Lecturer(s)
|
-
Maříková Daniela, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Reading with comprehension and its evolution, reading with comprehension versus practicing the technique of reading. 2. Listening with understanding, developing assumptions (preliteracy) for the development of reading with understanding. 3. Specific reading practice practices with comprehension. 4. Selection of texts and their editing in reading practice with comprehension. 5. Creation of your own didactic materials during reading exercises with comprehension. 6. Reading testing with comprehension and its evaluation. 7. Partial methods of working with text, development of critical thinking. 8. Reading with comprehension in Czech language, mathematics, firsts and other subjects. 9. Vocabulary development in relation to reading comprehension. 10. Developing comprehension reading within media education.
|
Learning activities and teaching methods
|
- unspecified
- 50 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
objasnit základní pojmy z vývojové psychologie, pedagogické psychologie a ze speciální pedagogiky |
objasnit základní pojmy z morfologické, syntaktické a lexikální roviny na středoškolské úrovni |
clarify basic concepts from developmental psychology, pedagogical psychology and special pedagogy |
clarify basic concepts from the morphological, syntactic and lexical planes at the secondary level of Mine Up Edit Delete |
Skills |
---|
číst plynule bez poruch |
používat ve svém projevu spisovný český jazyk |
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti |
read seamlessly without disturbance |
use writing Czech language in your speech |
observe the principles of correct pronunciation in their speech |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
recognizes the problem, clarifies its nature, breaks it down into parts, |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
reflexe metodických postupů užívaných při nácviku čtení s porozuměním |
popsat techniky pro rozvoj poslechu s porozuměním |
popsat techniky pro rozvoj čtení s porozuměním |
reflection of the methodological procedures used in reading exercises with understanding |
escribe techniques for developing listening with understanding |
describe reading development techniques with Understanding Mine Up Edit Delete |
Skills |
---|
metakognice a sebereflexe při nácviku čtení s porozuměním |
tvorba materiálů pro nácvik čtení s porozuměním |
výběr a úprava textů pro nácvik čtení s porozuměním |
metacognition and self-reflection in reading exercises with understanding |
creation of materials for reading exercises with understanding |
selection and editing of texts for reading exercises with understanding |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
decide independently and responsibly on the basis of a framework award in contexts only partially known, |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture with visual aids |
Lecture with a video analysis |
Interactive lecture |
Seminar |
Multimedia supported teaching |
Textual studies |
Task-based study method |
Skills demonstration |
Cooperative instruction |
Seminar classes |
Skills |
---|
Lecture with visual aids |
Lecture with a video analysis |
Multimedia supported teaching |
Interactive lecture |
Task-based study method |
Seminar classes |
Cooperative instruction |
Skills demonstration |
Competences |
---|
Task-based study method |
Self-study of literature |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
test v případě neúčasti na výuce |
Seminar work |
Test |
Oral exam |
Skills |
---|
Oral exam |
Skills demonstration during practicum |
Competences |
---|
Skills demonstration during practicum |
Continuous assessment |
Recommended literature
|
-
Bednářová, Jiřina. Čteme se skřítkem Alfrédem : čtení s porozuměním a hry s jazykem. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0989-5.
-
Bednářová, Jiřina. Všestranná příprava do školy. 1. vydání. 2020. ISBN 978-80-266-1542-2.
-
Michalová, Zdena. Základy čtení : (projekt odysseus) : čítanka pro práci s dětmi se specifickými poruchami učení. II. 1. vyd. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 2002. ISBN 80-85808-99-4.
-
Sigmundová, Alena. Čtení s porozuměním jako předpoklad úspěšné strategie řešení slovních úloh v matematice. 2019. ISBN 978-80-7603-047-3.
-
Štěrbová, Ludmila; Zelinková, Olga. Čtení mě baví 1 : Zachráněná vrána : Myš a lev. Praha : DYS, 1995.
-
Zelinková, Olga; Čedík, Miloslav. Mám dyslexii : průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0349-0.
-
Zelinková, Olga. Čtení mě baví II. : Přelet Atlantiku : Martinův sen. Praha : DYS, 2003. ISBN 80-86255-01-8.
|