Předmět: Didaktika slohové a komun. výchovy

« Zpět
Název předmětu Didaktika slohové a komun. výchovy
Kód předmětu KČJ/DISS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
  • Karpuchina Daniela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata výuky: 1. Vyvození pojmů sloh a slohotvorní činitelé prostřednictvím analýzy textů. 2. Inspirační okruhy ve výuce slohu a komunikační výchovy. 3. Metody rozvíjení tvořivosti. Slohová cvičení. 4. Produkční sloh, etapy invence, selekce, kompozice, stylizace. 5. Nácvik slohového postupu vyprávěcího. 6. Nácvik útvarů postupu popisného. 7. Nácvik útvarů informačního postupu. 8. Tvořivé aspekty práce s úvahou. 9. Nácvik výkladu. 10. Administrativní styl ve slohové výuce; životopis, úřední korespondence a drobné administrativní útvary. Odborný styl ve slohové výuce; recenze, kritika, referát, přednáška. 11. Publicistický styl ve slohové výuce; interview, fejeton, reportáž, styl řečnický. Umělecký styl ve slohové výuce. 12. Nácvik mluvených projevů dialogických a monologických. 13. Oprava a hodnocení písemných a ústních projevů žáků.

Studijní aktivity a metody výuky
E-learning, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní pojmy stylistiky
porovnat charakteristické znaky jednotlivých funkčních stylů
vysvětlit charakteristické znaky jednotlivých slohových postupů a útvarů
odlišit stylotvorné jazykové prostředky od prostředků neutrálních
Odborné dovednosti
analyzovat texty jednotlivých funkčních stylů
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit důležitost orientace žáka na komunikační záměr
vyjmenovat různé okruhy inspirace
vysvětlit různé metody rozvíjení tvořivosti
porovnat různé typy slohových cvičení
Odborné dovednosti
navrhnout vyučovací hodiny slohu a komunikační výchovy různého tematického zaměření
volit funkčně různé organizační formy pro komunikační a slohovou výchovu
vhodně aplikovat různé vyučovací metody
nenásilně integrovat všechny tři složky vyučování českému jazyku (jazykovou, slohovou a literární)
správně posoudit a interpretovat komunikační účinky ústních i písemných projevů žáků
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Učebnice českého jazyka pro střední školy.
  • Čapek, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • Čechová, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 1998. ISBN 80-85866-32-3.
  • Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
  • Čechová, Marie. Vyučování slohu : Úvod do teorie. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
  • Fišer, Zbyněk. Tvůrčí psaní : malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-99-0.
  • Kamiš, Karel; Hanzová, Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. 2016. ISBN 978-80-7452-124-9.
  • Kostečka, Jiří. Do světa češtiny jinak : (Didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). 1. vyd. Jinočany : H & H, 1993. ISBN 80-85787-24-5.
  • Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh : Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Silberman, Mel; Lawson, Karen. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X.
  • Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
  • Šmejkalová Martina. Nové trendy v didaktice českého jazyka. Praha, 2011. ISBN 978-80-7290-603.
  • Štěpáník Stanislav a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
  • Štěpáník Stanislav, Šmejkalová Martina. Průvodce začínajícího češtináře. Praha, 2016. ISBN 9788072909490.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní