Kombinovaná zkouška,
Obecné způsobilosti
Vzájemné hodnocení studentů
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Čechová, Marie. Současná česká stylistika. Praha : ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-00-3.
  • Hlavsa, Zdeněk. Pravidla českého pravopisu : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky ; zpracoval Zdeněk Hlavsa .[et al.]. Praha : Academia, 1993. ISBN 80-200-0475-0.
  • Juláková, Eva. Jak prezentovat odborné výsledky (Průvodce pro autory, lektory, studenty i začínající redaktory technické literatury. VŠCHT Praha, 2015. ISBN 978-80-7080-935-8.
  • Minářová, Eva. Stylistika pro žurnalisty. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-2979-4.
  • Šesták, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Praha, Academia, 2000. ISBN 80-200-0755-5.
  • Žantovská, Irena. Rétorika a komunikace. Dokořán, s.r.o., 2015. ISBN 978-80-7363-712-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr