Předmět: Didaktika literatury

« Zpět
Název předmětu Didaktika literatury
Kód předmětu KČJ/DIDSŠ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šroub Vladislav, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Maříková Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Předmět oborové didaktiky literární výchovy, vztah k jiným vědám, zvláště k obecné didaktice a literárněkomunikační teorii recepce, metody vědecké práce. 2. Literární výchova jako komunikační estetickovýchovný proces, jeho činitelé (žák, učitel, učivo, literární umění, koncepce vyučování) a jejich specifika a vzájemné vztahy ve vyučování. 3. Čtenářské kompetence žáků, pubescentů a adolescentů jako determinanta literární výchovy. 4. Vztah literární vzdělanosti a učiva literární výchovy jako složky vyučovacího předmětu Čj, specifičnost a konkretizace klíčových kompetencí a očekávaných výstupů 5. Specifičnost didaktických principů v literární výchově, zvláště zásady přiměřenosti, názornosti, kreativity a vědeckosti v procesu osvojování učiva, akcent na zásadu integrity všech složek předmětu. 6. Literárněvýchovné strategie, zvláště metody motivační a interpretační; podoby frontální, individuální a týmové práce žáků, místo písemné samostatné práce v literární výchově. 7. Didaktická interpretace textu, její funkce, determinanty a modifikace, vztah standardizované a tzv. skandální interpretace, principy didaktické interpretace textu; rozvíjení čtenářské aktivity žáka ve všech fázích recepce při práci s textem syžetovým, lyrickým a v jednotlivých žánrech literárních druhů. 8. Metodika rozvoje konkretizační fáze žákovské recepce v interpretačně-produkčních slovesných aktivitách. Metody osvojování učiva o literatuře v historických periodách vývoje literatury starší (v evropském a světovém kontextu (expoziční metodika, vztah demonstrace textem, ilustrace textem a interpretace textu). 9. Metody osvojování učiva o směrech a stylech literatury moderní v 19., 20. a 21. století (didaktická interpretace textu jako metoda problémového výkladu). 10. Metody tvořivé dramatiky, vstup do role a jeho didaktické funkce, výrazné čtení jako interpretační metoda a zároveň cíl interpretace, metodika výrazného čtení žáka a pokusů o umělecký přednes. 11. Struktura tematického celku učiva, vztah vyučovací jednotky a tematického celku, typy vyučovacích hodin, divadelní a filmová výchova, literární výchova v mezipředmětových vztazích; fáze přípravy učitele na vyučování. 12. Učebnice pro literární výchovu (zvláště čítanky - didaktická kritéria jejich hodnocení a kvalifikovaná klasifikace), multimediální učebnice pro literární výchovu, práce s interaktivní tabulí, další pomůcky (druhy, funkce). 13. Diagnostické a evaluační metody. Seznámení s konkrétní podobou nástrojů měření v daných předmětech, klasifikace a kritické hodnocení těchto nástrojů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostudium literatury, Přednáška s demonstrací
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 36 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat a charakterizovat základní didaktické zásady
charakterizovat základní psychologické poznatky o věkových specifikách vnímání a učení žáků
vysvětlit vybrané učivo po odborné stránce, vysvětlit složitost a problémové stránky tématu, jeho důležitost a důvod jeho zařazení do školní výuky
list and characterize basic didactic principles
charakterizovat základní psychologické poznatky o věkových specifikách vnímání a učení žáků
explain the selected curriculum from a technical point of view, explain the complexity and problematic aspects of the topic, its importance and the reason for its inclusion in school teaching
Odborné dovednosti
vyhledat potřebné informace, využít k tomu odbornou literaturu, periodika, knihovny, studovny, internet
vytvořit částečně připravený mluvený projev, užít vhodné prostředky neverbální komunikace
vytvořit jednoduchou multimediální podporu
search for the necessary information, use specialist literature, periodicals, libraries, study rooms, the Internet for this
create a partially prepared speech, use appropriate means of non-verbal communication
create a simple multimedia support
Obecné způsobilosti
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Výsledky učení
Odborné znalosti
uvést základní cíle a smysl výuky literatury na SŠ a vysvětlit jejich důležitost a význam
rozlišit sumu odborných informací a poznatků k vybranému tématu a okruh informací a poznatků relevantních pro tvorbu programu vyučovací jednotky pro konkrétní ročník a věk studentů
charakterizovat některé výhody a nevýhody nejrozšířenějších učebnic, antologií, učebních opor aj., zdůvodnit výběr jedné z nich
Odborné dovednosti
připravit program vyučovací jednotky/bloku/projekt
vybrat oblast informací a vhodných komunikátů (odpovídající typu školy a věku studentů) pro použití ve výuce
provést didaktické zpracování učiva (na konkrétní téma, pro konkrétní ročník/věk žáků)
vytvořit program učební jednotky včetně motivačních a aktivizačních prvků, samostatné a skupinové práce, částečného přihlédnutí k některým zvláštním potřebám
zvolit způsob měření/hodnocení výsledků učení pro konkrétní aktivitu a výběr zdůvodnit
realizovat samostatný řečnický/komunikátorský výkon (přednést krátký nepřipravený projev, moderovat krátkou diskusi, tvořit vhodné otázky, prezentovat informace s multimediální podporou
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Skupinová konzultace,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Přednáška s aktivizací studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Seminární výuka (badatelské metody),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Výuka národní literatury v mezipředmětových vztazích: sborník z mezinárodního semináře.. Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-7044-767-2.
  • BERÁNKOVÁ, E. KOSTEČKA, J. Přečtěte si s námi: literární interpretace pro vyučovací praxi.. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-24573-0.
  • Beránková, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
  • FIŠER Zbyněk. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6121-7.
  • GEJGUŠOVÁ Ivana. Hodnoty v literatuře a v současném čtenářství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-476-4.
  • GEJGUŠOVÁ Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
  • GEJGUŠOVÁ Ivana. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole : podíl doporučené četby na dětském čtenářství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-013-1.
  • GEJGUŠOVÁ Ivana. Principy a cesty školní výuky české literatury. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-956-1.
  • Hník, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. 2021. ISBN 978-80-246-4959-7.
  • HOZNAUER, M. Dobrodružství s literaturou: vybrané texty k výuce literatury na literární semináře.. Praha: SON, 1993. ISBN 80-04-26046-2.
  • JINDRÁČEK Václav. Dětská pojetí uměleckého textu jako východiska školní interpretace. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011. ISBN 978-80-7414-429-5.
  • KOLEKTIV. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
  • Komberec, J. Co už tu zbývá z Karla Čapka: nad autorovým dílem v kontextu středoškolského vzdělávání. Cherm, 2018.
  • KOŽMÍN, Z. Interpretace básní: určeno pro učitele českého jazyka a literární výchovy na SŠ.. Praha: SPN, 1986.
  • KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh: malé traktáty a malé scénáře.. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
  • LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole II.. Plzeň: ZČU, 1997. ISBN 80-7082-364-X.
  • LEDERBUCHOVÁ Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-891-.
  • Machková, Eva. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 5., rozšíř. vyd., v Středočes. kraj. kult. středis. 2. Praha : Středočeské krajské kulturní středisko, 1990.
  • NEZKUSIL, V. Nástin didaktiky literární výchovy: čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií: z praxe pro praxi.. Praha: PedF UK, 2004. ISBN 80-7290-160-5.
  • NOVÁK Radomil. Adaptace literárního díla a její didaktické využití. Ostrava : Klub učitelů češtiny při katedře českého jazyka s didaktikou PdF Ostravské univerzity, 2002. ISBN 80-7042-221-1.
  • NOVÁK Radomil. Prostor pro češtinu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-004-9.
  • Pánková, V. Český psychologický román v literární výchově na střední škole. Plzeň, 2023.
  • POSLEDNÍ. P. Hledání tvaru: současná literární kultura na gymnáziu.. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-435-9.
  • SLAVÍK Jan. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno : Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • STUCHLÍKOVÁ Iva et. al. Oborové didaktiky : vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
  • ŠKODA Jiří. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
  • VALA Jaroslav. Literární výchova ve škole: vzpomínky, vize, zkušenosti. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4481-9.
  • VALA Jaroslav. Poezie, studenti a učitelé: recepce, interpretace, výuka. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3922-8.
  • VALA Jaroslav. Poezie v literární výchově. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2761-4.
  • VALENTA Josef. Divadlo nebo život!, aneb, Metafora divadla jako prostředek poznávání. Praha : KANT - Karel Kerlický pro AMU, 2019. ISBN 978-80-7437-306-0.
  • VALENTA Josef. Metody a techniky dramatické výchovy : herní celky, dramata, hra v roli, typy dramatické výchovy, principy jednotlivých technik, řízení vyučování v dramatické výchově. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
  • Zítková, Jitka. Teorie výuky literatury v historické perspektivě. 2020. ISBN 978-80-210-9629-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní