Předmět: Didaktika literatury pro ZŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika literatury pro ZŠ
Kód předmětu KČJ/DIDL
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šroub Vladislav, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Maříková Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Předmět oborové didaktiky literární výchovy, vztah k jiným vědám. 2. Literární výchova jako komunikační estetickovýchovný proces, jeho činitelé (žák, učitel, učivo, literární umění, koncepce vyučování) a jejich specifika a vzájemné vztahy ve vyučování. 3. Učebnice pro literární výchovu na 2. st. ZŠ (zvláště čítanky - didaktická kritéria jejich hodnocení a kvalifikovaná klasifikace), interaktivní multimediální učebnice. 4. Čtenářské kompetence pubescentů jako determinanta literární výchovy, naivní versus kritické čtenářství, četba žáka jako cíl a metoda. 5. Vztah literární vzdělanosti a učiva literární výchovy jako složky vyučovacího předmětu Čj, specifičnost a konkretizace klíčových kompetencí a očekávaných výstupů žáka 2. st. ZŠ, struktura učiva a její úloha ve strategii rozvoje žákova čtenářství a literární vzdělanosti. 6. Specifičnost didaktických principů v literární výchově, zvláště zásady vědeckosti, přiměřenosti, názornosti a kreativity v procesu osvojování učiva, v dosahování očekávaných výstupů a klíčových kompetencí, rozvoj estetické smyslovosti, emocionality, představivosti, fantazie a obrazného myšlení žáka ve vztahu k logickému úsudku a soudu o literatuře, akcent na zásadu integrity všech složek předmětu, principy hodnocení žákova výkonu, diagnostické a evaluační metody v literární výchově, vztah hodnocení a klasifikace, komplex hodnocených aktivit žáka. 7. Literárněvýchovné strategie, zvláště metody motivační a interpretační; didaktická interpretace textu, její funkce, determinanty a modifikace, vztah standardizované a tzv. skandální interpretace. 8. Metoda didaktické interpretace rozvíjející čtenářské aktivity žáka ve všech fázích recepce při práci s textem epickým, dramatickým a lyrickým v jednotlivých žánrech. 9. Metodika rozvoje konkretizační fáze žákovské recepce v interpretačně - produkčních slovesných aktivitách (žánrová transformace textu (dramatizace a další možnosti), tvorba filmového scénáře, metodika tvůrčího psaní). Metody tvořivé dramatiky, výrazné čtení. Referát na literární téma, pokusy o esej, o literární kritiku. Rozvoj žákovy slovesné kreativity. 10. Metody osvojování klasické literatury pro dospělé v historických periodách vývoje v rámci tematicko - žánrových literárních celků s přihlédnutím ke kontextu geneze vybraných textů (v evropském a světovém kontextu). Metodika zaměřená na historickou stylovost poetiky a její proměny (vztah kulturně historického a literárního kontextu a textu, žánrové a autorské kontexty, expoziční metodika - didaktická interpretace jako metoda problémového výkladu, vztah demonstrace textem, ilustrace textem a interpretace textu. 11. Struktura tematického celku učiva, vztah vyučovací jednotky a tematického celku na ZŠ, tzv. aktuální hodina literární výchovy, čtenářské dílny kritického čtení, divadelní a filmová výchova, literární výchova v mezipředmětových vztazích, zvláště s Hv a Vv, s D, Ov, Ps; estetickovýchovné projekty; fáze přípravy učitele na vyučování. Témata 8, 9 a 10 budou mít větší časovou dotaci než ostatní. Práce v semináři bude založena na didaktickém řešení modelových situací a na didaktické interpretaci textu. Seznámení s konkrétní podobou nástrojů měření v daných předmětech, klasifikace a kritické hodnocení těchto nástrojů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací
  • Kontaktní výuka - 36 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 28 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat a charakterizovat základní didaktické zásady
charakterizovat základní psychologické poznatky o věkových specifikách vnímání a učení žáků
vysvětlit vybrané učivo po odborné stránce včetně pamětného osvojení
vysvětlit problémové stránky tématu, důležitost tématu a důvod jeho zařazení do školní výuky
list and characterize basic didactic principles
to characterize basic psychological knowledge about the age specifics of pupils' perception and learning
explain the selected curriculum from a technical point of view, including rote learning
explain the problematic aspects of the topic, the importance of the topic and the reason for its inclusion in school teaching
Odborné dovednosti
samostatně vyhledat potřebné informace, využít k tomu odbornou literaturu, periodika, knihovny, studovny, internet
realizovat drobné řečnické výkony (krátký částečně připravený projev, vhodná neverbální komunikace, tvorba jednoduché multimediální podpory)
independently search for the necessary information, use specialist literature, periodicals, libraries, study rooms, the Internet for this
realize small speaking performances (short partially prepared speech, suitable non-verbal communication, creation of simple multimedia support) Down Up Edit Delete
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenovat základní cíle literární výchovy na ZŠ a vysvětlit jejich význam
rozlišit a rozhodnout mezi sumou odborných informací a poznatků k vybranému tématu a mezi okruhem informací a poznatků relevantních pro tvorbu programu vyučovací jednotky pro konkrétní ročník a věk žáků
charakterizovat některé výhody a nevýhody nejrozšířenějších učebnic, zdůvodnit výběr jedné z nich
vysvětlit specifičnost literární výchovy jako estetickovýchovného procesu v kontextu dalších estetickovýchovných předmětů (především v mezipředmětových vztazích s Hv a Vv),
Odborné dovednosti
navrhnout a zpracovat program vyučovací jednotky
vybrat odpovídající, věku žáků přiměřenou oblast informací a vhodných komunikátů pro použití ve výuce
provést didaktické zpracování učiva (na konkrétní téma, pro konkrétní ročník a věk žáků)
vytvořit program učební jednotky včetně motivačních a aktivizačních prvků, samostatné práce žáků, částečného přihlédnutí k některým zvláštní potřebám
zvolit způsob měření/hodnocení výsledků učení pro konkrétní aktivitu a výběr zdůvodnit
realizovat samostatný řečnický/komunikátorský výkon (přednést krátký nepřipravený projev, moderovat krátkou diskusi, tvořit vhodné otázky, prezentovat informace s multimediální podporou
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Skupinová konzultace,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Český jazyk a literatura.
  • Host do školy: Měsíčník pro literaturu a čtenáře. Brno : Spolek přátel vydávání časopisu Host a Nakladatelství Host, ----.
  • On-line katalogy knihoven.
  • Tvořivá dramatika. Praha : Artama, 19--.
  • Učebnice pro literární výchovu na 2. st. ZŠ.
  • Výuka národní literatury v mezipředmětových vztazích : sborník z mezinárodního semináře. Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-7044-767-2.
  • Beránková, Eva; Kostečka, Jiří. Přečtěte si s námi : Literární interpretace pro vyučovací praxi. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-24573-0.
  • Beránková, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
  • Bína, Daniel,; Niklesová, Eva. Hledání nových cest v didaktice slohu a literární výchovy. České Budějovice . Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7394-059-1.
  • Čapek, Robert. Líný učitel.
  • FIŠER Zbyněk. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6121-7.
  • GEJGUŠOVÁ Ivana. Hodnoty v literatuře a v současném čtenářství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-476-4.
  • GEJGUŠOVÁ Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
  • GEJGUŠOVÁ Ivana. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole : podíl doporučené četby na dětském čtenářství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-013-1.
  • GEJGUŠOVÁ Ivana. Principy a cesty školní výuky české literatury. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-956-1.
  • Germušková,Marta. Literárny text v didaktickej komunikácii.. Prešov: FHPV PU, 2003.
  • Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
  • Hník, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
  • Hník, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany : H & H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5.
  • JINDRÁČEK Václav. Dětská pojetí uměleckého textu jako východiska školní interpretace. Ústní nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011. ISBN 978-80-7414-429-5.
  • Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : (se změnami provedenými k 1.9. 2007). Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.
  • Koťátková, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9.
  • Kožmín, Zdeněk. Interpretace básní : Určeno pro učitele čes. jaz. a lit. na SŠ. Praha : SPN, 1986.
  • Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh : Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
  • Lederbuchová, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. II.. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-364-X.
  • Lederbuchová, Ladislava. Dítě a kniha : o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6.
  • LEDERBUCHOVÁ Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-891-.
  • Lederbuchová, Ladislava. Multikulturní výchova a metody tvořivé dramatiky v přípravě budoucích učitelů literární výchovy. História, súčasnosť a perspektívy učiteľského vzde. 2005.
  • Ležáková, Dana; Bína, Daniel. Komunikační kompetence v literární výchově. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2006. ISBN 978-80-7040-935-0.
  • Machková, Eva. Základy dramatické výchovy. Praha: Středočeské nakladatelství, 1980.
  • NOVÁK Radomil. Prostor pro češtinu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-004-9.
  • SLAVÍK Jan. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • STUCHLÍKOVÁ Iva et. al. Oborové didaktiky : vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
  • Šimonová, Brigita. Moderný človek, literatúra a škola. Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, 2000.
  • ŠKODA Jiří. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
  • Šrámková, Vítězslava; Hůrková-Novotná, Jiřina. Mluvený projev a přednes : Učebnice pro 2. a 3. roč. stř. pedagog. škol a pro učitele gymnázií pro nepovinný předmět Umělecký přednes. Praha, 1984.
  • VALA Jaroslav. Literární výchova ve škole: vzpomínky, vize, zkušenosti. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4481-9.
  • VALA Jaroslav. Poezie, studenti a učitelé: recepce, interpretace, výuka. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3922-8.
  • VALA Jaroslav. Poezie v literární výchově. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2761-4.
  • VALENTA Josef. Divadlo nebo život!, aneb, Metafora divadla jako prostředek poznávání. Praha : KANT - Karel Kerlický pro AMU, 2019. ISBN 978-80-7437-306-0.
  • Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura Strom, 1997. ISBN 80-901954-1-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr