Lecturer(s)
|
-
Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
-
Karpuchina Daniela, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Teaching topics: 1. Didactics of the Czech language as a scientific field (relation to the ontogenesis of linguistic thinking, the educational process in the Czech language subject, the didactic transformation between the concept of the Czech language and the teaching task, the study of the relationship of linguistic education to the social environment, interdisciplinarity) 2. General didactic principles in teaching the Czech language; classical principles; principles of modern didactics. Evaluation of the formulation of tasks for pupils in textbooks from the point of view of the didactic principle of activity. 3. Special didactic principles in teaching the Czech language. Evaluation of the statements from the lessons from the point of view of the didactic principle of the linguistic approach. 4. Traditional and modern (alternative) teaching methods in teaching the Czech language; organizational forms in teaching the Czech language; cooperative learning. 5. Logical-thinking procedures applied in the language component of teaching the Czech language 6. Framework educational programs, language educational area. 7. Procedures for the analysis of textbooks, concepts of the curriculum and teaching. 8. Designing (planning) the teaching of the Czech language. Preparation for class. Analysis of the video footage of the lesson. Assessing the quality of teaching situations. Alteration design. 9. Curriculum on the meaning of words; use of multimedia. 10. Curriculum on word formation and word construction; using animations to explain the dynamic word-forming process. Evaluation of the concept of the curriculum in textbooks. Error analysis. 11. Specificity of the spelling curriculum at secondary school. 12. Morphological curriculum (use of rational methods in the teaching of functional morphology, methods leading to the understanding of developmental tendencies in Czech morphology). 13. Syntactic curriculum: classical syntax. Assessment of sentence construction graphs from the point of view of the didactic principle of visuality. Analysis of graph errors in textbooks. 14. Syntactic curriculum: valency syntax; functional connection of traditional and modern, semantically oriented syntax. Study supports Course in LMS Moodle.
|
Learning activities and teaching methods
|
Cooperative instruction, Discussion, Instruction based on dialogue, Multimedia supported teaching, Skills demonstration, Seminar classes
- unspecified
- 25 hours per semester
- Contact hours
- 28 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 50 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
objasnit základní fonetické a fonologické pojmy a vysvětlit jejich funkci a využití v jazyce |
porovnat a zhodnotit jazykové prostředky psaného a mluveného textu |
vymezit komunikační hodnotu zvukových prostředků řeči a identifikovat stylové i nářeční jevy |
klasifikovat slovní druhy na základě tří klasifikačních kritérií |
vysvětlit významy gramatických kategorií |
vysvětlit vztah mezi morfologickou a syntaktickou rovinou jazyka |
vysvětlit vývojové tendence v současné morfologii |
vysvětlit rozdíly ve stylové platnosti dubletních tvarů |
vysvětlit základní rozdíly mezi jednovrcholovým a dvojvrcholovým chápáním věty |
vysvětlit podstatu základních i rozvíjejících větných členů |
clarify basic phonetic and phonological concepts and explain their function and use in the language |
srovnat pojmy věta a výpověď |
vysvětlit různé typy výpovědí |
compare and evaluate the linguistic means of written and spoken text |
define the communicative value of the sound means of speech and identify stylistic and dialectal phenomena |
classify parts of speech based on three classification criteria |
explain the meanings of grammatical categories |
explain the relationship between the morphological and syntactic levels of language |
explain developmental trends in contemporary morphology |
explain the differences in the stylistic validity of the doublet forms |
explain the basic differences between single-peaked and double-peaked sentence comprehension |
explain the essence of basic and developing clauses |
compare the terms sentence and statement |
explain the different types of statements |
explain the basic differences between a single-peaked and a double-peaked understanding of a sentence, |
vysvětlit základní rozdíly mezi jednovrcholovým a dvojvrcholovým chápáním věty, |
Skills |
---|
zaznamenat mluvený text ve shodě s pravidly fonetické transkripce |
aplikovat ve svém mluveném projevu zásady správné výslovnosti |
analyzovat mluvený text a zhodnotit význam užitých zvukových prostředků |
analyzovat slovní tvar |
provést morfologický rozbor jednotlivých tvarů v zadaném textu, určit mluvnické významy slov ohebných |
utvořit slovesný tvar podle zadaných mluvnických kategorií |
užít slovnědruhové homonymum ve větě v různé slovnědruhové platnosti |
zvolit jeden z dubletních tvarů, které jsou stylově odlišné, vhodně podle kontextu |
v komunikátech psaných i mluvených užívat kodifikovaných tvarů jmenných i slovesných |
interpretovat větu z hlediska formálního i sémantického |
určovat syntaktické a sémantické vztahy a prostředky jejich vyjadřování |
sestavit gramatický větný vzorec a sémantický větný vzorec |
record the spoken text in accordance with the rules of phonetic transcription |
apply the principles of correct pronunciation in your speech |
analyze the spoken text and evaluate the meaning of the audio devices used |
analyze word form |
analyze words, carry out a morphological analysis of individual forms in the given text, determine the grammatical meanings of flexible verbs |
form the verb form according to the entered grammatical categories |
use a non-verbal homonym in a sentence in a different non-verbal validity |
choose one of the doublet shapes that are stylistically different, as appropriate for the context |
use codified forms of nouns and verbs in written and spoken communications |
interpret the sentence from a formal and semantic point of view |
determine syntactic and semantic relations and the means of their expression |
construct a grammatical sentence pattern and a semantic sentence pattern |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
recognizes the problem, clarifies its essence, divides it into parts, |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
compare different approaches to Czech language teaching in the past and these days |
explain how to respect individual, general, and specific didactic principles in language teaching |
compare different types of exercises in language teaching |
explain the logical thinking processes used by a pupil during learning language knowledge and skills |
prokázat přehled o různých přístupech prezentace jazykového učiva v učebnicích. |
demonstrate an overview of the different approaches to the presentation of the language curriculum in textbooks. |
Skills |
---|
design lesson plans of language-oriented teaching focused on various topics |
choose suitable forms and types of work of language-oriented teaching |
apply different teaching techniques appropriately |
integrate all three component parts of teaching Czech (linguistic, stylistic and literary) in a natural manner |
zhodnotit pojetí jazykového učiva v různých učebnicích a posoudit didaktickou účinnost jednotlivých pojetí. |
evaluate the concept of language teaching in various textbooks and assess the didactic effectiveness of individual concepts. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
solves ethical problems independently they clearly and convincingly communicate their professional opinions to experts and the wider public |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Multimedia supported teaching |
Skills demonstration |
Cooperative instruction |
Discussion |
Seminar classes |
Skills |
---|
Cooperative instruction |
Multimedia supported teaching |
Skills demonstration |
Seminar classes |
Discussion |
content analysis of textbooks, work with a video demonstration of teaching according to the 3A methodology. |
Competences |
---|
Task-based study method |
Skills demonstration |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Competences |
---|
Continuous assessment |
Self-evaluation |
Recommended literature
|
-
Učebnice českého jazyka pro střední školy.
-
Adam, Robert; Bozděchová, Ivana,; Dittmann, Robert,; Andrlová Fidlerová, Alena,; Chromý, Jan,; Mareš, Petr,; Rejzek, Jiří,; Synková, Pavlína; Šormová, Kateřina. O jazyce bez hranic : a další zajímavosti ze současného zkoumání češtiny. 2017. ISBN 978-80-7422-516-1.
-
Adam, Robert. Gramatické rozbory češtiny výklad a cvičení s řešeními. 2017. ISBN 978-80-246-3760-0.
-
Adámková, Petra; Doležalová, Eliška; Hradilová, Darina; Kopečková, Michaela; Pešková, Šárka; Písková, Růžena; Rozehnalová, Marta; Peláková, Lucie; Štěpánková, Adéla; Tabakovičová, Michaela. Český jazyk pro život 7. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-419-1.
-
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Brčáková, Vladimíra; Čechová, Marie; Franta, David; Hrdlička, Milan; Chýlová, Helena; Málková, Jitka; Nováková, Jaroslava; Novotný, Jiří; Písková, Růžena; Spěváčková, Martina; Suda, Zdeněk; Vaňková, Jana; Vejvodová, Jana; Viktora, Viktor. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0874-0.
-
Čechová, Marie; Franta, David; Hrdlička, Milan; Chýlová, Helena; Jačka, Dominic; Lederbuchová, Ladislava; Málková, Jitka; Nováková, Jaroslava; Novotný, Jiří; Pánek, Petr; Pánková, Vladimíra; Písková, Růžena; Spěváčková, Martina; Štěpáník, Stanislav; Vaňková, Jana; Vejvodová, Jana; Viktora, Viktor; Zelenková, Věra. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině II. Plzeň, 2021. ISBN 978-80-261-0982-2.
-
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
-
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
-
Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
-
Glombová, Hana; Hamzová, Anna; Hradilová, Darina; Mášová, Jana; Pešková, Šárka; Písková, Růžena, Tabakovičová, Michaela. Český jazyk pro život 6. Brno, 2021. ISBN 978-80-7358-350-7.
-
Hausenblas, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? : Úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Zbuzany, 1993.
-
Hrabal, V. Jaký jsem učitel.
-
Kalhous, Zdeněk; Obst, Otto. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
Kamiš Karel, Hanzová Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-124.
-
Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2007. Praha, 2007.
-
Kostečka, Jiří. Do světa češtiny jinak : (Didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). 1. vyd. Jinočany : H & H, 1993. ISBN 80-85787-24-5.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
Písková, Růžena. Písemný projev. In Český jazyk pro život 7 - pracovní sešit 2 řešený. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-420-7.
-
Písková, Růžena; Valečková, Zuzana. Využití naučných stezek k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy. Ostrava. 2022, ISSN 1805-1464.
-
Písková, Růžena; Vejvodová, Jana. K rozvoji digitální kompetence žáků v předmětu ČJL při pedagogické praxi studentů. Plzeň. 2022, ISSN 0009-0786.
-
Písková, Růžena. Výuka českého jazyka a literatury v souvislostech. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-421-4.
-
Silberman, Mel; Lawson, Karen. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X.
-
Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
-
Štěpáník Stanislav a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
-
Štěpáník, Stanislav; Šmejkalová, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.
|