Lecturer(s)
|
-
Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
-
Karpuchina Daniela, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Deduction of basic stylistic notions. 2. Inspiration and stylistics. Choice of methods and topics. 3. Wording of coherent texts according to syntactic relations, connection between linguistic and communication part of the subject matter. 4. Practice of narrative and its methods at grammar school level. 5. Practice of description and its methods at grammar school level. Simple description of objects, animals, people and personalities (inner characteristics). 6. Practice of description and its methods at grammar school level - description of larger units, action and subjective description. 7. Creative approach to discourse. 8. Practice of dialogues. 9. Practice of monologues. 10. Creative aspect of essay practice. 11. Stylistic practice at SOU. 12. Correction and assessment of the written and spoken assignments of stylistics. Introduction and critical analysis/evaluation of specific assessment tools and scoring procedures used in a given subject
|
Learning activities and teaching methods
|
E-learning, Discussion, Instruction based on dialogue, Multimedia supported teaching, Skills demonstration, Individual study
- Contact hours
- 24 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
vysvětlit základní pojmy stylistiky |
porovnat charakteristické znaky jednotlivých funkčních stylů |
vysvětlit charakteristické znaky jednotlivých slohových postupů a útvarů |
odlišit stylotvorné jazykové prostředky od prostředků neutrálních |
Skills |
---|
analyzovat texty jednotlivých funkčních stylů |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
explain the importance of pupil's orientation towards communication goals |
introduce different spheres of inspiration |
explain different methods of creativity development |
compare different types of exercises in teaching stylistics |
Skills |
---|
design lesson plans of teaching stylistics and communication focused on various topics |
choose suitable forms and types of work of teaching stylistics and communication |
apply different teaching techniques appropriately |
integrate all three component parts of teaching Czech (linguistic, stylistic and literary) in a natural manner |
assess and interpret communication effects of pupils' spoken and written assignments |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Cooperative instruction |
Discussion |
Multimedia supported teaching |
Skills demonstration |
Seminar classes |
Skills |
---|
Cooperative instruction |
Discussion |
Multimedia supported teaching |
Skills demonstration |
Seminar classes |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Skills |
---|
Oral exam |
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Učebnice českého jazyka pro střední školy.
-
Čapek, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Čechová, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 1998. ISBN 80-85866-32-3.
-
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
-
Čechová, Marie. Vyučování slohu : Úvod do teorie. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
Fišer, Zbyněk. Tvůrčí psaní : malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-99-0.
-
Kamiš, Karel; Hanzová, Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. 2016. ISBN 978-80-7452-124-9.
-
Kostečka, Jiří. Do světa češtiny jinak : (Didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). 1. vyd. Jinočany : H & H, 1993. ISBN 80-85787-24-5.
-
Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh : Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Silberman, Mel; Lawson, Karen. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X.
-
Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
-
Šmejkalová Martina. Nové trendy v didaktice českého jazyka. Praha, 2011. ISBN 978-80-7290-603.
-
Štěpáník Stanislav a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
-
Štěpáník Stanislav, Šmejkalová Martina. Průvodce začínajícího češtináře. Praha, 2016. ISBN 9788072909490.
|