Vyučující
|
-
Karpuchina Daniela, Mgr. Ph.D.
-
Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Témata výuky: 1. Didaktika ČJ jako vědní obor (vztah k ontogenezi lingvistického myšlení, edukační proces v předmětu český jazyk, didaktická transformace mezi konceptem českého jazyka a učební úlohou, studium vztahů lingvistického vzdělání ke společenskému okolí, interdisciplinarita) 2. Obecné didaktické principy ve vyučování českému jazyku; principy klasické; principy moderní didaktiky. Zhodnocení formulací úkolů pro žáky v učebnicích z hlediska didaktické zásady aktivnosti. 3. Speciální didaktické zásady ve vyučování českému jazyku. Zhodnocení výroků z vyučovacích hodin z hlediska didaktické zásady lingvistického přístupu. 4. Tradiční a moderní (alternativní) vyučovací metody ve vyučování českému jazyku; organizační formy ve vyučování českému jazyku; kooperativní učení. 5. Logicko-myšlenkové postupy uplatňované v jazykové složce vyučování českému jazyku 6. Rámcové vzdělávací programy, vzdělávací oblast jazyková. 7. Postupy analýzy učebnic, pojetí učiva a výuky. 8. Projektování (plánování) výuky českého jazyka. Příprava na vyučovací hodinu. Analýza videozáznamu vyučovací hodiny. Posouzení kvality výukových situací. Návrh alterace. 9. Učivo o významu slov; využití multimédií. 10. Učivo o tvoření slov a stavbě slov; využití animací k vysvětlení dynamického slovotvorného procesu. Zhodnocení pojetí učiva v učebnicích. Analýza chyb. 11. Specifičnost pravopisného učiva na střední škole. 12. Morfologické učivo (využití racionálních metod ve výuce funkční morfologie, metody vedoucí k pochopení vývojových tendencí v českém tvarosloví). 13. Syntaktické učivo: klasická syntax. Posouzení grafů stavby větných celků z hlediska didaktické zásady názornosti. Analýza chyb grafů v učebnicích. 14. Syntaktické učivo: valenční syntax; funkční propojení tradiční a moderní, sémanticky orientované syntaxe. Studijní opory Kurz v LMS Moodle.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 25 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 28 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit základní fonetické a fonologické pojmy a vysvětlit jejich funkci a využití v jazyce |
porovnat a zhodnotit jazykové prostředky psaného a mluveného textu |
vymezit komunikační hodnotu zvukových prostředků řeči a identifikovat stylové i nářeční jevy |
klasifikovat slovní druhy na základě tří klasifikačních kritérií |
vysvětlit významy gramatických kategorií |
vysvětlit vztah mezi morfologickou a syntaktickou rovinou jazyka |
vysvětlit vývojové tendence v současné morfologii |
vysvětlit rozdíly ve stylové platnosti dubletních tvarů |
vysvětlit základní rozdíly mezi jednovrcholovým a dvojvrcholovým chápáním věty |
vysvětlit podstatu základních i rozvíjejících větných členů |
clarify basic phonetic and phonological concepts and explain their function and use in the language |
srovnat pojmy věta a výpověď |
vysvětlit různé typy výpovědí |
compare and evaluate the linguistic means of written and spoken text |
define the communicative value of the sound means of speech and identify stylistic and dialectal phenomena |
classify parts of speech based on three classification criteria |
explain the meanings of grammatical categories |
explain the relationship between the morphological and syntactic levels of language |
explain developmental trends in contemporary morphology |
explain the differences in the stylistic validity of the doublet forms |
explain the basic differences between single-peaked and double-peaked sentence comprehension |
explain the essence of basic and developing clauses |
compare the terms sentence and statement |
explain the different types of statements |
explain the basic differences between a single-peaked and a double-peaked understanding of a sentence, |
vysvětlit základní rozdíly mezi jednovrcholovým a dvojvrcholovým chápáním věty, |
Odborné dovednosti |
---|
zaznamenat mluvený text ve shodě s pravidly fonetické transkripce |
aplikovat ve svém mluveném projevu zásady správné výslovnosti |
analyzovat mluvený text a zhodnotit význam užitých zvukových prostředků |
analyzovat slovní tvar |
provést morfologický rozbor jednotlivých tvarů v zadaném textu, určit mluvnické významy slov ohebných |
utvořit slovesný tvar podle zadaných mluvnických kategorií |
užít slovnědruhové homonymum ve větě v různé slovnědruhové platnosti |
zvolit jeden z dubletních tvarů, které jsou stylově odlišné, vhodně podle kontextu |
v komunikátech psaných i mluvených užívat kodifikovaných tvarů jmenných i slovesných |
interpretovat větu z hlediska formálního i sémantického |
určovat syntaktické a sémantické vztahy a prostředky jejich vyjadřování |
sestavit gramatický větný vzorec a sémantický větný vzorec |
record the spoken text in accordance with the rules of phonetic transcription |
apply the principles of correct pronunciation in your speech |
analyze the spoken text and evaluate the meaning of the audio devices used |
analyze word form |
analyze words, carry out a morphological analysis of individual forms in the given text, determine the grammatical meanings of flexible verbs |
form the verb form according to the entered grammatical categories |
use a non-verbal homonym in a sentence in a different non-verbal validity |
choose one of the doublet shapes that are stylistically different, as appropriate for the context |
use codified forms of nouns and verbs in written and spoken communications |
interpret the sentence from a formal and semantic point of view |
determine syntactic and semantic relations and the means of their expression |
construct a grammatical sentence pattern and a semantic sentence pattern |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
porovnat různá pojetí vyučování českému jazyku v minulosti a dnes |
vysvětlit, jak je v jazykové výchově třeba respektovat jednotlivé obecné i speciální didaktické zásady |
porovnat různé typy jazykových cvičení |
vysvětlit, které logicko-myšlenkové procesy žák uplatňuje, když si osvojuje konkrétní jazykové znalosti a dovednosti |
prokázat přehled o různých přístupech prezentace jazykového učiva v učebnicích. |
demonstrate an overview of the different approaches to the presentation of the language curriculum in textbooks. |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout vyučovací hodiny jazykové složky předmětu různého tematického zaměření |
volit funkčně různé organizační formy pro jazykovou výchovu |
vhodně aplikovat různé vyučovací metody |
nenásilně integrovat všechny tři složky vyučování českému jazyku (jazykovou, slohovou a literární) |
zhodnotit pojetí jazykového učiva v různých učebnicích a posoudit didaktickou účinnost jednotlivých pojetí. |
evaluate the concept of language teaching in various textbooks and assess the didactic effectiveness of individual concepts. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
solves ethical problems independently they clearly and convincingly communicate their professional opinions to experts and the wider public |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Kooperativní výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Diskuse, |
obsahová analýza učebnic, práce s videoukázkou výuky podle metodiky 3A. |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Učebnice českého jazyka pro střední školy.
-
Adam, Robert; Bozděchová, Ivana,; Dittmann, Robert,; Andrlová Fidlerová, Alena,; Chromý, Jan,; Mareš, Petr,; Rejzek, Jiří,; Synková, Pavlína; Šormová, Kateřina. O jazyce bez hranic : a další zajímavosti ze současného zkoumání češtiny. 2017. ISBN 978-80-7422-516-1.
-
Adam, Robert. Gramatické rozbory češtiny výklad a cvičení s řešeními. 2017. ISBN 978-80-246-3760-0.
-
Adámková, Petra; Doležalová, Eliška; Hradilová, Darina; Kopečková, Michaela; Pešková, Šárka; Písková, Růžena; Rozehnalová, Marta; Peláková, Lucie; Štěpánková, Adéla; Tabakovičová, Michaela. Český jazyk pro život 7. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-419-1.
-
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Brčáková, Vladimíra; Čechová, Marie; Franta, David; Hrdlička, Milan; Chýlová, Helena; Málková, Jitka; Nováková, Jaroslava; Novotný, Jiří; Písková, Růžena; Spěváčková, Martina; Suda, Zdeněk; Vaňková, Jana; Vejvodová, Jana; Viktora, Viktor. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0874-0.
-
Čechová, Marie; Franta, David; Hrdlička, Milan; Chýlová, Helena; Jačka, Dominic; Lederbuchová, Ladislava; Málková, Jitka; Nováková, Jaroslava; Novotný, Jiří; Pánek, Petr; Pánková, Vladimíra; Písková, Růžena; Spěváčková, Martina; Štěpáník, Stanislav; Vaňková, Jana; Vejvodová, Jana; Viktora, Viktor; Zelenková, Věra. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině II. Plzeň, 2021. ISBN 978-80-261-0982-2.
-
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
-
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
-
Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
-
Glombová, Hana; Hamzová, Anna; Hradilová, Darina; Mášová, Jana; Pešková, Šárka; Písková, Růžena, Tabakovičová, Michaela. Český jazyk pro život 6. Brno, 2021. ISBN 978-80-7358-350-7.
-
Hausenblas, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? : Úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Zbuzany, 1993.
-
Hrabal, V. Jaký jsem učitel.
-
Kalhous, Zdeněk; Obst, Otto. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
Kamiš Karel, Hanzová Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-124.
-
Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2007. Praha, 2007.
-
Kostečka, Jiří. Do světa češtiny jinak : (Didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). 1. vyd. Jinočany : H & H, 1993. ISBN 80-85787-24-5.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
Písková, Růžena. Písemný projev. In Český jazyk pro život 7 - pracovní sešit 2 řešený. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-420-7.
-
Písková, Růžena; Valečková, Zuzana. Využití naučných stezek k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy. Ostrava. 2022, ISSN 1805-1464.
-
Písková, Růžena; Vejvodová, Jana. K rozvoji digitální kompetence žáků v předmětu ČJL při pedagogické praxi studentů. Plzeň. 2022, ISSN 0009-0786.
-
Písková, Růžena. Výuka českého jazyka a literatury v souvislostech. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-421-4.
-
Silberman, Mel; Lawson, Karen. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X.
-
Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
-
ŠORMOVÁ, Kateřina a HUDÁKOVÁ, Andrea. Čeština jako druhý jazyk. Metodická perspektiva.
-
Štěpáník Stanislav a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
-
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; KRČMÁŘOVÁ, Markéta; POLČÁKOVÁ, Jana. Metodická příručka Český jazyk a literatura. Možnosti integrace ve výuce českého jazyka.
-
Štěpáník, Stanislav; Šmejkalová, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.
|