Předmět: Didaktika českého jazyka

« Zpět
Název předmětu Didaktika českého jazyka
Kód předmětu KČJ/DIJS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Karpuchina Daniela, Mgr. Ph.D.
  • Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Témata výuky: 1. Didaktika ČJ jako vědní obor (vztah k ontogenezi lingvistického myšlení, edukační proces v předmětu český jazyk, didaktická transformace mezi konceptem českého jazyka a učební úlohou, studium vztahů lingvistického vzdělání ke společenskému okolí, interdisciplinarita) 2. Obecné didaktické principy ve vyučování českému jazyku; principy klasické; principy moderní didaktiky. Zhodnocení formulací úkolů pro žáky v učebnicích z hlediska didaktické zásady aktivnosti. 3. Speciální didaktické zásady ve vyučování českému jazyku. Zhodnocení výroků z vyučovacích hodin z hlediska didaktické zásady lingvistického přístupu. 4. Tradiční a moderní (alternativní) vyučovací metody ve vyučování českému jazyku; organizační formy ve vyučování českému jazyku; kooperativní učení. 5. Logicko-myšlenkové postupy uplatňované v jazykové složce vyučování českému jazyku 6. Rámcové vzdělávací programy, vzdělávací oblast jazyková. 7. Postupy analýzy učebnic, pojetí učiva a výuky. 8. Projektování (plánování) výuky českého jazyka. Příprava na vyučovací hodinu. Analýza videozáznamu vyučovací hodiny. Posouzení kvality výukových situací. Návrh alterace. 9. Učivo o významu slov; využití multimédií. 10. Učivo o tvoření slov a stavbě slov; využití animací k vysvětlení dynamického slovotvorného procesu. Zhodnocení pojetí učiva v učebnicích. Analýza chyb. 11. Specifičnost pravopisného učiva na střední škole. 12. Morfologické učivo (využití racionálních metod ve výuce funkční morfologie, metody vedoucí k pochopení vývojových tendencí v českém tvarosloví). 13. Syntaktické učivo: klasická syntax. Posouzení grafů stavby větných celků z hlediska didaktické zásady názornosti. Analýza chyb grafů v učebnicích. 14. Syntaktické učivo: valenční syntax; funkční propojení tradiční a moderní, sémanticky orientované syntaxe. Studijní opory Kurz v LMS Moodle.

Studijní aktivity a metody výuky
Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 25 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 28 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní fonetické a fonologické pojmy a vysvětlit jejich funkci a využití v jazyce
porovnat a zhodnotit jazykové prostředky psaného a mluveného textu
vymezit komunikační hodnotu zvukových prostředků řeči a identifikovat stylové i nářeční jevy
klasifikovat slovní druhy na základě tří klasifikačních kritérií
vysvětlit významy gramatických kategorií
vysvětlit vztah mezi morfologickou a syntaktickou rovinou jazyka
vysvětlit vývojové tendence v současné morfologii
vysvětlit rozdíly ve stylové platnosti dubletních tvarů
vysvětlit základní rozdíly mezi jednovrcholovým a dvojvrcholovým chápáním věty
vysvětlit podstatu základních i rozvíjejících větných členů
clarify basic phonetic and phonological concepts and explain their function and use in the language
srovnat pojmy věta a výpověď
vysvětlit různé typy výpovědí
compare and evaluate the linguistic means of written and spoken text
define the communicative value of the sound means of speech and identify stylistic and dialectal phenomena
classify parts of speech based on three classification criteria
explain the meanings of grammatical categories
explain the relationship between the morphological and syntactic levels of language
explain developmental trends in contemporary morphology
explain the differences in the stylistic validity of the doublet forms
explain the basic differences between single-peaked and double-peaked sentence comprehension
explain the essence of basic and developing clauses
compare the terms sentence and statement
explain the different types of statements
explain the basic differences between a single-peaked and a double-peaked understanding of a sentence,
vysvětlit základní rozdíly mezi jednovrcholovým a dvojvrcholovým chápáním věty,
Odborné dovednosti
zaznamenat mluvený text ve shodě s pravidly fonetické transkripce
aplikovat ve svém mluveném projevu zásady správné výslovnosti
analyzovat mluvený text a zhodnotit význam užitých zvukových prostředků
analyzovat slovní tvar
provést morfologický rozbor jednotlivých tvarů v zadaném textu, určit mluvnické významy slov ohebných
utvořit slovesný tvar podle zadaných mluvnických kategorií
užít slovnědruhové homonymum ve větě v různé slovnědruhové platnosti
zvolit jeden z dubletních tvarů, které jsou stylově odlišné, vhodně podle kontextu
v komunikátech psaných i mluvených užívat kodifikovaných tvarů jmenných i slovesných
interpretovat větu z hlediska formálního i sémantického
určovat syntaktické a sémantické vztahy a prostředky jejich vyjadřování
sestavit gramatický větný vzorec a sémantický větný vzorec
record the spoken text in accordance with the rules of phonetic transcription
apply the principles of correct pronunciation in your speech
analyze the spoken text and evaluate the meaning of the audio devices used
analyze word form
analyze words, carry out a morphological analysis of individual forms in the given text, determine the grammatical meanings of flexible verbs
form the verb form according to the entered grammatical categories
use a non-verbal homonym in a sentence in a different non-verbal validity
choose one of the doublet shapes that are stylistically different, as appropriate for the context
use codified forms of nouns and verbs in written and spoken communications
interpret the sentence from a formal and semantic point of view
determine syntactic and semantic relations and the means of their expression
construct a grammatical sentence pattern and a semantic sentence pattern
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části
Výsledky učení
Odborné znalosti
porovnat různá pojetí vyučování českému jazyku v minulosti a dnes
vysvětlit, jak je v jazykové výchově třeba respektovat jednotlivé obecné i speciální didaktické zásady
porovnat různé typy jazykových cvičení
vysvětlit, které logicko-myšlenkové procesy žák uplatňuje, když si osvojuje konkrétní jazykové znalosti a dovednosti
prokázat přehled o různých přístupech prezentace jazykového učiva v učebnicích.
demonstrate an overview of the different approaches to the presentation of the language curriculum in textbooks.
Odborné dovednosti
navrhnout vyučovací hodiny jazykové složky předmětu různého tematického zaměření
volit funkčně různé organizační formy pro jazykovou výchovu
vhodně aplikovat různé vyučovací metody
nenásilně integrovat všechny tři složky vyučování českému jazyku (jazykovou, slohovou a literární)
zhodnotit pojetí jazykového učiva v různých učebnicích a posoudit didaktickou účinnost jednotlivých pojetí.
evaluate the concept of language teaching in various textbooks and assess the didactic effectiveness of individual concepts.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
solves ethical problems independently they clearly and convincingly communicate their professional opinions to experts and the wider public
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Kooperativní výuka,
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Seminární výuka (badatelské metody),
Diskuse,
obsahová analýza učebnic, práce s videoukázkou výuky podle metodiky 3A.
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Učebnice českého jazyka pro střední školy.
  • Adam, Robert; Bozděchová, Ivana,; Dittmann, Robert,; Andrlová Fidlerová, Alena,; Chromý, Jan,; Mareš, Petr,; Rejzek, Jiří,; Synková, Pavlína; Šormová, Kateřina. O jazyce bez hranic : a další zajímavosti ze současného zkoumání češtiny. 2017. ISBN 978-80-7422-516-1.
  • Adam, Robert. Gramatické rozbory češtiny výklad a cvičení s řešeními. 2017. ISBN 978-80-246-3760-0.
  • Adámková, Petra; Doležalová, Eliška; Hradilová, Darina; Kopečková, Michaela; Pešková, Šárka; Písková, Růžena; Rozehnalová, Marta; Peláková, Lucie; Štěpánková, Adéla; Tabakovičová, Michaela. Český jazyk pro život 7. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-419-1.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Brčáková, Vladimíra; Čechová, Marie; Franta, David; Hrdlička, Milan; Chýlová, Helena; Málková, Jitka; Nováková, Jaroslava; Novotný, Jiří; Písková, Růžena; Spěváčková, Martina; Suda, Zdeněk; Vaňková, Jana; Vejvodová, Jana; Viktora, Viktor. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0874-0.
  • Čechová, Marie; Franta, David; Hrdlička, Milan; Chýlová, Helena; Jačka, Dominic; Lederbuchová, Ladislava; Málková, Jitka; Nováková, Jaroslava; Novotný, Jiří; Pánek, Petr; Pánková, Vladimíra; Písková, Růžena; Spěváčková, Martina; Štěpáník, Stanislav; Vaňková, Jana; Vejvodová, Jana; Viktora, Viktor; Zelenková, Věra. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině II. Plzeň, 2021. ISBN 978-80-261-0982-2.
  • Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
  • Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
  • Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
  • Glombová, Hana; Hamzová, Anna; Hradilová, Darina; Mášová, Jana; Pešková, Šárka; Písková, Růžena, Tabakovičová, Michaela. Český jazyk pro život 6. Brno, 2021. ISBN 978-80-7358-350-7.
  • Hausenblas, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? : Úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Zbuzany, 1993.
  • Hrabal, V. Jaký jsem učitel.
  • Kalhous, Zdeněk; Obst, Otto. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
  • Kamiš Karel, Hanzová Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-124.
  • Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2007. Praha, 2007.
  • Kostečka, Jiří. Do světa češtiny jinak : (Didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). 1. vyd. Jinočany : H & H, 1993. ISBN 80-85787-24-5.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
  • Písková, Růžena. Písemný projev. In Český jazyk pro život 7 - pracovní sešit 2 řešený. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-420-7.
  • Písková, Růžena; Valečková, Zuzana. Využití naučných stezek k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy. Ostrava. 2022, ISSN 1805-1464.
  • Písková, Růžena; Vejvodová, Jana. K rozvoji digitální kompetence žáků v předmětu ČJL při pedagogické praxi studentů. Plzeň. 2022, ISSN 0009-0786.
  • Písková, Růžena. Výuka českého jazyka a literatury v souvislostech. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-421-4.
  • Silberman, Mel; Lawson, Karen. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X.
  • Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
  • ŠORMOVÁ, Kateřina a HUDÁKOVÁ, Andrea. Čeština jako druhý jazyk. Metodická perspektiva.
  • Štěpáník Stanislav a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; KRČMÁŘOVÁ, Markéta; POLČÁKOVÁ, Jana. Metodická příručka Český jazyk a literatura. Možnosti integrace ve výuce českého jazyka.
  • Štěpáník, Stanislav; Šmejkalová, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní