Vyučující
|
-
Karpuchina Daniela, Mgr. Ph.D.
-
Havlíček Pavel, PhDr. CSc.
-
Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Témata výuky: 1. Vymezení didaktiky českého jazyka, předmět zkoumání disciplíny. 2. Vzdělávací oblast jazyk a jazyková komunikace v RVP ZV. 3. Obecné a speciální didaktické zásady uplatňované v jazykovém vyučování 4. Vyučovací metody a organizační formy ve vzdělávací oblasti jazyk a jazyková komunikace. 5. Příprava na vyučovací hodinu. 6. Učivo o slovní zásobě a významu slov. 7. Učivo o tvoření slov a stavbě slov. 8. Učivo z morfologie - mluvnické kategorie jmen. 9. Učivo z morfologie - mluvnické kategorie sloves. 10. Učivo ze skladby - věta jednoduchá a souvětí. 11. Učivo ze skladby - syntaktické vztahy, skladební dvojice, větné členy. 12. Učivo ze skladby - druhy vět, pořádek vět, přímá řeč. 13. Učivo z hláskosloví a pravopisný výcvik.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit základní pojmy z fonetiky, morfologie, tvoření slov, morfematiky, syntaxe, lexikologie, |
vysvětlit vztah mezi jednotlivými jazykovými rovinami. |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat ve svém mluveném projevu zásady spisovné výslovnosti, |
v komunikátech psaných i mluvených užívat kodifikovaných tvarů jmenných i slovesných, |
napsat text v souladu s pravidly českého pravopisu, |
provést morfematickou a slovotvornou analýzu slova, morfologickou analýzu slovních tvarů v textu, syntaktickou analýzu větných celků. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit, jak je v jazykové složce předmětu český jazyk na 1. stupni ZŠ třeba respektovat jednotlivé obecné i speciální didaktické zásady |
porovnat účinnost jednotlivých vyučovacích metod a organizačních forem ve vztahu k různým jazykovým jevům, které si mají žáci osvojit |
porovnat různé typy jazykových cvičení užívaných na 1. stupni ZŠ |
vysvětlit, které logicko-myšlenkové procesy žák uplatňuje, když si osvojuje konkrétní jazykové jevy |
porovnat očekávané výstupy v jazykové výchově v 1. a 2. období uvedené v RVP ZV |
Odborné dovednosti |
---|
volit funkčně různé organizační formy pro jazykovou výchovu |
navrhnout vyučovací jednotky jazykové složky předmětu různého tematického zaměření |
vhodně aplikovat různé vyučovací metody |
nenásilně integrovat všechny tři složky vyučování českému jazyku (jazykovou, slohovou a komunikační a literární výchovu) |
nenásilně propojit jazykovou výchovu s jinými předměty vyučovanými na 1. stupni ZŠ |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Brabcová, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni ZŠ. Praha, 1990. ISBN 80-04-24251-0.
-
Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
David, Milan. Kapitoly z didaktiky českého jazyka na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2002.
-
Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
-
Hauser, Přemysl; Ondrášková, Karla. Základy didaktiky českého jazyka pro první stupeň základní školy. Brno, 1991. ISBN 80-210-0239-5.
-
Hník, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany : H & H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5.
-
Kamiš, Karel; Hanzová, Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. 2016. ISBN 978-80-7452-124-9.
-
Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2007. Praha, 2007.
-
Liptáková Ĺudmila. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov, 2015. ISBN 978-80-555-2951-6.
-
Macháčková, Iva - Vejvodová, Jana. Práce s učebnicemi českého jazyka na prvním stupni ZŠ. Plzeň, 1996.
-
Macháčková, Iva - Vejvodová, Jana. Soubor cvičení z didaktiky mateřského jazyka pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Plzeň, 1991.
-
Nováková, Iva. Víš, co čteš? : luštění s nácvikem pozorného čtení. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-751-0.
-
Nováková, Iva. Víš, co čteš? : luštění s nácvikem pozorného čtení. 2014. ISBN 978-80-262-0775-7.
-
Pravdová, Markéta,; Beneš, Martin. Jsme v češtině doma?. Praha : Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2146-5.
-
SVOBODOVÁ, Jana. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky : Počáteční fáze výuky mateřštiny.. Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-300-5.
-
Šmejkalová Martina. Nové trendy v didaktice českého jazyka. Praha, 2011. ISBN 978-80-7290-603.
-
Štěpáník Stanislav a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
-
Štěpáník Stanislav, Šmejkalová Martina. Průvodce začínajícího češtináře. Praha, 2016. ISBN 9788072909490.
|