Vyučující
|
-
Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
-
Karpuchina Daniela, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata výuky: 1. Vyvození pojmů sloh a slohotvorní činitelé prostřednictvím analýzy textů. 2. Inspirační okruhy ve výuce slohu a komunikační výchovy. 3. Metody rozvíjení tvořivosti. Slohová cvičení. 4. Produkční sloh, etapy invence, selekce, kompozice, stylizace. 5. Nácvik slohového postupu vyprávěcího. 6. Nácvik útvarů postupu popisného. 7. Nácvik útvarů informačního postupu. 8. Tvořivé aspekty práce s úvahou. 9. Nácvik výkladu. 10. Administrativní styl ve slohové výuce; životopis, úřední korespondence a drobné administrativní útvary. Odborný styl ve slohové výuce; recenze, kritika, referát, přednáška. 11. Publicistický styl ve slohové výuce; interview, fejeton, reportáž, styl řečnický. Umělecký styl ve slohové výuce. 12. Nácvik mluvených projevů dialogických a monologických. 13. Oprava a hodnocení písemných a ústních projevů žáků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní pojmy stylistiky |
porovnat charakteristické znaky jednotlivých funkčních stylů |
vysvětlit charakteristické znaky jednotlivých slohových postupů a útvarů |
odlišit stylotvorné jazykové prostředky od prostředků neutrálních |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat texty jednotlivých funkčních stylů |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit důležitost orientace žáka na komunikační záměr |
vyjmenovat různé okruhy inspirace |
vysvětlit různé metody rozvíjení tvořivosti |
porovnat různé typy slohových cvičení |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout vyučovací hodiny slohu a komunikační výchovy různého tematického zaměření |
volit funkčně různé organizační formy pro komunikační a slohovou výchovu |
vhodně aplikovat různé vyučovací metody |
nenásilně integrovat všechny tři složky vyučování českému jazyku (jazykovou, slohovou a literární) |
správně posoudit a interpretovat komunikační účinky ústních i písemných projevů žáků |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Učebnice českého jazyka pro střední školy.
-
Čapek, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Čechová, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 1998. ISBN 80-85866-32-3.
-
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
-
Čechová, Marie. Vyučování slohu : Úvod do teorie. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
Fišer, Zbyněk. Tvůrčí psaní : malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-99-0.
-
Kamiš, Karel; Hanzová, Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. 2016. ISBN 978-80-7452-124-9.
-
Kostečka, Jiří. Do světa češtiny jinak : (Didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). 1. vyd. Jinočany : H & H, 1993. ISBN 80-85787-24-5.
-
Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh : Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Silberman, Mel; Lawson, Karen. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X.
-
Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
-
Šmejkalová Martina. Nové trendy v didaktice českého jazyka. Praha, 2011. ISBN 978-80-7290-603.
-
Štěpáník Stanislav a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
-
Štěpáník Stanislav, Šmejkalová Martina. Průvodce začínajícího češtináře. Praha, 2016. ISBN 9788072909490.
|