Předmět: Didaktika českého jazyka 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika českého jazyka 1
Kód předmětu KČJ/DID1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Karpuchina Daniela, Mgr. Ph.D.
  • Havlíček Pavel, PhDr. CSc.
  • Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Témata výuky: 1. Vymezení didaktiky českého jazyka, předmět zkoumání disciplíny. 2. Vzdělávací oblast jazyk a jazyková komunikace v RVP ZV. 3. Obecné a speciální didaktické zásady uplatňované v jazykovém vyučování 4. Vyučovací metody a organizační formy ve vzdělávací oblasti jazyk a jazyková komunikace. 5. Příprava na vyučovací hodinu. 6. Učivo o slovní zásobě a významu slov. 7. Učivo o tvoření slov a stavbě slov. 8. Učivo z morfologie - mluvnické kategorie jmen. 9. Učivo z morfologie - mluvnické kategorie sloves. 10. Učivo ze skladby - věta jednoduchá a souvětí. 11. Učivo ze skladby - syntaktické vztahy, skladební dvojice, větné členy. 12. Učivo ze skladby - druhy vět, pořádek vět, přímá řeč. 13. Učivo z hláskosloví a pravopisný výcvik.

Studijní aktivity a metody výuky
Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Přednáška s demonstrací
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmy z fonetiky, morfologie, tvoření slov, morfematiky, syntaxe, lexikologie,
vysvětlit vztah mezi jednotlivými jazykovými rovinami.
Odborné dovednosti
aplikovat ve svém mluveném projevu zásady spisovné výslovnosti,
v komunikátech psaných i mluvených užívat kodifikovaných tvarů jmenných i slovesných,
napsat text v souladu s pravidly českého pravopisu,
provést morfematickou a slovotvornou analýzu slova, morfologickou analýzu slovních tvarů v textu, syntaktickou analýzu větných celků.
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit, jak je v jazykové složce předmětu český jazyk na 1. stupni ZŠ třeba respektovat jednotlivé obecné i speciální didaktické zásady
porovnat účinnost jednotlivých vyučovacích metod a organizačních forem ve vztahu k různým jazykovým jevům, které si mají žáci osvojit
porovnat různé typy jazykových cvičení užívaných na 1. stupni ZŠ
vysvětlit, které logicko-myšlenkové procesy žák uplatňuje, když si osvojuje konkrétní jazykové jevy
porovnat očekávané výstupy v jazykové výchově v 1. a 2. období uvedené v RVP ZV
Odborné dovednosti
volit funkčně různé organizační formy pro jazykovou výchovu
navrhnout vyučovací jednotky jazykové složky předmětu různého tematického zaměření
vhodně aplikovat různé vyučovací metody
nenásilně integrovat všechny tři složky vyučování českému jazyku (jazykovou, slohovou a komunikační a literární výchovu)
nenásilně propojit jazykovou výchovu s jinými předměty vyučovanými na 1. stupni ZŠ
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Brabcová, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni ZŠ. Praha, 1990. ISBN 80-04-24251-0.
  • Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • David, Milan. Kapitoly z didaktiky českého jazyka na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2002.
  • Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
  • Hauser, Přemysl; Ondrášková, Karla. Základy didaktiky českého jazyka pro první stupeň základní školy. Brno, 1991. ISBN 80-210-0239-5.
  • Hník, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany : H & H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5.
  • Kamiš, Karel; Hanzová, Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. 2016. ISBN 978-80-7452-124-9.
  • Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2007. Praha, 2007.
  • Liptáková Ĺudmila. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov, 2015. ISBN 978-80-555-2951-6.
  • Macháčková, Iva - Vejvodová, Jana. Práce s učebnicemi českého jazyka na prvním stupni ZŠ. Plzeň, 1996.
  • Macháčková, Iva - Vejvodová, Jana. Soubor cvičení z didaktiky mateřského jazyka pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Plzeň, 1991.
  • Nováková, Iva. Víš, co čteš? : luštění s nácvikem pozorného čtení. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-751-0.
  • Nováková, Iva. Víš, co čteš? : luštění s nácvikem pozorného čtení. 2014. ISBN 978-80-262-0775-7.
  • Pravdová, Markéta,; Beneš, Martin. Jsme v češtině doma?. Praha : Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2146-5.
  • SVOBODOVÁ, Jana. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky : Počáteční fáze výuky mateřštiny.. Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-300-5.
  • Šmejkalová Martina. Nové trendy v didaktice českého jazyka. Praha, 2011. ISBN 978-80-7290-603.
  • Štěpáník Stanislav a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
  • Štěpáník Stanislav, Šmejkalová Martina. Průvodce začínajícího češtináře. Praha, 2016. ISBN 9788072909490.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní