Vyučující
|
-
Šroub Vladislav, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Maříková Eva, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět oborové didaktiky literární výchovy, vztah k jiným vědám, zvláště k obecné didaktice a literárněkomunikační teorii recepce, metody vědecké práce. 2. Literární výchova jako komunikační estetickovýchovný proces, jeho činitelé (žák, učitel, učivo, literární umění, koncepce vyučování) a jejich specifika a vzájemné vztahy ve vyučování. 3. Čtenářské kompetence žáků, pubescentů a adolescentů jako determinanta literární výchovy. 4. Vztah literární vzdělanosti a učiva literární výchovy jako složky vyučovacího předmětu Čj, specifičnost a konkretizace klíčových kompetencí a očekávaných výstupů 5. Specifičnost didaktických principů v literární výchově, zvláště zásady přiměřenosti, názornosti, kreativity a vědeckosti v procesu osvojování učiva, akcent na zásadu integrity všech složek předmětu. 6. Literárněvýchovné strategie, zvláště metody motivační a interpretační; podoby frontální, individuální a týmové práce žáků, místo písemné samostatné práce v literární výchově. 7. Didaktická interpretace textu, její funkce, determinanty a modifikace, vztah standardizované a tzv. skandální interpretace, principy didaktické interpretace textu; rozvíjení čtenářské aktivity žáka ve všech fázích recepce při práci s textem syžetovým, lyrickým a v jednotlivých žánrech literárních druhů. 8. Metodika rozvoje konkretizační fáze žákovské recepce v interpretačně-produkčních slovesných aktivitách. Metody osvojování učiva o literatuře v historických periodách vývoje literatury starší (v evropském a světovém kontextu (expoziční metodika, vztah demonstrace textem, ilustrace textem a interpretace textu). 9. Metody osvojování učiva o směrech a stylech literatury moderní v 19., 20. a 21. století (didaktická interpretace textu jako metoda problémového výkladu). 10. Metody tvořivé dramatiky, vstup do role a jeho didaktické funkce, výrazné čtení jako interpretační metoda a zároveň cíl interpretace, metodika výrazného čtení žáka a pokusů o umělecký přednes. 11. Struktura tematického celku učiva, vztah vyučovací jednotky a tematického celku, typy vyučovacích hodin, divadelní a filmová výchova, literární výchova v mezipředmětových vztazích; fáze přípravy učitele na vyučování. 12. Učebnice pro literární výchovu (zvláště čítanky - didaktická kritéria jejich hodnocení a kvalifikovaná klasifikace), multimediální učebnice pro literární výchovu, práce s interaktivní tabulí, další pomůcky (druhy, funkce). 13. Diagnostické a evaluační metody. Seznámení s konkrétní podobou nástrojů měření v daných předmětech, klasifikace a kritické hodnocení těchto nástrojů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostudium literatury, Přednáška s demonstrací
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat a charakterizovat základní didaktické zásady |
charakterizovat základní psychologické poznatky o věkových specifikách vnímání a učení žáků |
vysvětlit vybrané učivo po odborné stránce, vysvětlit složitost a problémové stránky tématu, jeho důležitost a důvod jeho zařazení do školní výuky |
list and characterize basic didactic principles |
charakterizovat základní psychologické poznatky o věkových specifikách vnímání a učení žáků |
explain the selected curriculum from a technical point of view, explain the complexity and problematic aspects of the topic, its importance and the reason for its inclusion in school teaching |
Odborné dovednosti |
---|
vyhledat potřebné informace, využít k tomu odbornou literaturu, periodika, knihovny, studovny, internet |
vytvořit částečně připravený mluvený projev, užít vhodné prostředky neverbální komunikace |
vytvořit jednoduchou multimediální podporu |
search for the necessary information, use specialist literature, periodicals, libraries, study rooms, the Internet for this |
create a partially prepared speech, use appropriate means of non-verbal communication |
create a simple multimedia support |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
uvést základní cíle a smysl výuky literatury na SŠ a vysvětlit jejich důležitost a význam |
rozlišit sumu odborných informací a poznatků k vybranému tématu a okruh informací a poznatků relevantních pro tvorbu programu vyučovací jednotky pro konkrétní ročník a věk studentů |
charakterizovat některé výhody a nevýhody nejrozšířenějších učebnic, antologií, učebních opor aj., zdůvodnit výběr jedné z nich |
Odborné dovednosti |
---|
připravit program vyučovací jednotky/bloku/projekt |
vybrat oblast informací a vhodných komunikátů (odpovídající typu školy a věku studentů) pro použití ve výuce |
provést didaktické zpracování učiva (na konkrétní téma, pro konkrétní ročník/věk žáků) |
vytvořit program učební jednotky včetně motivačních a aktivizačních prvků, samostatné a skupinové práce, částečného přihlédnutí k některým zvláštním potřebám |
zvolit způsob měření/hodnocení výsledků učení pro konkrétní aktivitu a výběr zdůvodnit |
realizovat samostatný řečnický/komunikátorský výkon (přednést krátký nepřipravený projev, moderovat krátkou diskusi, tvořit vhodné otázky, prezentovat informace s multimediální podporou |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Výuka národní literatury v mezipředmětových vztazích: sborník z mezinárodního semináře.. Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-7044-767-2.
-
BERÁNKOVÁ, E. KOSTEČKA, J. Přečtěte si s námi: literární interpretace pro vyučovací praxi.. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-24573-0.
-
Beránková, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
-
FIŠER Zbyněk. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6121-7.
-
GEJGUŠOVÁ Ivana. Hodnoty v literatuře a v současném čtenářství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-476-4.
-
GEJGUŠOVÁ Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
-
GEJGUŠOVÁ Ivana. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole : podíl doporučené četby na dětském čtenářství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-013-1.
-
GEJGUŠOVÁ Ivana. Principy a cesty školní výuky české literatury. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-956-1.
-
Hník, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. 2021. ISBN 978-80-246-4959-7.
-
HOZNAUER, M. Dobrodružství s literaturou: vybrané texty k výuce literatury na literární semináře.. Praha: SON, 1993. ISBN 80-04-26046-2.
-
JINDRÁČEK Václav. Dětská pojetí uměleckého textu jako východiska školní interpretace. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011. ISBN 978-80-7414-429-5.
-
KOLEKTIV. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
-
Komberec, J. Co už tu zbývá z Karla Čapka: nad autorovým dílem v kontextu středoškolského vzdělávání. Cherm, 2018.
-
KOŽMÍN, Z. Interpretace básní: určeno pro učitele českého jazyka a literární výchovy na SŠ.. Praha: SPN, 1986.
-
KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh: malé traktáty a malé scénáře.. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
-
LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole II.. Plzeň: ZČU, 1997. ISBN 80-7082-364-X.
-
LEDERBUCHOVÁ Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-891-.
-
Machková, Eva. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 5., rozšíř. vyd., v Středočes. kraj. kult. středis. 2. Praha : Středočeské krajské kulturní středisko, 1990.
-
NEZKUSIL, V. Nástin didaktiky literární výchovy: čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií: z praxe pro praxi.. Praha: PedF UK, 2004. ISBN 80-7290-160-5.
-
NOVÁK Radomil. Adaptace literárního díla a její didaktické využití. Ostrava : Klub učitelů češtiny při katedře českého jazyka s didaktikou PdF Ostravské univerzity, 2002. ISBN 80-7042-221-1.
-
NOVÁK Radomil. Prostor pro češtinu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-004-9.
-
Pánková, V. Český psychologický román v literární výchově na střední škole. Plzeň, 2023.
-
POSLEDNÍ. P. Hledání tvaru: současná literární kultura na gymnáziu.. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-435-9.
-
SLAVÍK Jan. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno : Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
STUCHLÍKOVÁ Iva et. al. Oborové didaktiky : vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
ŠKODA Jiří. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
-
VALA Jaroslav. Literární výchova ve škole: vzpomínky, vize, zkušenosti. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4481-9.
-
VALA Jaroslav. Poezie, studenti a učitelé: recepce, interpretace, výuka. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3922-8.
-
VALA Jaroslav. Poezie v literární výchově. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2761-4.
-
VALENTA Josef. Divadlo nebo život!, aneb, Metafora divadla jako prostředek poznávání. Praha : KANT - Karel Kerlický pro AMU, 2019. ISBN 978-80-7437-306-0.
-
VALENTA Josef. Metody a techniky dramatické výchovy : herní celky, dramata, hra v roli, typy dramatické výchovy, principy jednotlivých technik, řízení vyučování v dramatické výchově. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
-
Zítková, Jitka. Teorie výuky literatury v historické perspektivě. 2020. ISBN 978-80-210-9629-5.
|