Vyučující
|
-
Maříková Daniela, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogická diagnostika na prvním stupni ZŠ - obsah a rozsah, pedagogická diagnostika pregramotnosti. 2. Pedagogická diagnostika ve vztahu k nácviku techniky čtení. 3. Pedagogická diagnostika ve vztahu k fonematickému čtení, sémantickému čtení a čtení s porozuměním. 4. Konkrétní obtíže při nácviku písmen a jejich příčiny; postupy při nápravě. 5. Konkrétní obtíže při nácviku slabik otevřených a zavřených a jejich příčiny; dopomoc a náprava. 6. Konkrétní obtíže při nácviku dvojhlásek, měkkých skupin hlásek, souhláskových shluků; možné příčiny, náprava. 7. Konkrétní obtíže při nácviku čtení slov a vět; příčinné souvislosti; postupy při nápravě. 8. Obtíže a dopomoc při nácviku předložek slabičných a neslabičných; příčinné souvislosti. 9. Pedagogická diagnostika ve vztahu k nácviku techniky psaní. 10. Hrubá a jemná motorika ve vztahu k procesu psaní. 11. Grafomotorika a vizuomotorika ve vztahu k procesu psaní. 12. Sluchová a zraková percepce ve vztahu k procesu psaní. 13. Pedagogická diagnostika konkrétních obtíží v písemném projevu žáků; příčinné souvislosti, dopomoc, náprava.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit pojmy z foneticko-fonologické roviny, orientovat se v klasifikaci českých hlásek |
objasnit postupy při nácviku techniky čtení |
objasnit postupy při nácviku vázaného písma |
clarify concepts from the phonetic-phonological plane, to navigate the classification of Czech voices |
clarify procedures for training reading techniques |
clarify ingress procedures for binding font practice |
Odborné dovednosti |
---|
používat ve svém projevu spisovný český jazyk |
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti |
číst plynule bez poruch |
napsat všechna písmena české abecedy (malá i velká) na úrovni vzoru v písance |
clarify concepts from the phonetic-phonological plane, to navigate the classification of Czech voices |
use writing Czech language in your speech |
read seamlessly without disturbance |
clarify concepts from the phonetic-phonological plane, to navigate the classification of Czech voices |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
critically approaches sources of information, creatively processes and uses information in his studies and practice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
reflexe metodických postupů užívaných při nácviku čtení |
reflexe metodických postupů užívaných při nácviku psaní |
vysvětlit postupy pedagogické diagnostiky při hodnocení čtení na ZŠ |
vysvětlit postupy pedagogické diagnostiky při hodnocení psaní na ZŠ |
vysvětlit vztah mezi nedostatky ve čtecím procesu a jejich příčinou |
vysvětlit vztah mezi nedostatky v psacím procesu či grafomotorickém projevu a jejich příčinou |
navrhnout postup nápravy při obtížích v rámci čtecího procesu |
navrhnout postup nápravy při obtížích v rámci procesu psaní |
reflection of the methodological procedures used in reading drills |
reflection of the methodological practices used in writing practice |
explain pedagogical diagnostic syllabus in reading assessment symposium |
explain pedagogical diagnostic symposium symposium symposium symposium procedures |
explain the relationship between deficiencies in the reading process and their cause |
propose a redress procedure for difficulties in the reading process |
propose a redress procedure for difficulties within the writing process |
Odborné dovednosti |
---|
metakognice a sebereflexe při nácviku dílčí části čtecího procesu |
metakognice a sebereflexe při nácviku dílčí části procesu psaní |
metacognition and self-reflection in the practice of a sub-part of the reading process |
metacognics and self-reflection in the practice of part of the writing process |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
But the framework terms of reference and the resources allocated coordinate the work of the team, bearing responsibility for its results, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Kooperativní výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
test v případě neúčasti na výuce |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Formativní hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Křivánek Z. Cvičení k didaktice prvopočátečního čtení a psaní. Praha, 1991.
-
Křivánek, Zdeněk; Wildová, Radka. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
-
Wildová, Radka. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2002. ISBN 80-7290-103-6.
-
Zelinková, Olga; Černá, Monika; Zitková, Helena. Dyslexie - zaostřeno na angličtinu. Vydání první. 2020. ISBN 978-80-88290-62-9.
-
Zelinková, Olga. Dyslexie v předškolním věku/. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-321-5.
-
Zelinková, Olga. Hrajeme si s písmeny. Rozlišování hlásek. Praha : DYS, 2000. ISBN 80-902065-8-1.
-
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
-
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD.. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
|