Vyučující
|
-
Šroub Vladislav, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Maříková Eva, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět oborové didaktiky literární výchovy, vztah k jiným vědám. 2. Literární výchova jako komunikační estetickovýchovný proces, jeho činitelé (žák, učitel, učivo, literární umění, koncepce vyučování) a jejich specifika a vzájemné vztahy ve vyučování. 3. Učebnice pro literární výchovu na 2. st. ZŠ (zvláště čítanky - didaktická kritéria jejich hodnocení a kvalifikovaná klasifikace), interaktivní multimediální učebnice. 4. Čtenářské kompetence pubescentů jako determinanta literární výchovy, naivní versus kritické čtenářství, četba žáka jako cíl a metoda. 5. Vztah literární vzdělanosti a učiva literární výchovy jako složky vyučovacího předmětu Čj, specifičnost a konkretizace klíčových kompetencí a očekávaných výstupů žáka 2. st. ZŠ, struktura učiva a její úloha ve strategii rozvoje žákova čtenářství a literární vzdělanosti. 6. Specifičnost didaktických principů v literární výchově, zvláště zásady vědeckosti, přiměřenosti, názornosti a kreativity v procesu osvojování učiva, v dosahování očekávaných výstupů a klíčových kompetencí, rozvoj estetické smyslovosti, emocionality, představivosti, fantazie a obrazného myšlení žáka ve vztahu k logickému úsudku a soudu o literatuře, akcent na zásadu integrity všech složek předmětu, principy hodnocení žákova výkonu, diagnostické a evaluační metody v literární výchově, vztah hodnocení a klasifikace, komplex hodnocených aktivit žáka. 7. Literárněvýchovné strategie, zvláště metody motivační a interpretační; didaktická interpretace textu, její funkce, determinanty a modifikace, vztah standardizované a tzv. skandální interpretace. 8. Metoda didaktické interpretace rozvíjející čtenářské aktivity žáka ve všech fázích recepce při práci s textem epickým, dramatickým a lyrickým v jednotlivých žánrech. 9. Metodika rozvoje konkretizační fáze žákovské recepce v interpretačně - produkčních slovesných aktivitách (žánrová transformace textu (dramatizace a další možnosti), tvorba filmového scénáře, metodika tvůrčího psaní). Metody tvořivé dramatiky, výrazné čtení. Referát na literární téma, pokusy o esej, o literární kritiku. Rozvoj žákovy slovesné kreativity. 10. Metody osvojování klasické literatury pro dospělé v historických periodách vývoje v rámci tematicko - žánrových literárních celků s přihlédnutím ke kontextu geneze vybraných textů (v evropském a světovém kontextu). Metodika zaměřená na historickou stylovost poetiky a její proměny (vztah kulturně historického a literárního kontextu a textu, žánrové a autorské kontexty, expoziční metodika - didaktická interpretace jako metoda problémového výkladu, vztah demonstrace textem, ilustrace textem a interpretace textu. 11. Struktura tematického celku učiva, vztah vyučovací jednotky a tematického celku na ZŠ, tzv. aktuální hodina literární výchovy, čtenářské dílny kritického čtení, divadelní a filmová výchova, literární výchova v mezipředmětových vztazích, zvláště s Hv a Vv, s D, Ov, Ps; estetickovýchovné projekty; fáze přípravy učitele na vyučování. Témata 8, 9 a 10 budou mít větší časovou dotaci než ostatní. Práce v semináři bude založena na didaktickém řešení modelových situací a na didaktické interpretaci textu. Seznámení s konkrétní podobou nástrojů měření v daných předmětech, klasifikace a kritické hodnocení těchto nástrojů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 28 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat a charakterizovat základní didaktické zásady |
charakterizovat základní psychologické poznatky o věkových specifikách vnímání a učení žáků |
vysvětlit vybrané učivo po odborné stránce včetně pamětného osvojení |
vysvětlit problémové stránky tématu, důležitost tématu a důvod jeho zařazení do školní výuky |
list and characterize basic didactic principles |
to characterize basic psychological knowledge about the age specifics of pupils' perception and learning |
explain the selected curriculum from a technical point of view, including rote learning |
explain the problematic aspects of the topic, the importance of the topic and the reason for its inclusion in school teaching |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně vyhledat potřebné informace, využít k tomu odbornou literaturu, periodika, knihovny, studovny, internet |
realizovat drobné řečnické výkony (krátký částečně připravený projev, vhodná neverbální komunikace, tvorba jednoduché multimediální podpory) |
independently search for the necessary information, use specialist literature, periodicals, libraries, study rooms, the Internet for this |
realize small speaking performances (short partially prepared speech, suitable non-verbal communication, creation of simple multimedia support) Down Up Edit Delete |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat základní cíle literární výchovy na ZŠ a vysvětlit jejich význam |
rozlišit a rozhodnout mezi sumou odborných informací a poznatků k vybranému tématu a mezi okruhem informací a poznatků relevantních pro tvorbu programu vyučovací jednotky pro konkrétní ročník a věk žáků |
charakterizovat některé výhody a nevýhody nejrozšířenějších učebnic, zdůvodnit výběr jedné z nich |
vysvětlit specifičnost literární výchovy jako estetickovýchovného procesu v kontextu dalších estetickovýchovných předmětů (především v mezipředmětových vztazích s Hv a Vv), |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout a zpracovat program vyučovací jednotky |
vybrat odpovídající, věku žáků přiměřenou oblast informací a vhodných komunikátů pro použití ve výuce |
provést didaktické zpracování učiva (na konkrétní téma, pro konkrétní ročník a věk žáků) |
vytvořit program učební jednotky včetně motivačních a aktivizačních prvků, samostatné práce žáků, částečného přihlédnutí k některým zvláštní potřebám |
zvolit způsob měření/hodnocení výsledků učení pro konkrétní aktivitu a výběr zdůvodnit |
realizovat samostatný řečnický/komunikátorský výkon (přednést krátký nepřipravený projev, moderovat krátkou diskusi, tvořit vhodné otázky, prezentovat informace s multimediální podporou |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Český jazyk a literatura.
-
Host do školy: Měsíčník pro literaturu a čtenáře. Brno : Spolek přátel vydávání časopisu Host a Nakladatelství Host, ----.
-
On-line katalogy knihoven.
-
Tvořivá dramatika. Praha : Artama, 19--.
-
Učebnice pro literární výchovu na 2. st. ZŠ.
-
Výuka národní literatury v mezipředmětových vztazích : sborník z mezinárodního semináře. Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-7044-767-2.
-
Beránková, Eva; Kostečka, Jiří. Přečtěte si s námi : Literární interpretace pro vyučovací praxi. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-24573-0.
-
Beránková, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
-
Bína, Daniel,; Niklesová, Eva. Hledání nových cest v didaktice slohu a literární výchovy. České Budějovice . Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7394-059-1.
-
Čapek, Robert. Líný učitel.
-
FIŠER Zbyněk. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6121-7.
-
GEJGUŠOVÁ Ivana. Hodnoty v literatuře a v současném čtenářství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-476-4.
-
GEJGUŠOVÁ Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
-
GEJGUŠOVÁ Ivana. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole : podíl doporučené četby na dětském čtenářství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-013-1.
-
GEJGUŠOVÁ Ivana. Principy a cesty školní výuky české literatury. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-956-1.
-
Germušková,Marta. Literárny text v didaktickej komunikácii.. Prešov: FHPV PU, 2003.
-
Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
-
Hník, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
-
Hník, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany : H & H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5.
-
JINDRÁČEK Václav. Dětská pojetí uměleckého textu jako východiska školní interpretace. Ústní nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011. ISBN 978-80-7414-429-5.
-
Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : (se změnami provedenými k 1.9. 2007). Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.
-
Koťátková, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9.
-
Kožmín, Zdeněk. Interpretace básní : Určeno pro učitele čes. jaz. a lit. na SŠ. Praha : SPN, 1986.
-
Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh : Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
-
Lederbuchová, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. II.. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-364-X.
-
Lederbuchová, Ladislava. Dítě a kniha : o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6.
-
LEDERBUCHOVÁ Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-891-.
-
Lederbuchová, Ladislava. Multikulturní výchova a metody tvořivé dramatiky v přípravě budoucích učitelů literární výchovy. História, súčasnosť a perspektívy učiteľského vzde. 2005.
-
Ležáková, Dana; Bína, Daniel. Komunikační kompetence v literární výchově. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2006. ISBN 978-80-7040-935-0.
-
Machková, Eva. Základy dramatické výchovy. Praha: Středočeské nakladatelství, 1980.
-
NOVÁK Radomil. Prostor pro češtinu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-004-9.
-
SLAVÍK Jan. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
STUCHLÍKOVÁ Iva et. al. Oborové didaktiky : vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
Šimonová, Brigita. Moderný človek, literatúra a škola. Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, 2000.
-
ŠKODA Jiří. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
-
Šrámková, Vítězslava; Hůrková-Novotná, Jiřina. Mluvený projev a přednes : Učebnice pro 2. a 3. roč. stř. pedagog. škol a pro učitele gymnázií pro nepovinný předmět Umělecký přednes. Praha, 1984.
-
VALA Jaroslav. Literární výchova ve škole: vzpomínky, vize, zkušenosti. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4481-9.
-
VALA Jaroslav. Poezie, studenti a učitelé: recepce, interpretace, výuka. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3922-8.
-
VALA Jaroslav. Poezie v literární výchově. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2761-4.
-
VALENTA Josef. Divadlo nebo život!, aneb, Metafora divadla jako prostředek poznávání. Praha : KANT - Karel Kerlický pro AMU, 2019. ISBN 978-80-7437-306-0.
-
Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura Strom, 1997. ISBN 80-901954-1-5.
|