Předmět: Didaktická interpretace liter. textu

« Zpět
Název předmětu Didaktická interpretace liter. textu
Kód předmětu KČJ/DINT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šroub Vladislav, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Maříková Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem kurzu, který navazuje na kurzy DIDL a DIDSŠ, je rozvíjet a upevnit teoretický základ i praktickou dovednost interpretační metody při poznávání uměleckého textu, a to s ohledem na jeho intenci, kulturně-historické okolnosti a žákovské zájmy či potřeby. Klíčovým cílem je dovést studenty ke schopnosti variovat a aplikovat interpretační metodiku ve vztahu k determinantám jejího užití (žánr, poetika a téma textu, věk žáka a komplexnost jeho komunikačních aktivit, vyučovací cíl v kontextu stanoveného učiva literární výchovy). V rámci individuálních či skupinových prezentací student vstupuje do role učitele a v simulovaných vyučovacích sekvencích si osvojuje dovednost tvořivé literární a pedagogické komunikace. Hodnocení zmíněných microteachingových výstupů probíhá formou skupinové konstruktivní kritiky (reflexe). Metodika didaktické interpretace uměleckého textu respektující jeho literární druh a žánr,genetické determinanty, věk žáka a jeho čtenářskou a sociálně kulturní kompetenci. Rozvoj žákových čtenářských aktivit v percepční fázi recepce textu, apercepční fázi, vlastně interpretační a konkretizační fázi recepce textu. Interpretace specificky zaměřená k žákovu osvojení určitého poznatku o literatuře, k rozvoji jeho estetické komunikace (na bázi rozvoje jeho citovosti, představivosti a fantazie, obrazného i logického myšlení), k dosažení hodnotových cílů interpretace, zvláště formativních cílů estetických a mravních. Metodika produkčních aktivit žáka, žánrových transformací textu a tvůrčího psaní. Didaktická interpretace jako metoda výkladová, opakovací a procvičovací, metoda hodnotící.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 36 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předpokladem osvojení metody didaktické interpretace a její následné funkční aplikace je schopnost literárnímu dílu v prvé řadě porozumět, samostatně jej vyhodnotit jednak na základě vlastní četby, jednak díky znalosti sekundární literatury. V opačném případě by totiž docházelo k samoúčelné aplikaci oněch tvůrčích metod, tj. ke hře s textem - ovšem bez toho, aniž by jeho literární sdělení bylo pochopeno. Více viz položka "Způsobilosti"
vyjmenovat cíle literární výchovy, klíčové kompetence žáka a očekávané výstupy
vysvětlit rozdíl mezi transmisivní (tradiční) a komunikativně či konstruktivisticky pojatou (inovativní) výukou
definovat principy pedagogického konstruktivismu
objasnit transformovanou roli učitele i žáka v inovativní výuce
uvést klady a zápory tradiční a inovativní výuky
popsat charakter čtenářství v období pubescence, příp. adolescence
posoudit změny v kurikulární reformě
objasnit principy v didaktické interpretaci textu
vyjmenovat reprodukční a produkční metody při práci s uměleckým textem
popsat metody tvořivé interpretace
Odborné dovednosti
vlastními slovy vyjádřit interpretační soud nad vybranými uměleckými texty
získané znalosti o didaktické interpretaci aplikovat na práci s uměleckým textem
argumentovat pro své interpretační názory i pro užité didaktické postupy
Výsledky učení
Odborné znalosti
pochopit specifičnost pubescentního čtenářství - čtenářské zájmy, kompetence a potřeby žáka 2. stupně ZŠ a SŠ
odlišit čtenářskou, literárněvědnou a didaktickou interpretaci uměleckého textu
respektovat determinanty, funkce a principy didaktické interpretace textu v modelových situacích interpretace, ovládat řídicí roli v didaktické interpretaci textu, zvládat ji s respektem ke kompetencím žáka, k cílům rozvoje jeho čtenářství a očekávaným výstupům v osvojení učiva
aplikovat didaktickou interpretaci ve vztahu k žánru textu, jeho historické stylovosti a k autorskému stylu
koncipovat tematický celek učiva z aspektu užití metody didaktické interpretace jako metody motivační, metody problémové ve výkladu, procvičování a opakování učiva a metody hodnoticí
navrhnout a pedagogicky realizovat multimediální projekt v prostupování vzdělávacích oblastí jazyk a jazyková komunikace, resp. český jazyk literatura a umění a kultura s funkčním užitím metody interpretační
Odborné dovednosti
ovládnout výchovně vzdělávací strategie s užitím interpretační metodiky, které žákům pomáhají v utváření a rozvíjení klíčových kompetencí a v dosahování očekávaných výstupů, především v rozvoji jejich slovesné tvořivosti
aplikovat získané znalosti o didaktické interpretaci v modelových pedagogických situacích
vybrat vhodné metody pro četbu a interpretaci literárního díla, a to ve vztahu k jeho žánru
vyjádřit interpretační soud nad vybranými uměleckými texty
navrhnout a pedagogicky realizovat mezipředmětový projekt propojující literární umění s uměním výtvarným, hudebním, filmovým či divadelním
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Beránková, Eva; Kostečka, Jiří. Přečtěte si s námi : Literární interpretace pro vyučovací praxi. Praha: SPN, 1992.
  • Beránková, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002.
  • Bílek, Petr. Hledání jazyka interpretace (k modernímu prozaickému textu). Brno: Host, 2003.
  • Culler, Jonathan. Krátký úvod do literární teorie. Brno : Host, 2002. ISBN 80-7294-070-8.
  • Čapek, Robert. Líný učitel. Grada, 2017. ISBN 978-80-7496-344-5.
  • Čapek, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • Černá, Olga. Čtení není žádná nuda : náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. 2014. ISBN 978-80-262-0720-7.
  • Doláková, Sylvie. Umíte to s pohádkou? : práce s příběhy v MŠ a ZŠ. 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.
  • Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004.
  • GEJGUŠOVÁ Ivana. Hodnoty v literatuře a v současném čtenářství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-476-4.
  • GEJGUŠOVÁ Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
  • GEJGUŠOVÁ Ivana. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole : podíl doporučené četby na dětském čtenářství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-013-1.
  • GEJGUŠOVÁ Ivana. Principy a cesty školní výuky české literatury. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-956-1.
  • Germušková, M. Literárny text v didaktickej komunikácii.. Prešov: FHPV PU, 2003.
  • Hábl, Jan. Učit (se) příběhem : Komenského Labyrint a didaktické možnosti narativní alegorie. Brno : Host, 2013. ISBN 978-80-7294-901-4.
  • Hník, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
  • Hník, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
  • Hoffmann, Bohuslav; Hofmannová, Jana. Český jazyk, česká a světová literatura : pro maturanty a zájemce o studium na vysokých školách. Nitra : Enigma, 2008. ISBN 978-80-89132-72-0.
  • Homolová, Kateřina. Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-641-3.
  • Ibrahim, Robert. Interpretace textů : (nejen) ke státní maturitě. Praha : Akropolis, 2010. ISBN 978-80-87481-05-9.
  • JINDRÁČEK Václav. Dětská pojetí uměleckého textu jako východiska školní interpretace. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011. ISBN 978-80-7414-429-5.
  • Kirchnerová, Veronika; Rubešová, Radka. Hravé tvoření pro malá stvoření. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-524-0.
  • Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2007.
  • Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : (se změnami provedenými k 1.9. 2007. Praha: VÚP, 2007.
  • Kožmín, Zdeněk. Interpretace básní: Určeno pro učitele čes. jaz. a lit. na SŠ. Praha: SPN, 1986.
  • Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh: malé traktáty a malé scénáře. Praha: Victoria Publishing, 1995.
  • Lederbuchová, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole II. Plzeň: ZČU, 1997.
  • Lederbuchová, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I. Plzeň: ZČU, 1995.
  • Lederbuchová, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004.
  • Lederbuchová, Ladislava. Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
  • Ležáková, Dana; Bína Daniel. Komunikační kompetence v literární výchově. České Budějovice, 2006. ISBN 80-7040-935-5.
  • Machková, Eva. Základy dramatické výchovy. 1.vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
  • Machková, Eva. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 5., rozšíř. vyd., v Středočes. kraj. kult. středis. 2. Praha : Středočeské krajské kulturní středisko, 1990.
  • NOVÁK Radomil. Prostor pro češtinu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-004-9.
  • Pechar, Jiří. Interpretace a analýza literárního díla. Praha: Filosofia, 2002.
  • SLAVÍK Jan. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • ŠKODA Jiří. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
  • VALA Jaroslav. Literární výchova ve škole: vzpomínky, vize, zkušenosti. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4481-9.
  • VALA Jaroslav. Poezie, studenti a učitelé: recepce, interpretace, výuka. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3922-8.
  • VALA Jaroslav. Poezie v literární výchově. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2761-4.
  • VALENTA Josef. Divadlo nebo život!, aneb, Metafora divadla jako prostředek poznávání. Praha : KANT - Karel Kerlický pro AMU, 2019. ISBN 978-80-7437-306-0.
  • Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom, 1997.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr