Předmět: Pedagogická diagnostika čtení a psaní

« Zpět
Název předmětu Pedagogická diagnostika čtení a psaní
Kód předmětu KČJ/DCP1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maříková Daniela, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pedagogická diagnostika na prvním stupni ZŠ - obsah a rozsah, pedagogická diagnostika pregramotnosti. 2. Pedagogická diagnostika ve vztahu k nácviku techniky čtení. 3. Pedagogická diagnostika ve vztahu k fonematickému čtení, sémantickému čtení a čtení s porozuměním. 4. Konkrétní obtíže při nácviku písmen a jejich příčiny; postupy při nápravě. 5. Konkrétní obtíže při nácviku slabik otevřených a zavřených a jejich příčiny; dopomoc a náprava. 6. Konkrétní obtíže při nácviku dvojhlásek, měkkých skupin hlásek, souhláskových shluků; možné příčiny, náprava. 7. Konkrétní obtíže při nácviku čtení slov a vět; příčinné souvislosti; postupy při nápravě. 8. Obtíže a dopomoc při nácviku předložek slabičných a neslabičných; příčinné souvislosti. 9. Pedagogická diagnostika ve vztahu k nácviku techniky psaní. 10. Hrubá a jemná motorika ve vztahu k procesu psaní. 11. Grafomotorika a vizuomotorika ve vztahu k procesu psaní. 12. Sluchová a zraková percepce ve vztahu k procesu psaní. 13. Pedagogická diagnostika konkrétních obtíží v písemném projevu žáků; příčinné souvislosti, dopomoc, náprava.

Studijní aktivity a metody výuky
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit pojmy z foneticko-fonologické roviny, orientovat se v klasifikaci českých hlásek
objasnit postupy při nácviku techniky čtení
objasnit postupy při nácviku vázaného písma
clarify concepts from the phonetic-phonological plane, to navigate the classification of Czech voices
clarify procedures for training reading techniques
clarify ingress procedures for binding font practice
Odborné dovednosti
používat ve svém projevu spisovný český jazyk
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti
číst plynule bez poruch
napsat všechna písmena české abecedy (malá i velká) na úrovni vzoru v písance
clarify concepts from the phonetic-phonological plane, to navigate the classification of Czech voices
use writing Czech language in your speech
read seamlessly without disturbance
clarify concepts from the phonetic-phonological plane, to navigate the classification of Czech voices
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
critically approaches sources of information, creatively processes and uses information in his studies and practice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
reflexe metodických postupů užívaných při nácviku čtení
reflexe metodických postupů užívaných při nácviku psaní
vysvětlit postupy pedagogické diagnostiky při hodnocení čtení na ZŠ
vysvětlit postupy pedagogické diagnostiky při hodnocení psaní na ZŠ
vysvětlit vztah mezi nedostatky ve čtecím procesu a jejich příčinou
vysvětlit vztah mezi nedostatky v psacím procesu či grafomotorickém projevu a jejich příčinou
navrhnout postup nápravy při obtížích v rámci čtecího procesu
navrhnout postup nápravy při obtížích v rámci procesu psaní
reflection of the methodological procedures used in reading drills
reflection of the methodological practices used in writing practice
explain pedagogical diagnostic syllabus in reading assessment symposium
explain pedagogical diagnostic symposium symposium symposium symposium procedures
explain the relationship between deficiencies in the reading process and their cause
propose a redress procedure for difficulties in the reading process
propose a redress procedure for difficulties within the writing process
Odborné dovednosti
metakognice a sebereflexe při nácviku dílčí části čtecího procesu
metakognice a sebereflexe při nácviku dílčí části procesu psaní
metacognition and self-reflection in the practice of a sub-part of the reading process
metacognics and self-reflection in the practice of part of the writing process
Obecné způsobilosti
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
But the framework terms of reference and the resources allocated coordinate the work of the team, bearing responsibility for its results,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Diskuse,
Inscenační metody, hraní rolí,
Seminární výuka (badatelské metody),
Kooperativní výuka,
Demonstrace dovedností,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (badatelské metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Inscenační metody, hraní rolí,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Kombinovaná zkouška,
test v případě neúčasti na výuce
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Formativní hodnocení,
Doporučená literatura
  • Křivánek Z. Cvičení k didaktice prvopočátečního čtení a psaní. Praha, 1991.
  • Křivánek, Zdeněk; Wildová, Radka. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
  • Wildová, Radka. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2002. ISBN 80-7290-103-6.
  • Zelinková, Olga; Černá, Monika; Zitková, Helena. Dyslexie - zaostřeno na angličtinu. Vydání první. 2020. ISBN 978-80-88290-62-9.
  • Zelinková, Olga. Dyslexie v předškolním věku/. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-321-5.
  • Zelinková, Olga. Hrajeme si s písmeny. Rozlišování hlásek. Praha : DYS, 2000. ISBN 80-902065-8-1.
  • Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD.. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr