Předmět: Didaktika čtení s porozuměním

« Zpět
Název předmětu Didaktika čtení s porozuměním
Kód předmětu KČJ/DCP2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maříková Daniela, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Čtení s porozuměním a jeho vývoj, čtení s porozuměním versus nácvik techniky čtení. 2. Poslech s porozuměním, rozvoj předpokladů (pregramotnosti) pro rozvoj čtení s porozuměním. 3. Konkrétní postupy při nácviku čtení s porozuměním. 4. Výběr textů a jejich úprava při nácviku čtení s porozuměním. 5. Tvorba vlastních didaktických materiálů při nácviku čtení s porozuměním. 6. Testování čtení s porozuměním a jeho vyhodnocení. 7. Dílčí metody práce s textem, rozvoj kritického myšlení. 8. Čtení s porozuměním v českém jazyce, matematice, prvouce a ostatních předmětech. 9. Rozvoj slovní zásoby ve vztahu ke čtení s porozuměním. 10. Rozvoj čtení s porozuměním v rámci mediální výchovy.

Studijní aktivity a metody výuky
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmy z vývojové psychologie, pedagogické psychologie a ze speciální pedagogiky
objasnit základní pojmy z morfologické, syntaktické a lexikální roviny na středoškolské úrovni
clarify basic concepts from developmental psychology, pedagogical psychology and special pedagogy
clarify basic concepts from the morphological, syntactic and lexical planes at the secondary level of Mine Up Edit Delete
Odborné dovednosti
číst plynule bez poruch
používat ve svém projevu spisovný český jazyk
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti
read seamlessly without disturbance
use writing Czech language in your speech
observe the principles of correct pronunciation in their speech
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
recognizes the problem, clarifies its nature, breaks it down into parts,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
reflexe metodických postupů užívaných při nácviku čtení s porozuměním
popsat techniky pro rozvoj poslechu s porozuměním
popsat techniky pro rozvoj čtení s porozuměním
reflection of the methodological procedures used in reading exercises with understanding
escribe techniques for developing listening with understanding
describe reading development techniques with Understanding Mine Up Edit Delete
Odborné dovednosti
metakognice a sebereflexe při nácviku čtení s porozuměním
tvorba materiálů pro nácvik čtení s porozuměním
výběr a úprava textů pro nácvik čtení s porozuměním
metacognition and self-reflection in reading exercises with understanding
creation of materials for reading exercises with understanding
selection and editing of texts for reading exercises with understanding
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce,
decide independently and responsibly on the basis of a framework award in contexts only partially known,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Výuka podporovaná multimédii,
Přednáška s aktivizací studentů,
Řešení problémů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Kooperativní výuka,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
test v případě neúčasti na výuce
Seminární práce,
Test,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Bednářová, Jiřina. Čteme se skřítkem Alfrédem : čtení s porozuměním a hry s jazykem. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0989-5.
  • Bednářová, Jiřina. Všestranná příprava do školy. 1. vydání. 2020. ISBN 978-80-266-1542-2.
  • Michalová, Zdena. Základy čtení : (projekt odysseus) : čítanka pro práci s dětmi se specifickými poruchami učení. II. 1. vyd. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 2002. ISBN 80-85808-99-4.
  • Sigmundová, Alena. Čtení s porozuměním jako předpoklad úspěšné strategie řešení slovních úloh v matematice. 2019. ISBN 978-80-7603-047-3.
  • Štěrbová, Ludmila; Zelinková, Olga. Čtení mě baví 1 : Zachráněná vrána : Myš a lev. Praha : DYS, 1995.
  • Zelinková, Olga; Čedík, Miloslav. Mám dyslexii : průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0349-0.
  • Zelinková, Olga. Čtení mě baví II. : Přelet Atlantiku : Martinův sen. Praha : DYS, 2003. ISBN 80-86255-01-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr