Lecturer(s)
|
-
Maříková Daniela, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Pedagogical diagnostics at primary school - content and extent, pedagogical diagnostics of preliteracy. 2. Pedagogical diagnostics in relation to reading technique practice. 3. Pedagogical diagnostics in relation to phonematic reading, semantic reading and comprehension reading. 4. Specific difficulties in the practice of letters and their cause; procedures for rectification. 5. Specific difficulties in practicing open and closed syllables and their causes; assistance and rectification. 6. Specific difficulties in practicing double voices, soft groups of voices, consonant clusters; possible causes, fixes. 7. Specific difficulties in word and sentence reading drills; causality; rectification procedures. 8. Difficulties and assistance in practicing syllabus and non-syllabic rugs; causality. 9. Pedagogical diagnostics in relation to the practice of writing technique. 10. Rough and fine motoring in relation to the writing process. 11 p.m. Grafomotorics and visualmotorics in relation to the writing process. 12. Auditory and visual perception in relation to the writing process. 13. Pedag
|
Learning activities and teaching methods
|
- unspecified
- 50 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
objasnit pojmy z foneticko-fonologické roviny, orientovat se v klasifikaci českých hlásek |
objasnit postupy při nácviku techniky čtení |
objasnit postupy při nácviku vázaného písma |
clarify concepts from the phonetic-phonological plane, to navigate the classification of Czech voices |
clarify procedures for training reading techniques |
clarify ingress procedures for binding font practice |
Skills |
---|
používat ve svém projevu spisovný český jazyk |
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti |
číst plynule bez poruch |
napsat všechna písmena české abecedy (malá i velká) na úrovni vzoru v písance |
clarify concepts from the phonetic-phonological plane, to navigate the classification of Czech voices |
use writing Czech language in your speech |
read seamlessly without disturbance |
clarify concepts from the phonetic-phonological plane, to navigate the classification of Czech voices |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
critically approaches sources of information, creatively processes and uses information in his studies and practice, |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
reflexe metodických postupů užívaných při nácviku čtení |
reflexe metodických postupů užívaných při nácviku psaní |
vysvětlit postupy pedagogické diagnostiky při hodnocení čtení na ZŠ |
vysvětlit postupy pedagogické diagnostiky při hodnocení psaní na ZŠ |
vysvětlit vztah mezi nedostatky ve čtecím procesu a jejich příčinou |
vysvětlit vztah mezi nedostatky v psacím procesu či grafomotorickém projevu a jejich příčinou |
navrhnout postup nápravy při obtížích v rámci čtecího procesu |
navrhnout postup nápravy při obtížích v rámci procesu psaní |
reflection of the methodological procedures used in reading drills |
reflection of the methodological practices used in writing practice |
explain pedagogical diagnostic syllabus in reading assessment symposium |
explain pedagogical diagnostic symposium symposium symposium symposium procedures |
explain the relationship between deficiencies in the reading process and their cause |
propose a redress procedure for difficulties in the reading process |
propose a redress procedure for difficulties within the writing process |
Skills |
---|
metakognice a sebereflexe při nácviku dílčí části čtecího procesu |
metakognice a sebereflexe při nácviku dílčí části procesu psaní |
metacognition and self-reflection in the practice of a sub-part of the reading process |
metacognics and self-reflection in the practice of part of the writing process |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
But the framework terms of reference and the resources allocated coordinate the work of the team, bearing responsibility for its results, |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture with visual aids |
Interactive lecture |
Lecture with a video analysis |
Multimedia supported teaching |
Seminar |
Task-based study method |
Discussion |
Staging methods, role playing |
Seminar classes |
Cooperative instruction |
Skills demonstration |
Skills |
---|
Interactive lecture |
Lecture with visual aids |
Lecture with a video analysis |
Seminar |
Multimedia supported teaching |
Seminar classes |
Textual studies |
Skills demonstration |
Cooperative instruction |
Staging methods, role playing |
Competences |
---|
Seminar |
Self-study of literature |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar work |
Test |
Skills demonstration during practicum |
Combined exam |
test in case of non-participation in teaching |
Skills |
---|
Combined exam |
Self-evaluation |
Competences |
---|
Continuous assessment |
Formative evaluation |
Recommended literature
|
-
Křivánek Z. Cvičení k didaktice prvopočátečního čtení a psaní. Praha, 1991.
-
Křivánek, Zdeněk; Wildová, Radka. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
-
Wildová, Radka. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2002. ISBN 80-7290-103-6.
-
Zelinková, Olga; Černá, Monika; Zitková, Helena. Dyslexie - zaostřeno na angličtinu. Vydání první. 2020. ISBN 978-80-88290-62-9.
-
Zelinková, Olga. Dyslexie v předškolním věku/. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-321-5.
-
Zelinková, Olga. Hrajeme si s písmeny. Rozlišování hlásek. Praha : DYS, 2000. ISBN 80-902065-8-1.
-
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
-
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD.. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
|