Vyučující
|
-
Šroub Vladislav, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Maříková Eva, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem kurzu, který navazuje na kurzy DIDL a DIDSŠ, je rozvíjet a upevnit teoretický základ i praktickou dovednost interpretační metody při poznávání uměleckého textu, a to s ohledem na jeho intenci, kulturně-historické okolnosti a žákovské zájmy či potřeby. Klíčovým cílem je dovést studenty ke schopnosti variovat a aplikovat interpretační metodiku ve vztahu k determinantám jejího užití (žánr, poetika a téma textu, věk žáka a komplexnost jeho komunikačních aktivit, vyučovací cíl v kontextu stanoveného učiva literární výchovy). V rámci individuálních či skupinových prezentací student vstupuje do role učitele a v simulovaných vyučovacích sekvencích si osvojuje dovednost tvořivé literární a pedagogické komunikace. Hodnocení zmíněných microteachingových výstupů probíhá formou skupinové konstruktivní kritiky (reflexe). Metodika didaktické interpretace uměleckého textu respektující jeho literární druh a žánr,genetické determinanty, věk žáka a jeho čtenářskou a sociálně kulturní kompetenci. Rozvoj žákových čtenářských aktivit v percepční fázi recepce textu, apercepční fázi, vlastně interpretační a konkretizační fázi recepce textu. Interpretace specificky zaměřená k žákovu osvojení určitého poznatku o literatuře, k rozvoji jeho estetické komunikace (na bázi rozvoje jeho citovosti, představivosti a fantazie, obrazného i logického myšlení), k dosažení hodnotových cílů interpretace, zvláště formativních cílů estetických a mravních. Metodika produkčních aktivit žáka, žánrových transformací textu a tvůrčího psaní. Didaktická interpretace jako metoda výkladová, opakovací a procvičovací, metoda hodnotící.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
předpokladem osvojení metody didaktické interpretace a její následné funkční aplikace je schopnost literárnímu dílu v prvé řadě porozumět, samostatně jej vyhodnotit jednak na základě vlastní četby, jednak díky znalosti sekundární literatury. V opačném případě by totiž docházelo k samoúčelné aplikaci oněch tvůrčích metod, tj. ke hře s textem - ovšem bez toho, aniž by jeho literární sdělení bylo pochopeno. Více viz položka "Způsobilosti" |
vyjmenovat cíle literární výchovy, klíčové kompetence žáka a očekávané výstupy |
vysvětlit rozdíl mezi transmisivní (tradiční) a komunikativně či konstruktivisticky pojatou (inovativní) výukou |
definovat principy pedagogického konstruktivismu |
objasnit transformovanou roli učitele i žáka v inovativní výuce |
uvést klady a zápory tradiční a inovativní výuky |
popsat charakter čtenářství v období pubescence, příp. adolescence |
posoudit změny v kurikulární reformě |
objasnit principy v didaktické interpretaci textu |
vyjmenovat reprodukční a produkční metody při práci s uměleckým textem |
popsat metody tvořivé interpretace |
Odborné dovednosti |
---|
vlastními slovy vyjádřit interpretační soud nad vybranými uměleckými texty |
získané znalosti o didaktické interpretaci aplikovat na práci s uměleckým textem |
argumentovat pro své interpretační názory i pro užité didaktické postupy |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
pochopit specifičnost pubescentního čtenářství - čtenářské zájmy, kompetence a potřeby žáka 2. stupně ZŠ a SŠ |
odlišit čtenářskou, literárněvědnou a didaktickou interpretaci uměleckého textu |
respektovat determinanty, funkce a principy didaktické interpretace textu v modelových situacích interpretace, ovládat řídicí roli v didaktické interpretaci textu, zvládat ji s respektem ke kompetencím žáka, k cílům rozvoje jeho čtenářství a očekávaným výstupům v osvojení učiva |
aplikovat didaktickou interpretaci ve vztahu k žánru textu, jeho historické stylovosti a k autorskému stylu |
koncipovat tematický celek učiva z aspektu užití metody didaktické interpretace jako metody motivační, metody problémové ve výkladu, procvičování a opakování učiva a metody hodnoticí |
navrhnout a pedagogicky realizovat multimediální projekt v prostupování vzdělávacích oblastí jazyk a jazyková komunikace, resp. český jazyk literatura a umění a kultura s funkčním užitím metody interpretační |
Odborné dovednosti |
---|
ovládnout výchovně vzdělávací strategie s užitím interpretační metodiky, které žákům pomáhají v utváření a rozvíjení klíčových kompetencí a v dosahování očekávaných výstupů, především v rozvoji jejich slovesné tvořivosti |
aplikovat získané znalosti o didaktické interpretaci v modelových pedagogických situacích |
vybrat vhodné metody pro četbu a interpretaci literárního díla, a to ve vztahu k jeho žánru |
vyjádřit interpretační soud nad vybranými uměleckými texty |
navrhnout a pedagogicky realizovat mezipředmětový projekt propojující literární umění s uměním výtvarným, hudebním, filmovým či divadelním |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Beránková, Eva; Kostečka, Jiří. Přečtěte si s námi : Literární interpretace pro vyučovací praxi. Praha: SPN, 1992.
-
Beránková, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002.
-
Bílek, Petr. Hledání jazyka interpretace (k modernímu prozaickému textu). Brno: Host, 2003.
-
Culler, Jonathan. Krátký úvod do literární teorie. Brno : Host, 2002. ISBN 80-7294-070-8.
-
Čapek, Robert. Líný učitel. Grada, 2017. ISBN 978-80-7496-344-5.
-
Čapek, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Černá, Olga. Čtení není žádná nuda : náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. 2014. ISBN 978-80-262-0720-7.
-
Doláková, Sylvie. Umíte to s pohádkou? : práce s příběhy v MŠ a ZŠ. 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.
-
Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004.
-
GEJGUŠOVÁ Ivana. Hodnoty v literatuře a v současném čtenářství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-476-4.
-
GEJGUŠOVÁ Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
-
GEJGUŠOVÁ Ivana. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole : podíl doporučené četby na dětském čtenářství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-013-1.
-
GEJGUŠOVÁ Ivana. Principy a cesty školní výuky české literatury. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-956-1.
-
Germušková, M. Literárny text v didaktickej komunikácii.. Prešov: FHPV PU, 2003.
-
Hábl, Jan. Učit (se) příběhem : Komenského Labyrint a didaktické možnosti narativní alegorie. Brno : Host, 2013. ISBN 978-80-7294-901-4.
-
Hník, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
-
Hník, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
-
Hoffmann, Bohuslav; Hofmannová, Jana. Český jazyk, česká a světová literatura : pro maturanty a zájemce o studium na vysokých školách. Nitra : Enigma, 2008. ISBN 978-80-89132-72-0.
-
Homolová, Kateřina. Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-641-3.
-
Ibrahim, Robert. Interpretace textů : (nejen) ke státní maturitě. Praha : Akropolis, 2010. ISBN 978-80-87481-05-9.
-
JINDRÁČEK Václav. Dětská pojetí uměleckého textu jako východiska školní interpretace. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011. ISBN 978-80-7414-429-5.
-
Kirchnerová, Veronika; Rubešová, Radka. Hravé tvoření pro malá stvoření. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-524-0.
-
Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2007.
-
Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : (se změnami provedenými k 1.9. 2007. Praha: VÚP, 2007.
-
Kožmín, Zdeněk. Interpretace básní: Určeno pro učitele čes. jaz. a lit. na SŠ. Praha: SPN, 1986.
-
Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh: malé traktáty a malé scénáře. Praha: Victoria Publishing, 1995.
-
Lederbuchová, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole II. Plzeň: ZČU, 1997.
-
Lederbuchová, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I. Plzeň: ZČU, 1995.
-
Lederbuchová, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004.
-
Lederbuchová, Ladislava. Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
-
Ležáková, Dana; Bína Daniel. Komunikační kompetence v literární výchově. České Budějovice, 2006. ISBN 80-7040-935-5.
-
Machková, Eva. Základy dramatické výchovy. 1.vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Machková, Eva. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 5., rozšíř. vyd., v Středočes. kraj. kult. středis. 2. Praha : Středočeské krajské kulturní středisko, 1990.
-
NOVÁK Radomil. Prostor pro češtinu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-004-9.
-
Pechar, Jiří. Interpretace a analýza literárního díla. Praha: Filosofia, 2002.
-
SLAVÍK Jan. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
ŠKODA Jiří. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
-
VALA Jaroslav. Literární výchova ve škole: vzpomínky, vize, zkušenosti. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4481-9.
-
VALA Jaroslav. Poezie, studenti a učitelé: recepce, interpretace, výuka. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3922-8.
-
VALA Jaroslav. Poezie v literární výchově. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2761-4.
-
VALENTA Josef. Divadlo nebo život!, aneb, Metafora divadla jako prostředek poznávání. Praha : KANT - Karel Kerlický pro AMU, 2019. ISBN 978-80-7437-306-0.
-
Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom, 1997.
|