Předmět: Didaktika českého jazyka ZŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika českého jazyka ZŠ
Kód předmětu KČJ/DIJZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Karpuchina Daniela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah přednášek: 1. Současné pojetí vyučování českému jazyku, RVP 2. Učebnice, pracovní sešity. Pomocné knihy pro vyučování ČJ, pomůcky. Pracovna českého jazyka, předmětové komise. 3. Didaktické zásady, vyučovací metody (včetně příkladů praktické aplikace). 4. Komplexní jazykový rozbor 5. Didaktika hláskosloví 6. Didaktika morfologie. 7. Didaktika syntaxe. 8. Didaktika lexikologie. 9. Didaktika tvoření slov. 10.Didaktika pravopisu. 11.Samostatné práce žáků, ústní a písemné prověřování vědomostí, hodnocení a klasifikace. 12.Mezisložkové a mezipředmětové vztahy, aktualizace a regionalizace učiva. 13.Motivace, tvořivost, didaktické hry a soutěže. Semináře Vychází z obsahu přednášek. Bude zejména brán zřetel na praktickou aplikaci získaných vědomostí, a to na základě konkrétních simulovaných výukových situací prezentovaných v seminárních příspěvcích studentů. Dále bude pozornost věnována poznatkům (kladům a záporům) z praxe studentů v posledních letech, praktickému nácviku komplexního jazykového rozboru, opravování diktátů, sestavování jazykových cvičení (včetně formulace zadání), metodice přípravy na vyučovací hodinu, zápisům učební látky, organizaci vyučovací jednotky, aktualizaci a regionalizaci učiva, možnostem výchovného působení na žáka, využívání prvků hravosti a soutěživosti při výuce atd. Bude hodnoceno pojetí učiva v učebnicích a elektronických výukových zdrojích z hlediska plnění očekávaných výstupů z RVP. Studenti se při prezentacích konkrétních simulovaných výukových situací zaměří na anotaci, analýzu a alteraci zadání, budou posuzovat míru a kvalitu plnění jednotlivých výstupů z RVP. Dále se zaměří na posouzení míry integrity vyučování, na propojení všech složek předmětu český jazyk a literatura (jazykové, komunikační, slohové a literární). Aktivity Rozvrhová akce KČJ/DIJZ (2021/22, ZS) - St 11:10-11:55, VC-221 (pro rozvrh. akci předmětu ve středu, od 11:10 do 11:55, VC-221)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Diskuse, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Studium textů
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 4 hodiny za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v jazykovém systému
prokázat znalost obsahu jednotlivých jazykovědných disciplín
orient yourself in the language system
Odborné dovednosti
úspěšně identifikovat jazykové jevy jednotlivých jazykových plánů a pojmenovávat je
bezchybně užívat příslušné lingvistické termíny
successfully identify the linguistic phenomena of individual language plans and name them
use the relevant linguistic terms flawlessly
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
plans and organizes his own learning and work activities,
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat a analyzovat RVP z hlediska očekávaných výstupů učení
vyjmenovat klíčové kompetence a didaktické zásady a vysvětlit jejich podstatu
zdůvodnit požadavek komunikativního pojetí vyučování českého jazyka
objasnit systémové souvislosti mezi učivem jednotlivých jazykových rovin
vysvětlit přínos mezipředmětových vztahů, aktualizace a regionalizace učiva
používat základní pojmy z oblasti reflexe a hodnocení kvality učebních materiálů a výuky.
use basic concepts from the field of reflection and evaluation of the quality of teaching materials and teaching.
Odborné dovednosti
pružně a nenásilně integrovat jednotlivé složky vyučování mateřského jazyka (jazykovou, slohovou a literární)
úspěšně začleňovat probírané jevy do jazykového systému
vybírat a využívat vhodné vyučovací metody a formy práce s ohledem na specifikum probíraného učiva a typ vyučovací hodiny
na základě zadaných kritérií zformulovat sérii zadání k úkolům pro komplexní jazykový rozbor určený žákům 2. stupně ZŠ
aplikovat získané vědomosti v konkrétních simulovaných výukových situacích
samostatně vytvořit přípravu na vyučovací hodinu kombinovaného typu
lingvisticky správně a didakticky účinně řešit chybné jazykové jevy, jež jsou mu předloženy
navrhnout alteraci zadání učební úlohy s ohledem na plnění zvoleného výstupu z RVP
propose an alteration of the assignment of the learning task with regard to the fulfillment of the selected output from the RVP
posoudit pojetí učiva ve zvolené učebnicové řadě vzhledem k obsahu RVP
assess the concept of the curriculum in the selected textbook series in relation to the content of the RVP
reflektovat a hodnotit vlastní praxi, tzn. výuku, tvorbu a užívání didaktických materiálů.
reflect and evaluate one's own practice, i.e. teaching, creating and using didactic materials.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Řešení problémů,
- Obsahová analýza učebních materiálů. - Sebehodnocení. - Vzájemné hodnocení studentů.
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
komentovaná oprava testu. Komentovaná oprava seminární práce
Odborné dovednosti
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
komentovaná oprava testu. Komentovaná oprava seminární práce
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Adam, Robert; Bozděchová, Ivana,; Dittmann, Robert,; Andrlová Fidlerová, Alena,; Chromý, Jan,; Mareš, Petr,; Rejzek, Jiří,; Synková, Pavlína; Šormová, Kateřina. O jazyce bez hranic : a další zajímavosti ze současného zkoumání češtiny. 2017. ISBN 978-80-7422-516-1.
  • Adam, Robert. Gramatické rozbory češtiny výklad a cvičení s řešeními. 2017. ISBN 978-80-246-3760-0.
  • Adámková, Petra; Doležalová, Eliška; Hradilová, Darina; Kopečková, Michaela; Pešková, Šárka; Písková, Růžena; Rozehnalová, Marta; Štěpánková, Adéla; Peláková, Lucie; Tabakovičová, Michaela. Český jazyk pro život 7. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-419-1.
  • Brčáková, Vladimíra; Čechová, Marie; Franta, David; Hrdlička, Milan; Chýlová, Helena; Málková, Jitka; Nováková, Jaroslava; Novotný, Jiří; Písková, Růžena; Spěváčková, Martina; Suda, Zdeněk; Štěpáník, Stanislav; Vaňková,Jana; Vejvodová, Jana; Viktora, Viktor. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0874-0.
  • Čechová, Marie; Franta, David; Hrdlička, Milan; Chýlová, Helena; Jačka, Dominic; Lederbuchová, Ladislava; Málková, Jitka; Nováková, Jaroslava; Novotný, Jiří; Pánek, Petr; Pánková, Vladimíra; Písková, Růžena; Spěváčková, Martina; Štěpáník, Stanislav; Vaňková, Jana; Vejvodová, Jana; Viktora, Viktor; Zelenková, Věra. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině II. Plzeň, 2021. ISBN 978-80-261-0982-2.
  • Čechová, Marie. Komplexní jazykové rozbory. Praha : SPN, 1996. ISBN 80-85937-27-1.
  • Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
  • Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
  • Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
  • Glombová, Hana; Hamzová, Anna; Hradilová, Darina; Mášová, Jana; Pešková, Šárka; Písková, Růžena, Tabakovičová, Michaela. Český jazyk pro život 6. Brno, 2021. ISBN 978-80-7358-350-7.
  • Hausenblas, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? : Úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Zbuzany, 1993.
  • Hník, Ondřej; Kalábová, Naděžda. Hry v českém jazyce - SPU. 2014. ISBN 978-80-7496-084-0.
  • Jelínek, Jaroslav. Úvod do teorie vyučování českému jazyku. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
  • Kostečka, Jiří. Do světa češtiny jinak : (Didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). 1. vyd. Jinočany : H & H, 1993. ISBN 80-85787-24-5.
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • Palenčárová, Jana; Šebesta, Karel. Aktivní naslouchání při vyučování : rozvíjení komunikačních dovedností na 1. stupni ZŠ. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-101-8.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
  • Písková, Růžena. Písemný projev. In Český jazyk pro život 7 - pracovní sešit 2 řešený. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-421-4.
  • Písková, Růžena; Valečková, Zuzana. Využití naučných stezek k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy. Ostrava. 2022, ISSN 1805-1464.
  • Písková, Růžena; Vejvodová, Jana. K rozvoji digitální kompetence žáků v předmětu ČJL při pedagogické praxi studentů. Plzeň. 2022, ISSN 0009-0786.
  • Písková, Růžena. Výuka českého jazyka a literatury v souvislostech. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-421-4.
  • Pravdová, Markéta. Čeština nově od A do Ž. 2016. ISBN 978-80-200-2560-9.
  • Suda, Zdeněk. Soubor úkolů z didaktiky mateřského jazyka pro studující učitelství 2. stupně ZŠ - I.díl. Západočeská univerzita Plzeň, 2000. ISBN 80-7082-584-7.
  • Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
  • Šmejkalová, Martina. Čeština a škola - úryvky skrytých dějin : český jazyk a jeho vyučování na středních školách 1918-1989. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1692-6.
  • Šmejkalová Martina. Nové trendy v didaktice českého jazyka. Praha, 2011. ISBN 978-80-7290-603-1.
  • ŠORMOVÁ, Kateřina a HUDÁKOVÁ, Andrea. Čeština jako druhý jazyk. Metodická perspektiva.
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; HÁJKOVÁ, Eva; ELIÁŠKOVÁ, Klára; LIPTÁKOVÁ, Ľudmila; SZYMAŃSKA, Marta. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; KRČMÁŘOVÁ, Markéta; POLČÁKOVÁ, Jana. Metodická příručka Český jazyk a literatura. Možnosti integrace ve výuce českého jazyka.
  • Štěpáník, Stanislav; Šmejkalová, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.
  • Vančát, Jaroslav,; Bezděk, Jiří,; Honzíková, Jarmila. Motivace k tvořivosti na pedagogické fakultě : přístupy k tvořivosti v učitelském povolání. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0428-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr