Vyučující
|
-
Pavlovová Mrázková Klára, PaedDr. CSc.
-
Karpuchina Daniela, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: 1. Seznámení studentů s náplní přednášek a seminářů. Studijní literatura. Současná koncepce vyučování slohu, RVP. 2. Pěstování mluveného projevu, hodnocení jeho stylové kvality. Mluvní cvičení. 3. Reprodukční a produkční sloh. Slohová práce a fáze její přípravy. 4. Příprava cvičné slohové práce (vypravování, popis) na základě předpisu větných vzorců. 5. Práce s osnovou a konceptem. Stylizační variantnost. 6. Slohová cvičení. 7. Možnosti nácviku slohového útvaru vypravování. 8. Možnosti nácviku slohového útvaru popis. 9. Cvičné a kontrolní slohové práce, jejich frekvence a rozsah. Volba témat, motivace. 10.Hodnocení a klasifikace písemných slohových prací a metodika jejich oprav. Typy chyb. 11.Možnosti aktualizace a regionalizace učiva ve slohovém vyučování. Názornost, využívání pomůcek. 12.Prvky soutěživosti, her a dramatizace při hodinách slohu. Transformace slohových útvarů. Kreativita ve slohu. 13.Slohový výcvik v rámci komplexního jazykového rozboru. Obsah seminářů: Práce v seminářích bude zaměřena převážně na praktickou aplikaci poznatků z přednášek, na simulaci konkrétních modelových situací v různých fázích slohové hodiny, na společné řešení problematiky tvorby textů a pomůcek pro žáky, na práci s konceptem a vytváření stylizačních variant, na nácvik hodnocení a klasifikace žákovských slohových prací, na možnosti sestavování slohových cvičení (textových a stylizačních, konstrukčních a korekturních) aj.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Studium textů
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat a analyzovat RVP z hlediska očekávaných výstupů učení |
vyjmenovat klíčové kompetence a didaktické zásady a vysvětlit jejich podstatu |
objasnit systémové souvislosti mezi učivem jednotlivých jazykových rovin |
vysvětlit přínos požadavku mezipředmětových vztahů, aktualizace a regionalizace učiva |
Odborné dovednosti |
---|
pružně a nenásilně integrovat jednotlivé složky vyučování mateřského jazyka (jazykovou, slohovou a literární) |
úspěšně začleňovat probírané jevy do jazykového systému |
s ohledem na specifikum probíraného učiva a typ vyučovací hodiny vybírat a využívat vhodné (didakticky efektivní) vyučovací metody a formy práce |
na základě zadaných kritérií zformulovat sérii zadání k úkolům pro komplexní jazykový rozbor určeným žákům 2. stupně ZŠ |
aplikovat získané vědomosti v konkrétních simulovaných výukových situacích |
lingvisticky správně a didakticky účinně řešit chybné jazykové jevy, jež jsou mu předloženy |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit podstatu komunikativního pojetí vyučování a uvést několik možných aktivit vedoucích k rozvíjení mluveného projevu žáka |
vysvětlit podstatu slohové produkce a jednotlivých typů reprodukce |
objasnit didaktický problém práce s kompozicí, zejména s osnovou komunikátu |
popsat soustavu slohových cvičení |
vysvětlit funkci konceptu a problém tvorby stylizačních variant |
objasnit mechanismus testování stylové kvality žákova projevu |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout několik námětů pro reprodukci s obměnou a produkci |
vytvořit sérii vybraných typů slohových cvičení, včetně zadání k nim |
demonstrovat mechanismus práce s konceptem |
navrhnout konkrétní postupy při tvorbě stylizačních variant |
opravit a ohodnotit autentickou žákovskou slohovou práci |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
komentovaná oprava seminárních prací |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
komentovaná oprava seminárních prací |
Doporučená literatura
|
-
Učebnice českého jazyka pro základní školy.
-
Čapek, Robert. Líný učitel.
-
Čechová, Marie. Komunikační a slohová výchova. Praha, 1998. ISBN 80-85866-32-3.
-
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
-
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
-
Čechová, Marie. Vyučování slohu : Úvod do teorie. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
HAVLÍČKOVÁ, Soňa; BREJCHOVÁ, Radka; ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; BAUMANNOVÁ, Radka; EMMER ILLOVÁ, Markéta et al. Metodická příručka Český jazyk a literatura Od zadání k hodnocení žákovských textů.
-
Homoláč, Jiří; Mareš, Petr,; Hoffmannová, Jana,; Jílková, Lucie,; Kopecký, Jakub; Mrázková, Kamila. Míšení žánrů, stylů a diskurzů v internetové komunikaci. 2022. ISBN 978-80-200-3319-2.
-
Kamiš, Karel, Hanzová, Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-124-9.
-
Kostečka, Jiří. Do světa češtiny jinak: (Didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). Jinočany, 1993. ISBN 80-85787-24-5.
-
Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh: Malé traktáty a malé scénáře. Praha, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
-
Nekuda, René. Jak na hodiny slohu (tvůrčí psaní pro učitele). 2020.
-
Nekuda, René. O čem psát: Nápady a inspirace (kompletní seznam). [online]. 2018.
-
Petty Geoffrey. Moderní vyučování. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
-
Svobodová, J. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky. Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-301-3.
-
Šebesta Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha, 1999.
-
Šmejkalová, Martina. Nové trendy v didaktice českého jazyka : sborník příspěvků z odborného semináře s mezinárodní účastí a pracovní dílny, 9. září 2011. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-603-1.
-
Štěpáník Stanislav a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
-
Štěpáník, Stanislav; Šmejkalová, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.
|